اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 9709
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20627054

در باب تهیه‌ی 16 قلم از قلم‌های نرم افزار تک پارسی برای استفاده در لاتک و زی‌پرشین

+1 رای
863 بازدید

با سلام.
پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه‌ی این پرسش، نگاهی به این پرسش وفا و پاسخ‌های آن بیندازید.

من توانسته‌ام از نسخه‌ی آزاد نرم افزار تک پارسی (که با مجوز شورای عالی اطلاع رسانی منتشر شده است) و با بهره‌گیری از چند نرم‌افزار دیگر، نسخه TTF قلم‌های تک پارسی را استخراج کنم. به نظرم از میان تمام این قلم‌ها فقط 16 قلم زیر زیبا و مناسب حروف‌چینی ریاضی هستند:

قلم فروردین ساده و سایه دار (هر کدام در شکل‌های عادی و بولدِ ایستاده و ایتالیک) در مجموع 8 قلم؛
قلم ترافیک (که در نرم افزار تک پارسی با نام «استاندارد» شناخته می‌شود) ساده و سایه دار (در شکل‌های ایستاده و ایتالیک) در مجموع 4 قلم و

قلم امیر (که در نرم افزار تک پارسی با نام «تیتر» شناخته می‌شود) ساده و سایه دار (در شکل‌های ایستاده و ایتالیک) در مجموع 4 قلم.

تنها مشکلی که در استفاده از این قلم‌ها وجود دارد، دودسته شدن گلیف‌های آن‌هاست. مثلاً بخشی از گلیف‌های قلم‌ فروردین عادی در فایل linonb.ttf و بخشی دیگر از گلیف‌ها در linong.ttf قرار دارند.

بنده با آقای حسین زاهدی (طراح قلم‌های ایران نستعلیق، نیریزی، نبی، مولا و تصحیح‌کننده‌ی 39 قلم فارسی برای شورای عالی اطلاع رسانی (قلم‌های سری IR)) راجع به تهیه‌ و اصلاح این 16 قلم از قلم‌های نرم افزار تک پارسی صحبت کردم. طبق گفته‌های ایشان اصلاح این 16 قلم چیزی بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه می‌برد که به نسبت طراحی یک قلم جدید بسیار به صرفه است. به نظرم بتوانیم از طریق درگاه پرداخت سایت پارسی لاتک و با مشارکت تمام کاربران این هزینه را فراهم کنیم. هر چند امکان تخفیف گرفتن از ایشان هم وجود دارد.

بنده فکر می‌کنم چنانچه امکان تصحیح این قلم‌ها توسط ما کاربران زی‌پرشین فراهم نیست، حداقل از این طریق چند قلم مناسب برای همیشه داشته باشیم.
نظرتان راجع به این پیشنهاد چیست؟

پی‌نوشت: بنده فایل ttf قلم‌های نامبرده (با همان ویژگی دودسته بودن گلیف‌ها) را دارم و در صورت تمایل دوستان می‌توانم آن‌ها را بارگذاری کنم. در ضمن بخشی از نمونه کار آقای زاهدی روی دو گلیف از قلم فروردین را در تصاویر پیوست می‌بینید.

فایل‌های پیوست
1.jpg
2.jpg
سوال شده آبان 6, 1398 توسط حسین زارع (10 امتیاز)
ویرایش شده آبان 6, 1398 توسط حسین زارع

1 پاسخ

0 رای

متاسفانه جمع‌اوری مبلغی در حدد ۴ یا پنج میلیون تومان برای این کار غیرممکن است که اگر ممکن بود این هزینه خرج توسعه زی‌پرشین می‌شد که ضروری‌تر است. حتی با فرض اینکه بیاییم و بخواهیم این مبلغ رو از کاربران درخواست کنیم، این مبلغ هیچ موقع جمع نمیشه چون بیشتر کاربران علاقه‌ای به پرداخت پول نخواهند داشت. در این بین ممکن است عده‌ای کمک کنند اما کافی نخواهد بود.

من دقیقا در پروسه انجام کار نیستم که شما چحوری این گلیف‌ها رو تهیه کردید. آیا اونها رو trace کردید؟ یا اینکه سورس متافونت رو بازنویسی کردید تا با متاپست قابل پردازش باشه و بعد سورس متاپست رو پردازش کردید و خروجی vector گرفتید ازش؟ اگر سورس متافونت رو تغییر دادید و خروجی مشکل داره، خیلی راحت می‌تونید سورس متاپست رو تغییر بدهید و مشکلاتی که در تصویر بهش اشاره کردید رو حل کنید و نیازی به پرداخت پول به شخص دیگری برای انجام این کار نیست.

پاسخ داده شده آبان 11, 1398 توسط وفا (24,380 امتیاز)
سلام مجدد.
نه خوشبختانه نیازی نشد که این مسیرها را طی کنم. اتفاقاً مدت‌ها به دنبال چاره‌ای برای این کار بودم که قلم‌های Type 1 را پیدا کنم و سپس از روی آن‌ها قلم‌های true type را بسازم. اما خوشبختانه نسخه‌ای از نرم‌افزار تک پارسی به دستم رسید که پس از نصب نرم‌افزار و جستجو در پوشه‌ی محل نصب آن موفق شدم تمام قلم‌های تک پارسی با فرمت pfa را پیدا کنم. این قلم‌ها به راحتی در نرم‌افزار Fontlab خوانده می‌شدند و می‌شد آن‌ها را با فرمت دیگری ذخیره کرد. فقط کافی بود با Fontlab فونت‌های مورد نظر را بخوانم و سپس از منوی File گزینه‌ی Export font as ttf را انتخاب کنم. اما مشکل دو دستگی گلیف‌ها از ابتدا در دسته‌بندی قلم‌های نرم‌افزار تک پارسی وجود داشت. یعنی گلیف‌ها از همان ابتدا در دو دسته قرار داشتند. مثلاً یک دسته در linonb.pfa و یک دسته در linong.pfa (در واقع هر دو نام مشابه که سمت راست آن‌ها به حروف b و g ختم می‌شوند، مربوط به یک حالت از هر قلم هستند).
من هم اکنون تمام قلم‌های نرم افزار تک پارسی را با پسوند pfa، و قلم‌های مذکور در سؤال را با پسوند ttf دارم و می‌توانم آن‌ها را در اختیارتان قرار دهم.
من مناسب دیدم که در مورد اصلاح فونت و جمع‌آوری هزینه، ابتدا نظر شما و کاربران را جویا شوم و هدف از طرح این پرسش نیز همین بود. اگر بتوانیم از نسخه‌هایی که من دارم گلیف‌های هر حالت قلم را کنار هم بیاوریم، به راحتی قابل استفاده در لاتک+زی‌پرشین خواهند بود. به نظر من برخی از این قلم‌ها به خصوص آن‌هایی که در پرسش بالا مطرح کردم به قدری زیبا هستند که ارزش به کارگیری با زی‌پرشین را داشته باشند.
...