اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 3969
بازدید دیروز: 11291
بازدید کل: 20991837

چگونه در نرم افزار جئوجبرا منحنی را رسم کنیم؟

+1 رای
3,986 بازدید

سلام من برای رسم شکل هایی به صورت منحنی در محور ها دچار مشکل شدم از شماها میخوام راهنماییم کنید از کدام ابزار جئوجبرا برای ترسیم این نمودارها استفاده کنم. پیشاپیش ممنون بخاطر وقت گذاشتن

فایل‌های پیوست
IMAG1795.jpg
سوال شده آبان 27, 1395 توسط ساراسارا (10 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره آبان 29, 1395 توسط وحید دامن‌افشان
اگر بعد از رسم منحنی قرار است خروجی آن را در یک فایل tex استفاده نمایید، پیشنهاد می کنم از خود دستورات رسم نمودار و شکل که در بسته های مختلفی موجودند استفاده نمایید. به عنوان نمونه می توانید در هیمن سایت شکل هایی را بیابید که با دستورات تک نوشته شده اند. برای مثال نمودار موجود در پرسش و پاسخ زیر ببینید.
http://qa.parsilatex.com/22461
با عرض سلام و تشکر بابت راهنمایی تون ولی متاسفانه من با این مباحث آشنایی ندارم تازه با زی پرشین اشنا شدم سال ها تو فارسی تک کار میکردم و برای ترسیم شکل ها از نرم افزار latexcat استفاده می کردم و با مشکلی مواجه نمی شدم اما متاسفانه برای ترسیم اشکال در جئوجبرا واقعا دچار مشکل شدم ممنون میشم راه حل ساده ایی برای ترسیم این اشکال پیشنهاد بدین. باز هم ممنون بابت حسن توجه تون
سلام، این سوال چه ارتباطی با تک یا لاتک دارد؟
ربطی نداره تو زی پرشین تمام دستورات تک تقریبا فراخونی میشه فقط تو رسم شکل واقعا دچار مشکل شدم چندتا فیلم آموزشی ترسیم شکل در جئوجبرا و دیدم ولی بازم کمکی به من نکرد این فیلم ها که نشون میدادن باید به ریاضیات تسلط داشت به معادلات درجه دو و سه و سهمی ها ولی تو latexcat شکل ترسیم میکردیم مثل نقاشی بعدم فایل و انتقال میدادیم داخل سند مون بازم اگر راه حلی دارید برای رفع این مشکلم ممنون میشوم ازتون.
یک نگاه به جواب به روز شده ی من بندازید، امیدوارم که مفید باشه. :)

4 پاسخ

+3 رای

سلام. یه راه رسم شکلهای ریاضی توی لاتک استفاده از تابع matlab2tikz نرم افزار متلب (MATLAB) هستش. تا جایی که من میدونم این تابع هنگام نصب متلب، همراهش نیست و باید اونو از اینجا دانلود کنید (لینک مربوطه برای سایت mathworks بوده و بدلیل تحریم، با فیلترشکن باید باز بشه). استفاده ازش خیلی راحته، فقط کافیه توی mfile متلب، بعد از plot دستور زیر رو قرار بدین:

matlab2tikz('myfile.tex');

توجه داشته باشید که myfile نام دلخواه است. یا

matlab2tikz('myfile.tikz');

خروجی، یک فایل با فرمت tex یا tikz میشه. این فایل رو به شکل زیر توی لاتک فراخوانی کنید:

\input{myfile.tex}

یا

\input{myfile.tikz}

چون این فایل tex. یا tikz. هستش، میتونید با ویرایشگر لاتک بازش کنید و هر تغییری لازمه روش انجام بدید. مثلا title و label ها رو فارسی کنید؛ چون توی متلب نمیشه فارسی نوشت، یا ابعاد شکل رو تغییر بدید. شکل کاملتر دستور متلب بصورت زیر هستش که ابعاد شکل رو به ورودی لاتک وابسته میکنه:

matlab2tikz('myfigure.tikz', 'height', '\figureheight', 'width', '\figurewidth');

در اینصورت باید توی لاتک کدی به فرمت زیر بنویسید:

\setlength\figureheight{10cm}
\setlength\figurewidth{14cm}
\input{myfigure.tikz}

10cm و 14cm دو مقدار دلخواه است.
اگر بخواهید از محیط شناور استفاده کنید، به صورت زیر:

\begin{figure}
    \centering
    \setlength\figureheight{10cm}
    \setlength\figurewidth{14cm}
    \input{figure.tikz}
\end{figure}

توجه داشته باشید که باید \figureheight و \figurewidth رو تعریف کنید.
مثال (کد متلب):

clc;
clear;
close all;
%%
x = [6.108,6.520,6.361,5.781,5.230];
explode = [0,1,0,0,1];
pie(x, explode);
matlab2tikz('myfigure.tikz', 'height', '\figureheight', 'width', '\figurewidth');

خروجی متلب:
enter image description here
کد لاتک:

\documentclass{article}
\usepackage{pgfplots}
\pgfplotsset{compat=newest} % this command isn't necessary
\newlength\figureheight     % necessary for matlab2tikz command
\newlength\figurewidth      % necessary for matlab2tikz command
\usepackage{xepersian}
\settextfont[Scale=1]{XB Niloofar}
\begin{document}
\begin{figure}
    \centering
    \setlength\figureheight{10cm}
    \setlength\figurewidth{14cm}
    \input{myfigure.tikz}
\end{figure}
\end{document}

خروجی لاتک:
enter image description here
همونطور که ملاحظه میکنید، بدلیل استفاده از بسته xepersian، اعداد شکل فارسی شد.

حالا یه مثال پیچیده تر

کد متلب:

clc;
clear;
close all;
%%
x1=-10:.1:10;
y1=pdf('normal',x1,0,1);
n=0.001;
for i=1:12
    y(i)=0;
end
for i=1:1000
    x(i)=sqrt(-2*log(rand))*cos(2*pi*rand);
    q(i)=.001;
end
for j=1:12
    a=-3.5+.5*j;
    b=-3+.5*j;
    for i=1:1000
        if x(i)<=b
            if x(i)>=a
            y(j)=y(j)+n;
            else
            end
        else
        end
    end
end
y=2.*y;
u=0;
for i=1:12
    u=u+y(i);
end
u=u/2;
w=-4:.01:4;
z=0;
for i=1:12
    z=y(i)*(heaviside(w+3.5-.5*i)-heaviside(w+3-.5*i))+z;
end
f=figure;
subplot(1,2,1)
p=plot(x,q,'bo');
axis([-4.1 4.1 0 .0011])
p.MarkerFaceColor='b';
xlabel('$\lambda$','interpreter','latex','fontsize',15)
title('$\rm pmf$','fontsize',20,'interpreter','latex')
x=x';
X=x(:,ones(1,3))';
X=X(:);
hold on
Y=[zeros(1000,1) .001*ones(1000,1) nan*ones(1000,1)]';
Y=Y(:);
plot(X, Y, 'b');
subplot(1,2,2)
plot(w,z,'black',x1,y1,'--')
axis([-4.1 4.1 0 .6])
xlabel('$\lambda$','interpreter','latex','fontsize',15)
title('$\rm Adjusted \, pdf$','fontsize',20,'interpreter','latex')
l=legend('$\scriptstyle{\rm Adjusted \, pdf}$','$\scriptstyle{N(0,1)}$');
set(l,'interpreter','latex','box','off')
matlab2tikz('figure.tikz');

خروجی متلب:
enter image description here
کد لاتک:

\documentclass{standalone}
\usepackage{pgfplots,amsmath}
\pgfplotsset{compat=newest}
\usepgfplotslibrary{groupplots}
\begin{document}
    \input{figure.tikz}
\end{document}

خروجی لاتک با کمی تغییراتی که دستی توی فایل figure.tikz اعمال کردم:
enter image description here
لازم به ذکره که رسم همچین شکلی مستقیما با لاتک نیازمند صدها خط کد میباشد. ولی با کمتر از ۶۰ خط کد متلب، که بیشتر اون دستورات اختیاری قابل حذف هستند این کار انجام شده. به خصوص اینکه متلب به عنوان نرم افزار ریاضی، تولباکس ها و توابع آماده داره، اما تمام اونها باید توی لاتک تعریف بشه.

نکته آخر اینکه این روش فقط برای رسم شکل های ریاضیاتی قابل رسم با متلب کاربرد داره. برای رسم بلوک دیاگرام ها و دیگر اشکال، بهتره از بسته tikz استفاده کنید.

پاسخ داده شده بهمن 26, 1396 توسط Hossein_A (48 امتیاز)
+2 رای

نرم افزار جئوجبرا یک نرم افزار برای آموزش ریاضی در مقاطع ابتدایی است. در نرم افزار جئوجبرا شما می‌توانید شکل‌های هندسی را با دادن معادلات ریاضی بکشید و یا از ابزار خود جئوجبرا برای کشیدن شکل‌های هندسی استفاده کنید که البته در پس آن‌ها نیز معادلات ریاضی نهفته است. با توجه به این که جئوجبرا یک نرم‌افزار آموزشی است و برای کشیدن شکل طراحی نشده است بنابراین استفاده از آن را به شما توصیه نمی‌کنم. در هر صورت لینک‌های آموزشی آن را در سایت خود برنامه می‌توانید نگاه کنید. چند مثال نمونه از جئوجبرا که خودم قبلا آن را آماده کردم را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

در حالت کلی شما دو راه کار برای کشیدن شکل‌های خود دارید.

1- در یک نرم افزار جداگانه شکل‌های خود را بکشید و از آن خروجی گرفته و در سند لاتک خود وارد کنید. توجه کنید که اگر خروجی خود را به صورت .png یا .jpg بگیرید کیفیت عکس‌های شما کاهش پیدا می‌کنند اما خروجی .eps که LaTex از آن پشتیبانی می‌کند بهترین کیفت ممکن را به شما خواهد داد. برای این کار می‌توانید از نرم افزارهایی نظیر E-Draw یا Microsoft Visio استفاده کنید. من خودم از E-Draw استفاده کردم و نتایج تا حد مطلوبی قانع کننده هستند. نرم افزار دیگری که هماهنگی بسیار خوبی با LaTex دارد نرم افزار InkScape است. برای آشنایی با این نرم‌افزار این لینک را مشاهده نمایید. همچنین مشاهده‌ی این لینک نیز می‌تواند کمک کننده باشد. نرم‌افزار دیگر که اخیرا از آن استفاد می‌کنم و در پاسخ وفا جان نیز به آن اشاره شده، نرم افزار ipe است که سازگاری بسیار خوبی با LaTex دارد و کار کردن با آن فوق‌العاده است.

دو شکل زیرین را با نرم‌افزار ipe تولید کردم. این لینک یک ویدیوی آموزشی در YouTube برای یادگیری ابتدایی ipe است.

2- از بسته‌های موجود در خود LaTex برای کشیدن شکل‌ها استفاده کنید. در این حالت کیفیت نهایی عکس‌ها بسیار عالی هستند اما به زمانی برای صرف یادگیری کدنویسی نیاز دارید. بسته‌ی معروفی که از آن برای این کار استفاده می‌شود Tikz هست. برای یادگیری چند مثال استفاده از این بسته اینجا را نگاه کنید. همچین راهنمای خوبی توسط کاربران پارسی لاتک تهیه شده که می توانید از اینجا آن را ببینید.

enter image description here

enter image description here

پاسخ داده شده آبان 29, 1395 توسط حسین رهنما (146 امتیاز)
ویرایش شده دی 11, 1396 توسط حسین رهنما
+1 رای

اگر دنبال نرم‌افزاری همچون latexcat هستید پیشنهاد می‌کنم حتماً از ipe استفاده کنید. ipe برای حروف‌چینی متن در شکل‌ها از تک استفاده می‌کنه و در نسخه‌های جدیدش از موتور زی‌تک هم پشتیبانی می‌کنه بنابراین می‌تونید از بسته زی‌پرشین هم در اون استفاده کنید و متن‌های پارسی برای شکل‌هاتون داشته باشید. شکل‌هایی هم که در پرسشتون قرار دادید خیلی راحت می‌تونید با ipe رسم کنید و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

پاسخ داده شده آبان 29, 1395 توسط وفا (24,380 امتیاز)
0 رای

به راحتی. مثلا در جئوجبرا بنوسید y=x^2 و نمودار کشیده می‌شود. حالا از منوی فایل->اکسپورت->گرافیک ویو از pgf/tikz بروید و خروجی تیکز بگیرید و از همین خروجی در زیپزشین استفاده نمایید

پاسخ داده شده بهمن 26, 1396 توسط مجتبی (587 امتیاز)
...