اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 6805
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20624150

روش مناسب برای برچسب (لیبل) گذاری بخش‌ها، معادلات، جداول و عکس‌ها

+1 رای
6,511 بازدید

ما برای ارجاع دادن به یک بخش، معادله، شکل یا جدول باید به اون یک برچسب \label نسبت بدیم و بعد در ادامه از اون برچسب برای ارجاع دادن بهره ببریم. من معمولا از نامگذاری‌های منظم برای برچسب‌ها استفاده می کنم. مثلا

\label{sec:12}
\label{eq:3}
\label{fig:4}
\label{tab:7}

یک مشکلی که همیشه باهاش درگیرم این هست که وقتی یک متن بلند رو می نویسم، شماره‌ی برچسب گذاری‌ها برای بخش‌ها، معادلات، شکل‌ها و جدول‌ها رو نمی تونم به خاطر بسپارم. به خصوص وقتی چند قسمت از متن رو در داخل ویرایشگر جابجا می کنم، دیگه همه‌ی شماره‌گذاری‌ها پس و پیش میشه و واقعا گیج کننده میشه که بفهمم آخرین شماره‌ای که برای برچسب استفاده کردم چند بوده که در ادامه از اون شماره به بعد رو استفاده کنم! پرسش‌های من به قرار زیرند

  • به نظر شما چه شیوه‌ای، برای برچسب‌گذاری مناسب است؟

  • آیا امکان برچسب گذاری خودکار برای بخش‌ها، معادلات، شکل‌ها و جدول‌ها در داخل ویرایشگر وجود دارد؟


من این سوال را در سایت معروف tex.stackechange.com نیز مطرح کردم و علاقمندان می‌تونن به این لینک هم نگاه کنند.

سوال شده آذر 12, 1395 توسط حسین رهنما (146 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره آذر 14, 1395 توسط وحید دامن‌افشان
منظورتون از برچسب‌گذاری خودکار چیه؟ مثلاً چکار بکنه؟
@وحید دامن‌افشان: سلام، مثلا برای هر محیطی خودش به طور خودکار یک برچسب بزنه. حالا سیستم برچسب گذاریش هم می تونه براساس نامگذاری توصیفی یا شماره‌ای باشه. اینطوری دیگه کاربر نیاز به فکر کردن برای نامگذاری برچسب نداره و هر موقع خواست می‌تونه به محیط مد نظرش ارجاع بده. در ضمن در صورت پس و پیش شدن محیط‌ها نظم برچسب‌گذاری به هم نخوره. حتما با Cross Referencing در نرم افزار ورد کار کردین دیگه، یه چیزی تو اون مایه‌ها.

3 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

من توی سندهایی که یک عالمه برچسب و ارجاع دارم، از بسته showkeys استفاده می‌کنم. این بسته توی خروجی، کنار هر چیزی که برچسب خورده، خود برچسب رو چاپ می‌کنه. این‌جوری دیگه نیازی نیست برچسب‌ها رو به خاطر بسپاریم. فقط کافیه خروجی رو نگاه و مثلاً فرمول موردنظر رو پیدا کنیم و اون رو توی دستور \eqref وارد کنیم. کد زیر رو ببینید:

\documentclass{article}
\usepackage{amsmath,graphicx}
\usepackage[]{showkeys} 
\usepackage{xepersian}
\settextfont{Yas}
\setdigitfont{Yas}
\begin{document}

\section{مقدمه}\label{sec-intro}
این مطالب بخش اول است و شروع می‌کنیم به نوشتن! ابتدا یک فرمول می‌نویسیم
\begin{align}\label{eqz2}
x+y=2z^{2}
\end{align}
و بعد از آن، فرمول زیر را می‌آوریم. بنا بر فرمول \eqref{eqz2} داریم
\begin{align}\label{eqsum}
\sum^{\infty}_{n=1}\frac{\sin 2nx}{(2n-1)(2n+1)}=3f(x)+y.
\end{align}
مقداری متن برای نمایش است.
\section{بخش دوم}\label{sec-2}
در اینجا هم مطالب بخش دوم را می‌آوریم و به عنوان مثال یک شکل را در متن قرار می‌دهیم.
\begin{figure}[!ht]
\centering
\includegraphics[width=.4\textwidth]{example-image-a} 
\caption{یک شکل آزمایشی}
\label{fig1-3}
\end{figure}
\end{document}

خروجی:

enter image description here

این بسته گزینه‌های مختلفی داره. مثلاً اگه اون اسم برچسب بالای «فرمول (۱)» رو نمی‌خواید، کافیه از گزینه notref استفاده کنید. در پایان کار هم برای حذف اسم برچسب‌ها توی خروجی، از گزینه final استفاده کنید.

پاسخ داده شده آذر 15, 1395 توسط وحید دامن‌افشان (6,487 امتیاز)
انتخاب شده تیر 28, 1396 توسط حسین رهنما
(+1) ممنون، این هم تکنیک خوبیه برای به خاطر سپردن برچسب ها. :)
یه مشکلی که در استفاده از این بسته بهش برخوردم اینه که اگه اسم برچسب طولانی بشه، از صفحه می زنه بیرون و ناپدید می شه! نمی شه اینو کاریش کرد؟ :)
+1 رای

به نظر اینجانب استفاده از شماره برای برچسب‌گذاری غلط است.
این روش اشتباه باعث می‌شود که خودمان را از برخی مزایای لاتک محروم کنیم.
می‌توان گفت هر فرمول، جدول، شکل و شیئ شماره‌خوری در سند ما ناظر به یک موجودیتی است که می‌توانیم نامی با مسمی برای آن درنظر بگیریم. پس می‌توانیم یک نام‌گذاری با معنی (به صورت کامل یا مخفف) برای اشیائمان داشته باشیم.

به چند خط زیر که قسمتی از یک سند من است توجه فرمایید:

\begin{lstlisting}[
caption={کد  مربوط به حل مسئله چندوزیر با الگوریتم ژنتیک  },
label= {code:GA:NQ}]
options = gaoptimset(...
    'CrossoverFcn',@crossover_permutation, ...(*@\rl{ تعیین تابع بازترکیب٪} \label{code:GA:NQ:xover}@*)
    'Display','iter');(*@\rl{تعیین زمان‌بندی نمایش جواب‌ها٪}@*)
[x,fval] = ga(@nqueen_objfun_cell,N,options);
\end{lstlisting} 

خط
\ref{code:GA:NQ:xover}
از برنامه 
\ref{code:GA:NQ}
تابع بازترکیب را مشخص می‌کند ... .
خروجی برنامه در شکل 
\ref{fig:GA:NQ}
آمده است. 

در کد فوق GA مربوط به روش موردبررسی و NQ مسئله مورد بحث را نشان می‌دهد.
حال اگر خواسته باشم به جای مسئله NQ مسئله CSP را با بیانی مشابه توضیح دهم، کافیست در برچسب‌های مورد استفاده قبلی، NQ را با CSP تعویض نمایم.

ممکن است همیشه نام‌گذاری با معنی راحت نباشد، این مورد را خیلی وقتها برای روابط ریاضی داریم؛ کاری که من انجام می‌دهم، نام‌گذاری بر اساس خود رابطه است.
به عنوان مثال برای نام‌گذاری رابطه سیگمای x کمتر از سیگمای y
($\sigma_x < \sigma_y$) از برچسب {eq:sxlsy} استفاده می‌کنم.

یا برای رابطه $\norm{V-V'}$ از برچسب {eq:normV_Vp} استفاده می‌کنم.

حتی می‌توان از فینگلیش استفاده نمود.

پاسخ داده شده آذر 12, 1395 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
ویرایش شده آذر 12, 1395 توسط محمود امین‌طوسی
(+1) بله، فکر می کنم حق با شما هست و نامگذاری توصیفی بهتر از نامگذاری عددی خواهد بود. البته پیدا کردن نام توصیفی برای تمامی معادلات کاری نسبتا دشوار است ولی چاره نیست. :) برای استفاده ی آیندگان از کدی در پاسخ آوردین فکر می کنم که بهتره کد رو به صورت کامل بیارین که کسی که می خواد نتیجه روببینه فقط اون رو کپی پیست کنه. :)
به گمانم مشاهده نتیجه برای پرسشگر در این پرسش خیلی اهمیت ندارد.
و اضافه شدن موارد بیشتر، باعث گیج شدن کاربر خواهد شد.
باید پذیرفت که این نوع نام‌گذاری معادلات برای کاربران زیاد خوشایند نیست البته برای فرار از به هم ریختگی شماره گذاری برچسب ها چاره ای جز این روش ظاهرا نداریم. راستی اشاره ای به امکان برچسب گذاری خودکار نکردین!؟ آیا این امکان وجود داره؟
معمولاً کاربر، خود نویسنده هست و می‌تواند حَسَب سلیقه و خوشایند خودش یک برچسب مناسب تعریف کند.
برچسب sxlsy که در پاسخ بالا برای سیگمای x کمتر از سیگمای y نوشته بودم، مخفف sigma_x less than sigma_y بود و برای خودم قابل قبول.
منظورم این بود که می‌توان برچسب‌های منحصربفرد و نسبتاً با معنی درنظر گرفت که با جابجایی متن، مشکلی که فرمودید بوجود نیاید. این ویژگی مخصوصاً در ویرایشات بعدی یک سند خیلی با اهمیت است.
درخصوص شماره‌گذاری خودکار: تا جایی که می‌دانم چنین امکانی وجود ندارد.
بله متوجه منظور شما شدم. در کل منظورم نامگذاری توصیفی بود. چون نمی شه براش نظمی به وجود آورد برای نویسنده سخته که ازش استفاده کنه. در رابطه با بخش ها، عکس‌ها و جداول، میشه این روند رو بی عیب دونست اما در رابطه با معادلات، نامگذاری توصیفی کار سختی است به خصوص زمانی که شما تعداد معادلات زیادی دارید ولی فکر می کنم که باید به این روش عادت کرد چون قطعا بهتر از نامگذاری عددی هست و دیگر مشکل به هم ریختگی شماره ها را نداریم. خیلی ممنون از پاسختان دکتر عزیز. سربلندو پیروز باشید. :)
خواهش می‌کنم. نظر لطف شماست.
0 رای

سند ما معمولاً از فصل‌ها و بخش‌ها تشکیل می‌شود.
به نظر بنده اگر در برچسب‌گذاری علاوه بر شماره معادله یا جدول و امثالهم، شماره فصل یا بخش نیز برای آن اضافه شود خیلی بهتر خواهد شد.

\label{eq:1.1}
\label{tab:1.5}
\label{fig:2.3}
پاسخ داده شده آذر 12, 1395 توسط حسن قربانزاد (1,607 امتیاز)
به نظر بنده این روش اشتباه است، به این دلیل که اگر یک شکل معادله یا جدول اضافه شود که معمولا در متون بسیار اتفاق می‌افتد برای تغییر برچسب گذاری ها وقت زیادی تلف می‌شود، و یکی از دلایل برچسب گذاری خودکار اجتناب از این کار است
اگر بتوان برای تمام برچسب‌گذاری‌ها نام متناسبی انتخاب کرد قطعاً بهتر است. ولی در روش شماره هم اگر در وسط سند شکلی اضافه شد می‌توان به عنوان مثال به صورت `fig:2.3-1`  برچسب‌گذاری کرد.
@حسن قربانزاد: این روشی که شما گفتین زمانی که معادلات یا هر محیطی که برچسب داره رو پس و پیش کنیم دیگه کارایی نداره! :) البته زمانی که فقط قصد ما اضافه کردن محیطی با برچسب در جایی از سند باشه، مفیده.
@حسن قربانزاد: در مورد اینکه فرمودید «اگر بتوان برای تمام برچسب‌گذاری‌ها نام متناسبی انتخاب کرد»، من مشکلی در این خصوص ندارم.
پاسخم را ویرایش کردم و در انتهای آن مواردی از نام‌گذاری روابط ریاضی را آوردم.
...