اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 10088
بازدید دیروز: 36769
بازدید کل: 21215456

در مورد اصلاح قلم‌های شورای عالی اطلاع رسانی و قراردادن آنها در CTAN

+3 رای
1,388 بازدید

با سلام
من در مورد قلم‌های شورای عالی اطلاع رسانی دوباره با آقای محسنی صحبت کردم. نتیجه صحبت‌ها به شرح زیر بود

  1. قرار شد در مورد اینکه این قلم‌ها از طرف خود شورا به CTAN ارسال شود با مسئولین مربوطه صحبت شود و در صورت موافقت آنها این کار انجام شود. بنابراین تا زمانی که آقای محسنی صحبت کنند و نتیجه را به من اعلام کنند باید صبر کرد.
  2. در مورد اصلاح فونتها صحبت کردم ایشان فرمودند که در حال حاضر به غیر از فونت IranNastaliq بقیه پروژه‌ها خاتمه یافته است مگر اینکه دوباره پروژه بازنگری جدید تصویب شده و برای این کار بودجه اختصاص یابد. اما یکسری اشکال‌ها گزارش شده که برای ختم قرارداد باید آنها رفع شود. من خودم هم مشکل صفر توخالی و فاصله زیاد ممیز در IRRoya‌ را به ایشان گزارش کردم و قرار شد در صورت اصلاح این دو نکته را هم مد نظر قرار دهند.
  3. از ایشان پرسیدم اگر دوستان من که با این فونتها کار می‌کنند مشکل دیگری پیدا کردند آیا امکان اصلاح آنها وجود دارد و ایشان هم پاسخ دادند که تا حدود یک ماه دیگه که قراره کار اختتام فونت‌ها انجام بشه چنانچه مشکلی بود گزارش کنید تا مد نظر قرار بگیرد.
  4. در نهایت از ایشان پرسیدم چنانچه کسانی بین ما باشند که یک اصلاحیه به فونتهای شما بزنند و آنرا برای شما ارسال کنند، آیا شما آنرا به عنوان نگارش رسمی اعلام می‌کنید؟ و پاسخ دادند که از این ار استقبال هم می‌کنند (احتمالا به علت اینکه بار مالی برای شورا ندارد) اما اعلام کردن آنها به عنوان یک نسخه رسمی باید مراحل قانونی خود را طی کند. در حقیقت باید یک بازرس آنرا مورد تأیید قرار دهد.
  5. درنهایت قرار شد که تمامی مسائل مربوط به فونت‌ها به ایمیل info@scict.ir اعلام شود.

خوب حال ما چکار می‌توانیم بکنیم؟

  1. ابتدا تمامی فونتهای مورد علاقه خود را تست کنیم و تا آنجا که امکان دارد مشکل‌های آنرا در بیاوریم و به شورا اعلام کنیم.
  2. اگر موارد اصلاح شد که بهتر. اگر نشد با هماهنگی با خود شورا گلیف‌های مورد خودمان را اصلاح کنیم و به آنها ارسال کنیم؟!
مربوط به این پاسخ: قلم شهرزاد برای نشر
سوال شده آذر 10, 1393 توسط فرشاد ترابی (2,843 امتیاز)

3 پاسخ

+3 رای

درود بر همگی . جسارت بنده رو ببخشید که یکباره می پرم وسط.
من سوزنچی هستم و دوساله که مستمر روی فونت و فونت های فارسی کار میکنم.و باتوجه به نتایجی که روی این سری ار ای بدست آوردم پیشنهاد میکنم. زیاد روشون حساب باز نکیند.
نمی دونم بر چه اساسی مورد توجه شما قرار گرفته، اما تو این سری از فونت های فارسی فقط گلیف اضافه شده و به نوعی خراب تر هم کردن.
میتونید خودتون مقایسه ها رو ببینید.
lمقایسه فونت های فارسی
و فکر میکنم. این نامتعادل بودن نسبت ها در فونت های مختلف سری ای ار مشکلات زیادی رو براتون ایجاد میکنه یا خواهد کرد.

اما در مورد شورا : وقعا خوش به حالتون که به ایمیلتون پاسخ دادند. به ما که هیچ. اما این شورا خودش توان انجام تغییرات رو نداره. و باید بده شرکتی این کار رو انجام . فکر ش رو بکنی بودجه بیاد به اون شرکت بدند. دقیقا همین بر میگرده. این کار نیاز به یک متریک ثابت و , بهتره بگم یک استاندارد یا الگو یک دست داره. و بدون این الگو و به صورت دستی پدر آدم رو در میاره.

این کار مثل این می مونه تعداد آجر بدید یک بنا و بگید دیوار چین رو درست کنه.
و دقیقا می بینید که همین اتفاق در نمونه های تست‌های من دیده میشه.

مورد بعدی این هست که من پروژه‌ای رو به نام خانه فونت یا font-store.ir رو هندل میکنم. و بزودی برنامه هایی که مد نظر داریم رو شروع میکنیم. هدف اصلی من تولید فونت جدید هست.و به نوعی اول باید فرهنگ سازی کنیم و بعد دعوت به مشارکت عمومی .
من برای رسیدن به این هدف تو این مدت مجموعه ابزارهایی رو برای راحت تر کردن کارها پیاده سازی کردم. و همچنین یک استاندارد برای گروه های مختلف فونت های فارسی.
که این قبیل کارها رو نرم افزاری انجام بشه.

در کل خوشحال میشم اگر بتونم کمکی در این ضمینه به شما داشته باشم. و اینکه ممنون میشم در مورد کمبودهایی که در فونت‌ها دارید و در مورد مشکلاتشون کمی توضیح مختصری در اختیارم قرار بدید تا این موارد رو هم مد نظر داشه باشم.
ممنون

پاسخ داده شده آذر 30, 1393 توسط zoghal (35 امتیاز)
ویرایش شده دی 1, 1393 توسط zoghal
جناب آقای سوزنچی از نظر لطف شما بسیار ممنونیم. انشاءالله پس از تعطیلات صحبتهای بیشتری خواهیم داشت. قابل ذکر است که با توجه به اینکه نویسنده زی پرشین جناب آقای وفا کارن پهلو (خلیقی) هستند نظر نهایی در مورد مشخصات قلم موردنیاز با ایشان است.
درود مجدد، و پوزش بابت ناقص بودن و گنگ بودن نظر قبلی تو خواب و بیداری نوشتم الان متوجه شدم و ویرایش کردم.
جناب طوسی عزیز من نظر خاصی روی فونت که نام بردید نداشتم. و به صورت کلی بیان کردم. هرچند این قلم رو هر لینکی در وب و فروم قدیمی وجود داشت گشتم اما دسترسی بهش پیدا نکرم.
هدف من کسب اطلاعات در مورد نیاز‌هایی شما هست. یعنی فونت مورد استفاده شما باید به طور کلی چه خصوصیات و یا چه گلیف یا وزن‌هایی باید داشته باشه. بنده دنبال این اطلاعات هستم تا بتونم روی فونت‌های اصلاح شده اعمال کنم.
+2 رای

برای ما سودی نخواهد داشت و قلم‌های شورای عای اطلاع‌رسانی به اندازه کافی خوب و کامل نیستند.

هدف پروژه قلم Persian Computer Modern تولید قلم‌های کامل opentype است کاری که شورای عالی اطلاع رسانی نه می‌تواند آن را انجام دهد نه دانش لازم برای تکمیل آن را دارد.

این گلیف‌هایی است که تا به حال برای قلم Persian Computer Modern تکمیل کرده‌ام:

enter image description here

بنابراین نظر من این است که وقت و انرژی‌مان را برای قلم‌های Persian Computer Modern بگذاریم نه چیزی که تمام credit ان به شورای عالی اطلاع رسانی تعلق خواهد داشت.

پاسخ داده شده آذر 10, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
پیشنهاد می‌کنم این کار را به صورت پروژه‌ای بین چند نفر که خودتان صلاح می‌دانید تقسیم کنید تا زمان و انجام کار به صورت بهینه صرف شود.
در عین حال چنانچه مشکلات فونتهای شورا هم به اطلاع آنها رسانده شود بد نیست. آنها هم در این مورد دارند فعالیت‌های خوبی می‌کنند. در مورد دانش طراحی فونت هم به نظر میاد از لحاظ سیستماتیک کار خوبی می‌کنند. آنها بودجه و هدایت کار را بر عهده دارند و برای طراحی از متخصصان این کار (نظیر آقای زاهدی) استفاده می‌کنند.
حالت regular قلم را می‌خواهم خودم تنهایی بسازم تا از کیفیت کار مطمئن باشم. این کار حدود ۳ ماه طول می‌کشد. زمانی که حالت regular را تمام کردم، آن را در اختیار دیگران قار می‌دهم تا دیگران روی دیگر حالت‌های قلم کار کنند چون وقت آن را ندارم که خودم هم روی دیگر حالات قلم کار کنم.
چنانچه کار به درستی تقسیم شود، به درستی هم می‌تواند به اتمام برسد. مثلا بعضی کارها باید ابتدا درشت‌کاری آن انجام گیرد سپس تنظیم‌های نهایی توسط خود شما انجام شود. برای کمک می‌توانید روی من حساب کنید.
0 رای

۱- از زحماتی که برای پیگیری اصلاح فونت‌ها می‌کشید متشکرم.
۲- با نظر آقا وفا موافقم. البته شاید مقداری از آن هم به خاطر دلخوری قبلی باشد که از آقای محسنی دارم، چند سال پیش که موضوع زی‌پرشین را به عنوان طرح به ایشان فرستادم، استقبال نکردند...
۳- در هر صورت اگر مشکلات این قلمها کمتر شود بهتر است، لازم نیست به آنها قول همکاری داده شود. اصلاح کردند بهتر.
۴- آیا مشکلاتی که در این پست به آنها اشاره کرده‌ام را به آنها یادآور شده‌اید؟
- اگر از قلم IRNazanin استفاده کنید، مطالب هر بخش یا فصل، بلافاصله پس از عنوان بخش یا عنوان می‌آیند! یعنی از خط بعد شروع نمی‌شوند!!
- وقتی قلم IRLotus را به عنوان قلم متن معرفی می‌کنم، حروف توپر به صورت توپر نمایش داده نمی‌شوند!
- قلم لوتوس همه حالتها را ندارد!
که در مورد این مشکلات آقا وفا در همان موضوع مطالبی را عرض کرده بودند، منجمله برای مشکل دوم گفته بودند:

وقتی قلم‌ها رو نصب می‌کنید به علت نبودن اطلاعات موجود در قلم، سیستم عامل به درستی نمی‌تواند همه خانواده‌های این قلم رو تشخصی بده (نمی‌تونه حالت bold قلم رو تشخیص بده).

پاسخ داده شده آذر 10, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
همین الان نکات مطروحه را به ایشان ایمیل کردم. آقا قبلا آقای محسنی با شما برخورد نامناسب داشتند؟ با من که برخورد بسیار شایسته‌ای دارند و تمام همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند. برخورد و صبر ایشان بسیار خاشعانه است.
برخورد نامناسبی نداشتنداما در جوابی که دادند زی‌پرشین را خیلی دست کم گرفتند. ایمیل ایشان را  آن زمان به برخی دوستان و منجمله آقا وفا فرستاده بودم.
...