اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 8080
بازدید دیروز: 12293
بازدید کل: 20637717

کدام فونت فارسی برای نوشتن کتاب و مقاله بهتر است؟

0 رای
355 بازدید

انتخاب فونت مناسب برای حروفچینی کتاب، مقاله، نشریه در جذاب شدن ظاهر نوشتجات و انتقال بهتر مطالب اهمیت بالایی دارد، به گونه‌ای که خواننده بتواند به راحتی روی مفاهیم روی کاغذ تمرکز کند و درگیر حواشی نشود. استفاده از فونت نامناسب باعث می‌شود که خواننده خسته شده و از ادامه مطالعه منصرف شود. سوال اصلی این است: «کدام فونت فارسی برای نوشتجات مناسب‌تر است؟»

سوال شده اردیبهشت 13, 1402 توسط عباس شمس (80 امتیاز)

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

کدام فونت فارسی برای نوشتن کتاب و مقاله بهتر است؟

افراد بسیاری در تلاش بوده‌اند تا فونت‌های استانداردی تهیه کنند. خانواده فونت‌هایی مثل یاس، نیلوفر، میترا، نازنین، زَر، کامپسِت و... در زمان خود، بسیار پیشرو و حلال مشکلات بودند؛ ولی خوشبختانه با پیشرفت‌های اخیر، فونت‌های جایگزین بسیار مناسبی پدید آمده‌اند که باعث ایجاد ظاهری مدرن می‌شوند و خواندن را برای خواننده لذت‌بخش می‌کنند.
ذکر این توضیح لازم است که برای تهیه نوشتجات، دو فاکتور خوانایی (legibility) و خواندنی بودن (readability) اهمیت بسیاری دارند. این دو فاکتور، دو مقوله کاملا جدا از هم هستند و نمی‌توان آن‌ها را با هم یکی گرفت. اگرچه این دو فاکتور بر روی هم اثرگذار هستند، ولی لزوما این‌گونه نیست که این دو فاکتور در حد اعلای خود در یک فونت جمع شوند. خوشبختانه در فونت‌های مدرن که اکثرا هم تجاری هستند، به این دو فاکتور توجه بیشتری شده است. مزیت فونت‌های تجاری به فونت‌های آزاد این است که پشتیبانی می‌شوند و اشکالات آن‌ها در طول زمان برطرف می‌شود. حتی ممکن است که بعضی از آن‌ها بروزرسانی شوند و ظاهر بهتری پیدا کنند. البته، شاید برای یک انتشارات، قابل قبول نباشد که ظاهر فونت مورد استفاده او، مرتبا تغییر کند.
در کنار مزایای گفته شده، اشکالاتی هم وجود دارد. از جمله این‌که طراحان فونت تجاری، اهمیت زیادی به کسانی که در حال تهیه متون جدی هستند نمی‌دهند. دلیل این مساله این است که از زمان تهیه فونت‌های استاندارد و مدرن، زمان زیادی نمی‌گذرد و تولید فونت فارسی هنوز به بلوغ کامل خود نرسیده و کاری بسیار زمان‌بر و به همین میزان گران‌قیمت است. از طرف دیگر، جمعیت تهیه‌کنندگان نوشتجات فنی بسیار کم است و این مسأله باعث می‌شود که تهیه فونتی با همه گزینه‌های لازم برای انتشارات، مقرون به صرفه نباشد. این‌گونه به نظر می‌رسد که اولویت اصلی تولیدکنندگان فونت، ایجاد تنوع در بازار فونت برای پاسخگویی به نیازها و سلائق گرافیست‌ها (به عنوان مشتریان پرتعداد فونت‌های حرفه‌ای) است. بدیهی است که وقتی این تنوع به حالت اشباع رسید، توجه تولیدکنندگان فونت برای پاسخ به نیاز تولیدکنندگان نوشتجات فنی هم بیشتر خواهد شد.
البته اشکالات دیگری هم وجود دارد که مختص فونت‌های تجاری یا فونت‌های آزاد نیست. به عنوان نمونه، نمی‌توان فونت سریفی که با فونت Computer Modern یا Times New Roman کاملا هماهنگ باشد پیدا کرد. بنابراین، در صورتی که متن شما دوزبانه باشد، ناهماهنگی در متن شما چشمگیر خواهد بود. یا مثلا شما نخواهید توانست یک فونت فارسی را پیدا کنید که برای آن حالت ایتالیک (italic) تولید شده باشد. برای بعضی از فونت‌های فارسی حتی همان حالت مایل (slant) هم تولید نشده است؛ در صورتی که محال است که در یک متن جدی (و حتی غیر جدی مثل رمان) به حالت ایتالیک نیازی نباشد.

با ارائه مقدمات مفصل فوق، زمان آن رسیده است که به معرفی برخی خانواده فونت‌هایی بپردازم که قدمت کمتری دارند و لذا برای کسانی که مشغول تهیه نوشتجات هستند، ناآشناتر است.

ماهور
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتامین» عرضه می‌شود. فونت ماهور به نوعی برای متون جدی مناسب است ولی در عین حال ظاهری مدرن دارد. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

پینار
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتامین» عرضه می‌شود و از بین خانواده این فونت، استایل Pinar-DS1 از سایر استایل‌ها، رسمی‌تر است. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

فرهنگ
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. این فونت، ظاهری بسیار جدی، مدرن و حرفه‌ای دارد و برای نوشتن کتاب، مقاله یا پایان‌نامه توصیه می‌شود. مشکل جدی فونت (در زمان حاضر) این است که فونت انگلیسی تعریف شده برای آن، چه به لحاظ ظاهری و چه به لحاظ اندازه با فونت فارسی آن متناسب نیست. بنابراین استفاده‌کننده باید برای نوشتن نوشتجات انگلیسی، از میان انبوه فونت‌های موجود، دست به انتخاب بزند و فونت انگلیسی مورد نظر خود را به نرم‌افزار معرفی نماید. خوشبختانه این کار چه در لاتک و چه در وورد بسیار ساده است. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

دیباج
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. خوانایی این فونت بسیار بالاست و برای استفاده در نوشتجات طولانی (مثل رمان) بسیار مناسب است. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

ایران‌سنس
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. این فونت برای تهیه اسلاید و کتب غیر جدی بسیار مناسب است و خوانایی بالایی دارد. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است؛ ولی می‌توان از فونت « ایران‌سنس دست‌نویس» به جای حالت ایتالیک استفاده نمود که اتفاقا جذابیت بسیار بالایی به متن می‌دهد.

ایران‌سنس دست‌نویس
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. این فونت برای تهیه اسلاید و کتب غیر جدی بسیار مناسب است و خوانایی بالایی دارد. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

دوران
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. به نظر من، این فونت برای متن رسمی مناسب نیست ولی فونت ارقام فارسی آن، با فونت Modern Computer هماهنگ‌تر است و لذا از ارقام فارسی آن می‌توان برای فرمول‌نویسی استفاده کرد. متاسفانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک در نظر گرفته نشده است.

انجمن
این خانواده فونت، تجاری است و در سایت «فونتیران» عرضه می‌شود. با این‌که این فونت، در رده فونت‌های رسمی قرار نمی‌گیرد، ولی خوانایی بسیار بالایی را، حتی در اندازه‌های کوچک، به خواننده هدیه می‌دهد. این فونت برای متونی مثل داستان‌های کودکان، یا کتاب‌های فنی که صرفا قرار است به صورت آنلاین نمایش داده شوند مناسب است. خوشبختانه برای این فونت، ویژگی ایتالیک نیز در نظر گرفته شده است.

گندم
این خانواده فونت، توسط آقای «صابر راستی‌کردار» تهیه شده است. استفاده از این فونت، آزاد است ولی اولا به زیبایی فونت‌هایی مثل ماهور، پینار و فرهنگ نیست؛ در ثانی نسخه پایدار آن، هرگز منتشر نشد و هر چند که تاکنون با آن به مشکلی برخورد نکرده‌ام ولی با این حال، ممکن است در زمان استفاده، مشکلاتی ایجاد شود. در هر صورت، این فونت در دسته فونت‌های با خوانایی بسیار بالا قرار می‌گیرد و از این لحاظ بر خانواده فونت‌هایی مثل نازنین، زَر، لوتوس، یاس، نیلوفر و... برتری محسوسی دارد.

وزیرکد
این خانواده فونت، توسط آقای «صابر راستی‌کردار» تهیه شده است و استفاده از آن مثل فونت گندم فونت، آزاد است. در صورتی که بخواهید کد فارسی را به کتاب اضافه کنید، برای محیط verbatim مناسب خواهد بود؛ چرا که جزء معدود فونت‌های فارسی مونواسپیس است. ناگفته پیداست که این فونت، برای استفاده در ویرایش‌گر و محیط‌های برنامه‌نویسی نیز بسیار مناسب است.

ساحل
این خانواده فونت، توسط آقای «صابر راستی‌کردار» تهیه شده است و استفاده از آن مثل فونت گندم فونت، آزاد است. این فونت، بدون شک، گزینه بسیار بهتری نسبت به فونت قدیمی و معروف تیتر است.

پانوشت:
۱- برای فونت‌هایی که از حالت ایتالیک (یا ضخیم) پشتیبانی نمی‌کنند می‌توانید از راه حلی که در لینک زیر ارائه شده است، استفاده نمایید.

آیا روشی وجود دارد که فونت‌هایی را که قابلیت ایرانیک/ایتالیک ندارند، به صورت ایرانیک/ایتالیک نشان داد؟

۲- در صفحه گیت‌هاب آقای «صابر راستی‌کردار» می‌توانید به فونت‌های آزاد رایگان دیگری نیز دسترسی پیدا کنید.

پاسخ داده شده اردیبهشت 13, 1402 توسط عباس شمس (80 امتیاز)
ویرایش شده تیر 27, 1402 توسط عباس شمس
+1 رای

در مطلب بالا از میان انبوه طراحان فونت آزاد، ذکر خیری از صابر راستی‌کردار عزیز با فونت‌های زیبایش به میان آمد. شوربختانه، لحظاتی قبل پیامی مبنی بر بیماری ایشان دریافت کردم که حتی تصورش برای من سخت است.

متاسفانه صابر راستی‌کردار، خالق فونت‌های وزیر‌متن (همان فونت زیبایی که از آن روی تلگرام دسکتاپ و گوگل‌داکز و... استفاده می‌کنیم)، به سرطان مبتلا شده و در وبلاگش در این مورد مطلبی بارگذاری کرده است. اینجا: زندگی با سرطان

صابر عزیز، هیچ‌گاه از کسی توقعی نداشته است و همین الان هم ندارد. او هر چه از هنر طراحی فونت داشته، بی‌منت در اختیار همگان قرار داده است. ولی به رسم جوانمردی، اگر از فونت‌هاش استفاده کرده‌ایم، دونیت ما ادای دینی است به این بزرگ‌مرد، که شاید بیشتر از قبل به کارش بیاد.

لینک دونیت: https://payping.ir/d/zfLz

پاسخ داده شده اردیبهشت 16, 1402 توسط عباس شمس (80 امتیاز)
ویرایش شده اردیبهشت 16, 1402 توسط عباس شمس
متأسفانه با درگذشت صابر راستی‌کردار عزیز، دونیت به حساب ایشان موضوعیت ندارد.
...