اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 11619
بازدید دیروز: 44967
بازدید کل: 21060006

جلوه‌های ویژه در اسلاید

+4 رای
4,047 بازدید

به گمان من اسلایدهای آماده شده با لاتک از نظر جلوه‌های ویژه و انیمشین قابل رقابت با مواردی همچون میکروسافت پاورپوینت نیستند. اگر اسلایدها را به عنوان آموزش موضوعی مانند ریاضی خواسته باشیم، به نظر من اسلاید با هر چه که آماده شده باشد به پای تخته سیاه نمی‌رسد و خودم تخته سیاه را ترجیح می‌دهم. اما گاهی هدف ارائه مطالب و گزارشات به مستمعین است و جنبه آموزشی کار کمتر است یا وضعیتی را درنظر بگیرید که موضوع موردنظر شامل تصاویر و شکلهای زیادی است که واقعا بدون استفاده از ابزاری مانند ویديوپروژکتور رساندن مطلب به شنونده امری ناممکن می‌نماید.
در هر صورت اگر فردی قصد استفاده از برخی جلوه‌های ویژه در ارائه خود داشته باشد چه پیشنهادی دارید؟

سوال شده آبان 20, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
ا- ایده من این است که برای هر مورد در صورت امکان از تخصصی‌ترین ابزار متناسب با آن استفاده نمود. در بسیاری از امور مرتبط با حروف‌چینی، لاتک رقیب ندارد، اما حداقل از نظر من برخی امکانات نمایشی آن نسبت به برخی از دیگر نرم‌افزارها کمتر است. شما می‌توانید با این نظر مخالف باشید ولی من به نظر شما رای منفی نمی‌دهم.
۲- افراد با سواد زیادی در رشته‌های مختلف هستند که اصلا از لاتک استفاده نمی‌کنند خواه با آن آشنا نیستند یا به اقتضای رشته کاری خودشان، نرم‌افزارهای ساده دیگری جوابگوی کارشان هست یا هر دلیل دیگری. اما عدم استفاده دیگران از لاتک دلیل بی‌سواد بودن آنها نیست.
۳- بله درست می‌فرمایید این سایت مخصوص پرسش و پاسخ لاتک است. به جر پرسشهای دستوری لاتک به دیگر جنبه‌های آن از قبیل نصب بسته یا توزیع تک، ویرایشگرها، قلمها و ... هم پرداخته می‌شود. پرسش و پاسخ من هم نامربوط نبود. من شرایطی را در نظر گرفتم که خروجی لاتک برای کاربر کافی نیست - گرچه ممکن است برای شما کافی باشد - و خواسته باشد از نتایج و خروجی لاتک در سیستم دیگری استفاده کند. در یک راهکار پیشنهادی، ابتدا طبقه مناسب لاتک برای این وضعیت را بیان کردم و سپس نحوه انتقال خروجی به سیستم دیگر (در اینجا پرزی) را. به نظر من افراد متعددی با چنین پرسشی مواجه هستند. ممکن است از نظر شما نباشد، اما آیا باید منفی داد؟ از این پرسش و پاسخ استقبال که نشود، خودش به این معنی است که این مورد مشتری ندارد.
۴- اینکه فرمودید «من هنوز در حیرتم که چگونه یک استاد علوم کامپیوتر می‌تواند از پرزی و ابزارهای مایکروسافت استفاده کند و آن را تبلیغ کند. فهم این موضوع برای من غیر قابل ممکن و موضوعی عجیب است.» قسمتی را در بند قبل پاسخ گفتم. شاید من پرسش را خوب ننوشته‌ام، اگر دوباره مطالعه فرمایید خواهید دید که من وضعیتهایی را اشاره کرده‌ام که ممکن است خروجی به قدر کافی برای کاربر مناسب نیست. به نظرم اگر جمله دوم خودتان را برای اصل پرسش بکار می‌بردید، مناسب‌تر بود تا برای شخصیت پرسش کننده. یعنی ممکن است کاربردی که در آن نیاز به ابزار دیگری باشد برای شما متصور نباشد و وجود چنین حالتی برای شما عجیب باشد. حتما قبول دارید که متصور نبودن کاربرد از طرف یک نفر به معنی نبود کاربرد نیست.
سوال خوبی بود، یک مهندس و محقق علوم کامپیوتر واقعی باید از هر ابزاری به نحو احسنت استفاده کند و آقای طوسی حرفای کاملا صحیح را می زنند.
تعصب چیز خوبی نیست!
digicom: خوبی؟

2 پاسخ

+1 رای

یک راه که قبلا خودم استفاده کرده بودم این بود که ارائه خودم شامل فرمولها، تصاویر و ... را در لاتک آماده کرده بودم، سپس تصاویری از آنها را در میکروسافت پاورپوینت مورد استفاده قرار دادم. جلوه‌های ویژه و امکانات پاورپوینت + شماره گذاری و زیبایی فرمولها و الگوریتمهای لاتک و زی‌پرشین نتیجه را مناسب کرده بود.

برای چگونگی تبدیل راحت خروجی زی‌پرشین به تصویر، پاسخ دیگر من در همین موضوع (استفاده از پرزی) را ملاحظه فرمایید.

پاسخ داده شده آبان 20, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
ویرایش شده بهمن 11, 1393 توسط محمود امین‌طوسی
سوال در مورد لاتک، زی‌پرشين و ...
من هم معمولاً همین کار را می‌کنم. یکی از دلایلی که دنبال آلترناتیوی کنار زی‌پرشین بوده‌ام و تقریباً همه چیز از polyglossia گرفته تا arabi (و طبیعتاً خود babel) یا LyX را امتحان کرده‌ام این است که بتوانم قابلیت‌های ساخت «ارائه‌ام» را بیشتر کنم. راستش را بخواهید کمی کار با bidipresentation برایم راحت نیست.
0 رای

راه دیگر استفاده از ابزاری مانند prezi است. پرزی به ما اجازه می‌دهد که ارائه‌های مسطح داشته باشیم. برخلاف فرم معمول لاتک و پاورپوینت که صفحات پی‌درپی هستند، در پرزی همه صفحات در یک بوم بزرگ قرار دارند و دوربین روی آنها حرکت می‌کند.
در حال حاضر پرزی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، کاری که من کردم این بود که مطالب را در قالب یک مقاله با زی‌پرشین آماده کردم، سپس هر صفحه را یک تصویر کردم و تصاویر را به آن دادم.
خروجی پرتابل پرزی برای این نمونه من ۱۳۰ مگابایت شد. که فعلا امکان آپلود آنرا ندارم، اما برای اینکه با کلیات خروجی آن آشنا شوید، خروجی pdf آنرا می‌توانید از اینجــــــــا دانلود فرمایید. خروجی pdf نمایش دهنده قدرت پرزی نیست. در هنگام نمایش آن در خود پرزی، آزادی زیادی در حرکت بین اسلایدها و زوم کردن روی موضوعات خاص دارید.
این اولین تجربه من با پرزی بود و حتما افراد متبحر می‌توانند خروجی‌های زیباتری آماده نمایند.

چند نکته:

  1. برای تولید سند اولیه ارائه همان گونه که گفتم از طبقه article استفاده کرده بودم ولی اندازه قلم برای نمایش در اسلاید ریز بود، لذا از طبقه زیر استفاده کردم:

    \documentclass[20pt]{extarticle}
    
  2. برای آنکه هر صفحه از pdf خروجی را تبدیل به یک تصویر نمایم، از برنامه mogrify مربوط به imagemagick به صورت زیر استفاده کردم:

    mogrify -format png -transparent-color white -density 300 -quality 90 xepersian_intro.pdf
    

    به این ترتیب هر صفحه تبدیل به تصویر png با زمینه شفاف شد.
    قابل ذکر است که برخی از تصاویر مورد استفاده از مثالها و اسلایدهای قبلی بوده‌اند.

پاسخ داده شده آبان 20, 1393 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
من با نظر شما در این مورد که بیمر نمی‌تواند با پاورپوینت رقابت کند کاملا مخالفم. بنده prezi را قبلا دیده بودم و از آن استفاده کرده بودم ولی prezi نیز به همین منوال.
مثلا نمونه‌هایی که در این [لینک][1] قرار دارند را اگر ببینید متوجه خواهیم شد که برای ساخت یک اسلاید علمی مناسب و جلوه های ویژه بسته‌های بسیار قدرتمندی وجود دارند. به جرأت می‌توان گفت که هیچکدام از اسلایدهای نمونه را نمی‌توان با استفاده از میکروسافت پاورپوینت طراجی کرد.
کیفیت در لاتک اصلا قابل مقایسه با میکروسافت آفیس نیست.


  [1]: http://www.texample.net/tikz/examples/tag/beamer/
من نگفتم «بیمر نمی‌تواند با پاورپوینت رقابت کند»، اگر متن پرسش را ملاحظه فرمایید خواهید دید که گفته‌ام از نقطه نظر جلوه‌های ویژه و انیمشین‌ها پاورپوینت جلوتر است، که در پاسخ نظر آقا وفا مقداری در این خصوص توضیح داده‌ام. بسیاری از نمونه‌های سایت مثالهای TikZ که آدرس دادید را قبلا ملاحظه کرده‌ام، بسیار عالی هستند، گمان نمی‌کنم هرگز بتوان با پاورپوینت چنین کارهایی کرد. من در قابلیت‌های فراوان لاتک و زیرمجموعه‌های آن حرفی ندارم و بسیار استفاده کرده و لذت برده‌ام. اما همه ارائه‌ها، لزوما ارائه موضوع ریاضی یا نمودار و به هدف آموزش مطلب نیستند.
پرزی اصلا قابلیت‌های لاتک را ندارد، تقریبا تمام کاری که می‌کند آن است که روی اسلایدها حرکت و زوم می‌کند و البته تمهای مختلفی هم برای نمایش جذاب‌تر موضوع دارد.
نکته اصلی این بود که ابزارهای دیگری هم هستند که می‌توان با استفاده از آنها و در کنار لاتک، ارائه را در صورت نیاز، جذاب‌تر کرد.
بله. حق با شماست. جلوتر بودن به معنای بهتر بودن از نظر کیفیت را قبول ندارم؛ ولی جلوتر بودن به معنای ساده‌تر بودن را بله.
شاید من منظورم را نتوانسته بودم خوب بیان نمایم. در هر صورت عمده تاکید من بر جذاب‌تر شدن ارائه - در صورت نیاز- بود و عموما در ارائه‌های علمی که مد نظر شماست، این مورد جایی ندارد و در چنین مواردی من حتی مخالف گذاشتن ترانزیشن (انیمشین) از یک اسلاید به دیگری هستم، در این مواقع چنین کارهای را اتلاف وقت می‌دانم.
شاید حتی مقایسه مثلا پاورپوینت با خروجی‌های TikZ و بیمر درست نباشد. چه بسیارند کارهایی که لاتک قادر به انجام آنها هست ولی مجموعه میکروسافت آفیس خواب آنها را هم نمی‌تواند ببیند.
با سلام خدمت آقای محمود امین طوسی من با نظرات شما کاملا موافقم و بر خلاف آقای وفا که در حیرت سوال شما به عنوان یک استاد کامپیوتر هستند شما را تحسین میکنم به خاطر شجاعتی که در بیان این مساله به عنوان یک استاد داشتید. و از نظر من بیان نظر شخصی و سوال کردن عیب نیست هر چند آن سوال از دید بعضی‌ها کم ارزش باشد. ندانستن عیب است.
...