اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
11 نفر آنلاین
1 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 11507
بازدید دیروز: 36769
بازدید کل: 21216875

چگونه متن را در متون راست به چپ با استفاده از \special رنگی کنیم؟

+3 رای
524 بازدید

در پاسخ به این پرسش گفتم که با استفاده از \special نمی‌توان در محیط راست به چپ متنهایی را که در بیش از یک سطر قرار می‌گیرند، رنگی کرد. علت این موضوع باگ زی‌تک یا بهتر بگوییم باگ الگوریتم TeX--XeT است که موتور زی‌تک از آن برای حروف‌چینی متن‌های راست به چپ استفاده می‌کند.

با وجود این باگ، پرسشی مطرح می‌شود که آیا می‌توان با وجود این محدودیت، باز هم متنهای راست به چپ را که در بیش از یک سطر قرار می‌گیرند، با استفاده از \special به درستی رنگ کرد?

مربوط به این پاسخ: مشکل بسته hyperref در زی پرشین
سوال شده مهر 20, 1394 توسط وفا (24,380 امتیاز)

1 پاسخ

+8 رای
 
بهترین پاسخ

این کار تنها احتیاج به یک ایده خیلی ساده دارد که الگوریتم آن به شکل زیر است:

۱) در ابتدای متنی که می‌خواهی رنگی کنی دستور \special{color pop} را قرار بده. اگر متن رنگی فقط روی یک سطر قرار می‌گیرد مورد ۲ را انجام بده و در غیراینصورت (متن رنگی در بیش از یک سطر قرار می‌گیرد) موذد ۳ را انجام بده.

۲) در انتهای متن رنگی دستور \special{color push <code color>} را قرار بده.

۳) در انتهای هر سطر دستور \special{color push <code color>} و در ابتدای هر سطر دستور \special{color pop} را قرار بده. همچنین در انتهای متن رنگی دستور \special{color push <code color>} را قرار بده.

من به راحتی تواستم این الگوریتم را پیاده‌سازی کنم و نتیجه هم همانی هست که می‌خواهیم:

\documentclass{article}


\usepackage{xepersian}

\settextfont{Yas}

\makeatletter

\long\def\bidi@addto#1#2{\expandafter\def\expandafter#1\expandafter{#1#2}}

\bgroup \catcode`!=3 \catcode`?=3
\gdef\bidi@replacestrings#1#2{\long\def\bidi@replacestringsA##1#1##2!{%
   \ifx!##2!\bidi@addto\bidi@tmpb{##1}\else\bidi@addto\bidi@tmpb{##1#2}\bidi@replacestringsA##2!\fi}%
   \edef\bidi@tmpb{\expandafter}\expandafter\bidi@replacestringsA\bidi@tmpb?#1!%
   \long\def\bidi@replacestringsA##1?{\def\bidi@tmpb{##1}}\expandafter\bidi@replacestringsA\bidi@tmpb
}
\egroup



\newbox\bidi@color@start@box  \newbox\bidi@color@end@box
\setbox\bidi@color@start@box=\hbox{\special{color pop}}
\setbox\bidi@color@end@box=\hbox{\special{color push rgb 1 0 0}}%

\def\bidicolor#1{\def\bidi@tmpb{#1}\bidi@replacestrings{ }{\bidi@specialspace}%
   {\copy\bidi@color@start@box\bidi@tmpb\copy\bidi@color@end@box}%
}
\def\bidi@specialspace{%
   \discretionary{\copy\bidi@color@end@box}{\copy\bidi@color@start@box}{\kern\fontdimen2\font}%      
   \nobreak\hskip 0pt plus\fontdimen3\font minus\fontdimen4\font
}

\makeatother

\begin{document}
این یک متن معمولی است
\bidicolor{این متن با رنگ قرمز نوشته می‌شود که در یک سطر قرار می‌گیرد}
و این متن بعد آن است که به سطر بعد می‌رود و
\bidicolor{%
حالا یک متن رنگی می‌نویسیم که در چندین سطر قرار بگیرید تا کارایی رنگی کردن متن را ببینیم کنون ای خردمند وصف خرد          بدین جایگه گفتن اندرخورد
کنون تا چه داری بیار از خرد          که گوش نیوشنده زو برخورد
خرد بهتر از هر چه ایزد بداد          ستایش خرد را به از راه داد
خرد رهنمای و خرد دلگشای          خرد دست گیرد به هر دو سرای
ازو شادمانی وزویت غمیست          وزویت فزونی وزویت کمیست
خرد تیره و مرد روشن روان          نباشد همی شادمان یک زمان
چه گفت آن خردمند مرد خرد          که دانا ز گفتار از برخور
}
و ادامه متن که با رنگ سیاه نوشته می‌شود همانطوری که می‌بینید هیچ مشکلی ندارد و رنگ چکه نمی‌کند.
\end{document}

که خروجی زیر را تولید می‌کند که مشکلی ندارد:

enter image description here

شاید مشکل رنگ، مشکل حادی نباشد زیرا که در زی‌تک می‌توان رنگ را به عنوان ویژگی قلم تعریف کرد (در مقابل استفاده از \special برای رنگ کردن) اما این روش را خیلی راحت می‌توان برای بسته‌هایی چون hyperref استفاده کرد تا لینک دار کردن متنی که در بیش از یک سطر قرار می‌گیرد مشکل نداشته باشد.

بدیهی است که تنها علت درج این پرسش و پاسخ آن است که افرادی که علاقه‌مند هستند با استفاده از این روش مشکلات بسته‌های color و xcolor و hyperref را در متن‌های راست به چپ حل کنند زیرا من اگر خود وقت داشتم، این کار را انجام می‌دادم اما متأسفانه از آنجایی که دیگر وقت این کارها را ندارم، این پرسش و پاسخ را ایجاد کردم تا افراد علاقه‌مند روی آن کار کنند.

تنها مشکل این روش این است که دیگر hyphenation وجود نخواهد داشت اما این مشکلی نیست چرا که در متنهای راست به چپ اصلاً hyphenation وجود ندارد.

پاسخ داده شده مهر 20, 1394 توسط وفا (24,380 امتیاز)
ویرایش شده مهر 20, 1394 توسط وفا
...