اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 23847
بازدید دیروز: 15572
بازدید کل: 21027272

آیا امیدوار باشیم بمیریم قبل از آنکه مجبور شویم از میکروسافت ورد استفاده کنیم؟

+1 رای
2,465 بازدید

آقا وفا تا به حال چندید بار این موضوع را یادآور شده‌اند که:

«به قول Knuth امیدوارم بمیرم قبل از اینکه مجبور باشم از مایکروسافت ورد استفاده کنم»

پرسش من این است که آیا نمی‌توان آرزوی دیگری داشت؟

نگرش ما در این خصوص، نحوه‌ی مواجهه ما با برخی پرسش و پاسخ‌ها را روشن خواهد کرد.
قابل ذکر است که گمان نمی‌کنم نیازی باشد که در بیان مزایای لاتک یا معایب میکروسافت ورد در اینجا تذکری داده شود. عموم دوستان این گروه از علاقمندان لاتک هستند.
مزید امتنان خواهد بود که در پاسخگویی احساسی عمل نکنیم.

سوال شده آذر 8, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
کار با زیپرشین هم مشکلاتی داره(حداقل برای منه مبتدی) که گاهی آرزو میکنم کاش میمردم! و مجبور نبودم با زیپرشین تایپ کنم!!!!

5 پاسخ

+2 رای

چرا آرزو کنیم بمیریم ولی با ورد کار نکنیم؟ آرزو می‌کنیم اگر قابلیتی ورد دارد و لاتک ندارد به لاتک یا ویرایشگرهای آن اضافه شود و یا ورد امکان پردازش اسناد لاتک را هم فراهم کند.

به گمانم همگان قبول داشته باشند که در دنیای نرم‌افزار، بسنده کردن به یک نرم‌افزار برای برآورده کردن همه نیازمندیها کاری ناممکن است. هر کاربر حرفه‌ای، به مقتضای نیاز خودش از نرم‌افزارهای خاص خودش استفاده می‌کند.
در کارگاه‌های لاتکی که برگزار کرده‌ام، لاتک و میکروسافت ورد را به مثابه دوربین حرفه‌ای و دوربین اتوماتیک قلمداد کرده‌ام. همان‌گونه که دوربین حرفه‌ای آنچه که یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارد را به او می‌دهد، لاتک هم هر آنچه که یک فرد آکادمیک برای حروف‌چینی مستندات خود نیاز دارد به او می‌دهد، توانمندیهای زیادی که میکروسافت ورد از ارائه آنها ناتوان است.
اما آیا میکروسافت ورد هیچ قابلیت خوبی ندارد؟ ممکن است مدعی باشیم که ورد هیچ قابلیت بدرد بخوری ندارد، اما ندیدن دلیل بر نبودن نیست. می‌توانیم این گمان را داشته باشیم که شاید ورد قابلیت‌هایی برای دیگرانی دارد که من متوجه نیستم یا آن قابلیت‌ها بدرد من نمی‌خورد. استقبال جمع کثیری از مردمان از میکروسافت ورد شاید دلیلی داشته باشد. این استقبال از نظر من می‌تواند به دلایل زیر باشد:
۱- آنها با لاتک و قابلیت‌‌های آن آشنا نیستند.
۲- فرصت یا توان کافی برای استفاده از لاتک - که همچون کدنویسی است - ندارند.
۳- میکروسافت ورد برای آنها کفایت می‌کند.
۴- میکروسافت ورد ابزاری دارد که نظیرش را در لاتک یا ویرایشگرهای لاتک نمی‌بینند.

بهتر است این موارد و مخصوصا مورد دوم را دلیل بی‌سوادی افرادی که با لاتک کار نمی‌کنند تلقی نکنیم، هنوز بزرگانی - حتی در ریاضیات - هستند که کار با لاتک را بلد نیستند و با قلم و کاغد کار می‌کنند. بزرگی گفته است: «عمر کوتاه تر از آن است که همه چیز را خوب بدانی، پس هر دانشی را که مهم و مهم تر باشد فراگیر.» به نظرم بهتر است به انتخاب دیگران در اینکه مهم و مهم‌تر برایشان چیست احترام گذاشت.

ما معتقدیم لاتک ابزار بسیار قدرتمندی است و دیگران هم اگر بدانند لاتک چقدر خوب است از آن استفاده خواهند کرد. زیرسؤال بردن نرم‌افزارهای دیگر، راهکار علاقمند کردن آنان نیست، زیبایی‌های لاتک را بگوییم، خود آنها علاقمند خواهند شد؛ و به نظر من یکی از این زیبایی‌ها، می‌تواند تعامل مناسب با دیگر نرم‌افزارها باشد.
یکی از برتری‌های زی‌پرشین نسبت به فارسی‌تک را استفاده از یونیکد و امکان کپی-پیست کردن اطلاعات مابین آن و دیگر محیطها مانند میکروسافت ورد برشمرده‌ایم. این یعنی زی‌پرشین به انتخاب‌های دیگر شما احترام می‌گذارد و شما می‌توانید - تقریبا - به آسانی مستندات خود را بین نرم‌افزارهای مختلف جابجا کنید.

حداقل در جامعه ایران، میکروسافت ورد طرفداران زیادی دارد و اگر بگوییم روی ۹۹درصد دستگاه‌ها مجموعه آفیس نصب است شاید گزافه نگفته باشیم. به جز راحتی کار در میکروسافت ورد برای اکثر افراد، ورد ابزارهایی دارد که نظیرش را در من در لاتک ندیده‌ام:
- امکان review روی فایل: داور یا استاد نظرات خودش را به راحتی روی سند درج می‌کند و طرف پاسخ می‌دهد و ... .
- امکان مشخص کردن اصلاحات: داور یا استاد، در حالی‌که TrackChange را فعال کرده است،‌ تغییرات خودش را اعمال می‌کند، طرف آنها را می‌بیند و به راحتی قبول یا رد می‌کند.
- امکانات بررسی خطاهای املایی، گرامری و ...

تعامل نرم‌افزارها یک شیوه‌ی خوب برای استفاده از مزایای آنهاست و لذا شاید بتوان روزی را تصور کرد که لاتک و ورد در کنار هم از قابلیت‌های هم بهره می‌برند.

پاسخ داده شده آذر 8, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
امکانات ورود خوب است اما کیفیت آن بد است. از جمله امکانات آن کپی پیست از سایت‌های اینترنتی با حفظ لینک موجود است.
امکان کپی پیست در مجموعه آفیس خصوصا اکسل.
امکان کد نویسی با زبان VBA

با وجود تمام امکانات خوب به خاطر کیفیت بیخود، من سراغ آن نمی‌روم.
منظور من این است که اگر ورد (یا هر نرم‌افزار دیگری) امکانات خوبی داشته باشد، چه اشکالی دارد که از امکانات خوب آن در کنار کیفیت خوب لاتک استفاده کنیم؟ هدف اصلی بالا بردن کیفیت نهایی کار، کاهش وقت در تغییرات بعدی و ... است. ورد، لاتک هر نرم‌افزار دیگری برای انجام اموری یا تسهیل انجام کاری آماده شده‌اند و خود آنها به تنهایی هدف نیستند. حتی افرادی که در توسعه نرم‌افزارها می‌کوشند، هدفشان مناسب‌تر کردن آن برای برآورده کردن نیازهای کاربر نهایی است.
سلام،

لطفا دلیل زیر رو هم به دلایل‌ استفاده از ورد اضافه کنید:
* تحقیر شدن توسط لتکی‌ها و در نتیجه، جبهه گرفتن و اصرار بر برتری ورد!
+2 رای

نرم‌افزار Microsoft Word یک نرم‌افزار آشغال است و هیچ امکانی در اختیار شما قرار نمی‌دهد. این به اصطلاح نرم‌افزار من در آوردی برای قشر بی‌سواد جامعه طراحی شده است. اگر آن را دوست دارید و از استفاده از آن لذت می‌برید یا ذره‌ای فکر می‌کنید که چیز مفیدی در آن قرار دارد، شما هم جزو قشر بی‌سواد و ignorant جامعه هستید. پس به سادگی زمان خود را صرف تک نکنید و به استفاده کردن از این زباله ادامه بدهید (نقطه پایان پاراگراف).

پاسخ داده شده آذر 8, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
۱- من با این نظر که این مطالب توهین به تک به‌شمار می‌روند موافق نیستم.
۲- با این بیان شما که ««هر شخصی می‌تواند از هر نرم‌افزاری که دوست دارد استفاده کند» موافقم.
۳- چون قبلا چنین مواردی را مطرح کرده بودم و شما مخالف بودید، هدفم از طرح این پرسش جمع‌بندی درخصوص ادامه درج چنین مواردی در این سایت بود که البته دیگر دوستان مشارکت فعالی نداشتند. لذا من این موضوع را خاتمه یافته تلقی می‌کنم و به پیشنهاد شما چنین مطالبی را در سایت شخصی خودم مطرح خواهم کرد.
اگر حرفی زده‌ام تا به حال که موجب رنجش شما شده است، از صمیم قلب پوزش می‌خواهم. متأسفانه حرف‌های من همیشه آیینه‌ای از احساسات قوی است و هرگز نتوانسته‌ام احساساتم را در حرف‌هایم مشخص نکنم اما چیزی در قلب من وجود ندارد.
من مشکلی ندارم. همان‌گونه که گفتم هدفم این بود که ببینم می‌توانم چنین مواردی را در این سایت مطرح کنم یا نه. ضمنا چون امروز بعدازظهر و فردا صبح ۸ ساعت کلاس دارم فرصت پاسخگویی بیشتر ندارم. فعلا خدانگهدار
+1 رای

من با آقای امین‌طوسی موافقم که گفتن باید لاتک و دوستانش رو به کاربران معرفی کنیم تا خودشون با توجه به نیازهاشون بهترین ابزار رو انتخاب کنند.
با این هم موافقم که ورد بعضی امکانات داره که لاتک و دوستانش ندارن؛ اما در عین حال، به شدت عقیده دارم که تعداد امکاناتی که لاتک داره و ورد نداره، نسبت به امکاناتی که ورد داره و لاتک نداره، بسیار بسیار بیشتره. این تفاوت شاید در سندهای کوچیک خودش رو نشون نده، اما وقتی با سندهای بزرگی مثل کتاب کار می‌کنیم، به خوبی متوجه قدرت بی‌همتای لاتک خواهیم شد.

ضمناً با این گفته که هر کسی که از ورد استفاده کنه، جزو قشر بی‌سواد جامعه هست، اصلاً موافق نیستم. شاید اصلاً این بنده‌خدا اصلاً اسم لاتک به گوشش نخورده باشه. همون‌طور که وقتی شخصی در یک رشته، به درجه استادتمامی هم برسه، لزوماً آدم باسوادی نیست، هر کسی هم که از یک نرم‌افزار خاص مثل لاتک استفاده نمی‌کنه، لزوماً بی‌سواد نیست. اصلاً مگر معیار باسوادی/بی‌سوادی افراد، استفاده کردن/نکردن از یک نرم‌افزار خاصه؟ تعصب بی‌جا نسبت به یک برند، راه به جایی نمی‌بره.

به علاوه دوست دارم این رو هم بگم که آشغال خطاب شدن ورد از طرف آقا وفا به نظرم کاملاً طبیعیه. ایشون به دلیل مهارت بالاشون در تک و لاتک به خوبی می‌دونن که نرم‌افزاری مثل ورد، چه محدودیت‌های خنده‌داری داره. کاری که ایشون (و حتی گاهی ما کاربران عادی) با دو سه خط کد می‌تونن در لاتک انجام بدن، ورد حتی خوابش رو هم نمی‌تونه ببینه.

پاسخ داده شده آذر 8, 1393 توسط وحید دامن‌افشان (6,497 امتیاز)
اینو در کل اساتید دقیق می تونن بگن. من خودم به شخصه علاوه بر فرمول نویسی در جاهای دیگه ای هم خییییییلبیییی تفاوت دیدم که فرمول در مقابل اونا هیچی نیست!
ممکنه رسم نمودار و ... باشه ولی برای من بیشتر تایپ ریاضی اش جذابیت داشت.
ولی رسم نمودار با برنامه های دیگه هم میشه .
من کارم تایپ نیست  و در حد تایپ یایان نامه ریاضی  با این برنامه آشنایی دارم . شما چه تفاوتهای دیگه ای رو نسبت به ورد  تجربه کردید؟ تشکر
+1 رای

این یک پاسخ نیست. فقط خواستم دلیل علاقه من رو به تک توضیح بدهم. شما اگر به خونه من بیایید و کتابخونه شخصی من رو ببینید ۵۰ درصد کتاب‌های من مربوط به تک هستند. مثلاً این یکی از قفسه‌های کتابخونه شخصی من در خانه هست:

enter image description here

حالا یک سریشون رو کلاً جمع کردم و در اتاقی دیگر گذاشتم چون جا دیگه نگذاشته بود. هر موقع که نسخه جدیدی از کتاب‌های Knuth اومده بیرون من اونها رو خریدم و خوندم. این کتاب‌ها با ارزش‌ترین چیزی است که من در زندگی شخصی‌ام دارم.

شما، سرور امین‌طوسی اینقدر علاقه به ورد دارید؟

پاسخ داده شده آذر 10, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
آقا وفا به نظرم اگر این علاقه وافر و تعصب شما به تک نبود، زی‌پرشینی هم نبود. در این خصوص (ستودن چنین شیفتگی‌هایی) ماکس پلاتک جمله جالبی در یکی از سخنرانی‌های خودش دارد که بعدا از کتاب مربوطه (تصویر جهان در فیزیک جدید) نقل خواهم کرد.
من به اندازه یک هزارم علاقه شما به تک، به ورد علاقه ندارم. اگر بگویم در راستای تبلیغ و گسترش لاتک صدها ساعت وقت گذاشته‌ام گمان نمی‌کنم دروغ گفته باشم، اما به یاد ندارم چند ساعت هم برای ورد تبلیغ کرده باشم.
در یک نظر قبلی هم گفتم که اصل مبحث من به ورد مربوط نیست. سخنم این بود که اگر نرم‌افزاری کاری را بهتر انجام دهد، بهتر است از آن استفاده شود، خواه این نرم‌افزار ورد باشد، خواه فوتوشاپ یا هر چیز دیگری.
علایق هیچکس بی حکمت نیست.
از زحمات شما سپاسگزارم :)
+1 رای

برای مقایسه بین مایکروسافت ورد و لاتک: enter image description here

در این شکل، نمودارهای گوسی نمایان‌گر چگالی احتمال پیچیدگی و حجم متون هستند.
شروع کار با لاتک سخت‌تر است در مقایسه با ورد و برای متون کمتر از 3 صفحه، می‌توان از ورد ساده‌تر استفاده کرد.

و نکته پایانی: به عنوان یک مهندس مخابرات، تقریباً همه استانداردهای نسل‌های مخابراتی (در مقیاس دهها هزار صفحه - با متوسط هر بخش/داکیومنت 300-500 صفحه) با ورد نوشته می‌شوند. (و البته من خودم از این امر بسیار هم متعجبم)

پاسخ داده شده دی 8, 1393 توسط eagharavol (15 امتیاز)
...