اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 36603
بازدید دیروز: 20933
بازدید کل: 21205202

چگونه می‌توان استفاده از Lollipop را در بین کاربران ایرانی گسترش داد؟

+4 رای
1,808 بازدید

برای اینکه استفاده از Lollipop را بین کاربران ایرانی گسترش داد تا همه لاتک را کنار بگذارند و از Lollipop استفاده کنند، چه کارهایی می‌توان کرد؟ مشخصاً پاسخ اصلی این خواهد بود که امکانات لازم به Lollipop اضافه شود که این کار من در طی چند سال آینده خواهد بود اما به جز این از چه طریقی می‌توان Lollipop را به عنوان یک فرمت بومی تک برای کاربران ایرانی آماده ساخت تا استفاده از لاتک به طور کلی از بین برود و همه از Lollipop برای حروف‌چینی نوشته‌های خود استفاده کنند؟

سوال شده فروردین 14, 1394 توسط وفا (24,380 امتیاز)
ویرایش شده تیر 4, 1395 توسط وفا
یک مشکل: تا الان بسته های زیادی مبتنی بر LaTeX نوشته شده اند،  به مانند بسته های glossaries، hyperref و ... ، آیا این بسته ها را می توان در Lollipop نیز استفاده کرد؟
زمانی که گفتم «مشخصاً پاسخ اصلی این خواهد بود که امکانات لازم به Lollipop اضافه شود که این کار من در طی چند سال آینده خواهد بود» دقیقاً پاسخ پرسش شما را دادم.
در حال حاضر در چ مرحله ايه؟ يعني چ امكاناتي داره؟ هدفش راحت كردن ماكرونويسيه؟
لطفاً توضیح Lollipop  و همچنین راهنمای آن را مطالعه کنید.
سلام. لطفاً لینک های مربوط به آموزش و دانلود Lollipop را قرار دهید. با تشکر.

4 پاسخ

+3 رای

به نظر بنده یکی از بزرگترین موانع پیش رو، حجم بالای کارهایی است که تاکنون با زی‌پرشین انجام شده. به طور کلی اکثر انسانها اصطلاحا محتاط (conservative) هستند و تمایلی به ایجاد تغییر ندارند. این موضوع وقتی که قرار باشه هزینه‌ی زیادی (چه مالی و چه زمانی) بکنند تا از یک سیستم به سیستم دیگر مهاجرت کنند، مهم‌تر هم خواهد شد. نمونه‌ی این موضوع در فارسی‌تک مشاهده می‌شه که با وجود تمام نقایصی که داره و همچنین عدم پشتیبانی و بروزرسانی، هنوز هم توسط برخی از نشریات حمایت می‌شه و تمایلی به مهاجرت به زی‌پرشین از خود نشان نداده‌اند. البته یکی از دلایل هم عدم وجود یک مبدل خوب بود که به طور کامل یا حداقل نسبتاً جامع بتواند فارسی‌تک را به زی‌پرشین تبدیل کند.

لذا به نظر میاد مهاجرت از لیتک به لالی‌پاپ هنگامی موفق خواهد بود که مبدلی هم در کنار زی‌پرشین باشد که اسناد موجود را به لالی‌پاپ تبدیل کند.

پاسخ داده شده اردیبهشت 7, 1395 توسط فرشاد ترابی (2,843 امتیاز)
تنها نشریه‌ای که من می‌دونم از فارسی‌تک استفاده می‌کنه انجمن ریاضی ایران هست و اون هم به دلیل بی‌سوادی افراد مسئول در انجمن ریاضی است. وقتی نرم‌افزاری پشتیبانی نشه کاربرانش خواه و یا ناخواه مجبور می‌شن به سیستم دیگری که نگهداری میشه مهاجرت کنن. بیشتر کاربران زی‌پرشین قبلاً یا کاربر فارسی‌تک بودند یا تک پارسی بنابراین با این بخش از نظر شما موافق نیستم. گذشته از اون کار کردن با سیستم جدید هزینه مالی و زمانی زیادی نداره. شاید به این خاطر که لالی‌پاپ کاملاً با لاتک متفاوت هست، کاربر باید مقدار زمانی رو صرف یادگرفتن لالی‌پاپ کنه اما این زمان حتی یک هزارم زمانی که با مشکلات لاتک باید دست و پنجه نرم کنه، نمیشه. مبدل زی‌پرشین به لالی‌پاپ غیرممکن خواهد بود (حداقل بصورت خودکار) چون لولی‌پاپ لاتک نیست و از نظر ساختار کاملاً با هم متفاوت هستند. فکر نمی‌کنم که لازم باشه بگم که لاتک و لالی‌پاپ دو نرم‌افزار کاملاً متفاوت هستند. من به پاسخ شما رأی مثبت دادم هرچند که با تمام آن مخالف هستم.
+1 رای

سلام وفا
یک صحبتی در نظرم هست. نظر شخصی من هست. ممکنه آینده مخالف این نظر من رو نشون بده.
البته قبلش بگم، من قدردان همه زحمت‌های بی‌چشمداشت تو برای زی‌پرشین هستم و همیشه خواهم بود. هر چند بنابه دلایلی که قبلا گفتی و بخاطر اونا نمیخای پشتیبانی کنی، من بهش احترام قائلم.
من دو مورد کارها را با زی‌پرشین انجام میدم.
۱- یکی کارهای آزاد که از مشتری‌ها می‌گیرم. مثل پایان‌نامه، مقاله، پروپوزال و کتاب (کم) و ...
۲- یکی کارهای کتاب انتشاراتی‌ها
به نظرم هر دو گروه از مشتری‌های من مایل به لولی‌پاپ نخواهند شد، مگر اینکه از پشتیبانی نامحدود آن مطمین بشن.
چون پشتیبانی زی‌پرشین به یکباره قطع شد. الان جرأت نمی‌کنم به یک نفر بگم اینطور شده. چون خیلی هزینه کردن که من براشون کارگاه زی‌پرشین بذارم که از ورد به زی‌پرشین مهاجرت کنن و کتاب‌های انتشاراتی‌شون با زی‌پرشین حروفچینی بشه.
البته دانشگاه‌ها و انتشاراتی‌ها می‌دونم از آخرین نسخه زی‌پرشین همچنان استفاده خواهند کرد. همانطور که از فارسی‌تک بعد قطع پشتیبانیش استفاده می‌کردنن تا زمانی که زی‌پرشین بهتر از اون را شما عرضه کردی.
فکر کنم زمانبر خواهد بود. اما آرزو می‌کنم هر چه زودتر لولی‌پاپ جایگزین زی‌پرشین بشه. چون تعریف‌هایی که کردی منو شدیدا جذببش کرده.
تنها نگرانی من از مهاجرت بهش:
۱- قطع پشتیبانیش هست.
۲- در مقایسه با دستورهای لاتک، (نه ماکرو نویسی) زبانش به زبان ماشین نزدکتره.
البته اینا نظر من حقیر و کم سواد هست.
و اینم یادم نره بگم که در صورت رفع اون نگرانی‌ها،هر چی بتونم و کاری از دستم در ایران بربیاد، برای گشترشش دریغ نخواهم کرد.
نظر خودت چیه؟

پاسخ داده شده اردیبهشت 4, 1395 توسط هادی صفی اقدم (7,441 امتیاز)
من نظری ندارم. من نمی‌تونم شخصی رو مجبور به استفاده از Lollipop کنم و هر شخص خودش باید تصمیم بگیره. در مورد Lollipop من مشغول به نوشتن یک کتاب هستم که وقتی Lollipop به نسخه نهایی برسه این کتاب رو می‌تونید بخرید و راهنمای جامع Lollipop خواهد بود. در مورد پاسخگویی به سوالات در مورد Lollipop یا به قول شما پشتیبانی نامحدود من پولی از کسی نمی‌گیرم بنابراین هر زمان فرصت داشته باشم پاسخ می‌دهم و هر زمان فرصت نداشته باشم پاسخ نمی‌دهم. خود word که هیچ پشتیبانی نداره حالا چه برسه به پشتیبانی نامحدود. زمانی که Lollipop به نسخه نهایی برسه احتیاجی به پشتیبانی نخواهد داشت چون دیگر تغییر تخواهد کرد و پاسخ همه پرسش‌ها در کتاب Lollipop موجود خواهد بود.
ممنون وفا. دستت درد نکنه و آرزوی موفقیت دارم برات و لالی‌پاپ.
البته منظور من از پشتیبانی، این بود که سرپا باشه و کار کنه.
البته ورد پشیبانی داره. مثلا همین هفته پیش یکی از استادها سوالی در مورد ورد ۲۰۱۶ ازم پرسید. من بلد نبودم. اینترنت جستجو کردم و جوابشو سایت مایکروسافت دیدم. یکی پرسیده بود و جواب داده بودن. یک راه موقتی ارائه کرده بودن. بعدش گفته بودن صبر کنین تا یک آپدیت برای آفیس میاد و اونو نصب کنین و درست میشه. البته ورد پولی هست و گرون هم هست و فکر نکنم مقایسه‌ش با لاتک درست باشه. من خیلی بسته‌ها را دیده‌ام که خیلی وقته پشتیبانیش متوقف شده. یا توی نت دیده‌ام مولفش نوشته که دیگه پشتیبانی و گسترشش نمیده.
به نظرم این یک نکته بد برای لاتک هست. امیدوارم با این توصیفی که از لالی‌پاپ که کردی و گفتی پشتیبانی نمیخاد، این مشکل هم حل بشه.
به هر حال ممنونم ازت. سلامت باشی...
ببخشین یک مورد. در عنوان سوال، املای کاربران به اشتباه کابران نوشته شده.
0 رای

با سلام.
امیدوارم جسارت منو برای دادن نظرم ببخشید،
به نظر من، اولین قدم برای جایگزینی لالی پاپ به جای لاتک، راهنمای فارسیشه،
به نظر من راهنمای تصویری موثر تر خواهد بود. هم نیاز به نوشتن توسط نویسنده ی راهنما از بین میره(که دیگه نیاز به نوشتن و تدوین یک فایل متنی طولانی نیست)، هم میشه مثال های عملی رو در لحظه نشون داد که جذابیت کار رو افزایش میده.
به نظر من(که ممکنه نادرست هم باشه)، تهیه و ارائه آموزش تصویری به صورت فیلم خیلی مثمر ثمر خواهد بود.
من که بی نهایت منتظرم تا نسخه 2017 آماده بشه تا بتونم از زبان پارسی در اون استفاده کنم.
سپاس بیکران.

پاسخ داده شده اردیبهشت 4, 1395 توسط امین کامرانی (20 امتیاز)
شما همین الان هم می‌تونید با استفاده از Lollipop پارسی حروف‌چینی کنید.  متأسفانه در مورد راهنمای پارسی با شما همفکر نیستم اما در مورد آموزش تصویری بصورت فیلم با شما موافقم هرچند خود بنده فرصت این کار را ندارم.
بنده بسیار وسوسه شدم که فیلم‌های راهنما برای این بسته ارزشمند تهیه کنم. امیدوارم در تابستان که فرصت مناسب‌تر هست بتوانم آنرا جمع و جور کنم.
0 رای

با سلام و تشکر از همه بزرگان و عزیزانی که در فارسی سازی Tex زحمت کشیده اند . به خصوص جناب دکتر وفا.

من یکی از اهداف اصلی لاتک را حذف دغدغه Formatting نوشته میدانم(یا لااقل کم کردن آن)‌.
بنابراین قالب‌های متفاوتی هم برای نگارش (مانند report - book و ...) ساخته شده تا افراد مختلف با تغییر جزیی در آن‌ها بتوانند به هدف خود برسند. مثلا من به عنوان یک دانشجو نباید به فکر این باشم که چجوری مارجین‌ها رو درست کنم، برای فرمول‌ها شماره‌گذاری مناسب انجام بدم و ...

اما چیزی که از لالی‌پاپ فهمیدم چنین امکانی رو فراهم نمیکنه (در صورتیکه غلط متوجه شدم اصلاح بفرمایید.) بلکه تنها راه کار آسون‌تری ارائه میده که خودمون بتونیم این کار رو انجام بدیم. (که البته مایکروسافت ورد اون رو به صورت گرافیکی در حد مناسبی فراهم کرده - البته همین جا بگم که با این اوصاف هنوز هم از برتری‌های این سیستم از جمله رایگان بودنش نمیشه گذشت)

بنابراین به عقیده بنده اگر این امکان در لالی‌پاپ فراهم نشه کمی از هدف دور شدیم. طبیعتا فکر می‌کنم که با درنظر گرفتن این ویژگی می‌تونیم افراد رو راحت‌تر متقاعد به مهاجرت به سمت لالی‌پاپ کنیم.

پاسخ داده شده اردیبهشت 11, 1395 توسط حسین بهبودی (797 امتیاز)
حتی اگر فرض کنیم که نظرات نادرست شما، هم درست باشد، آنگاه حتی هیچ دلیلی برای استفاده شما از لاتک هم وجود ندارد چون شما قادر به تشخیص کیفیت بین تک و ورد نیستید. پرسش بعدی این است که آیا شما از تنظیمات پیش‌فرض لاتک راضی هستید؟ اگر از بسته geometry استفاده می‌کنید، از layout پیش‌فرض لاتک راضی نیستید. اگر از بسته tikz استفاده می‌کنید، محیط picture لاتک نیاز شما را برطرف نمی‌کند. اگر از بسته fancyhdr استفاده می‌کنید، header و footer پیش‌فرض لاتک باب میل شما نیست و الی آخر ... دوست عزیز شما حتی نمی‌دانید برای چی دارید از لاتک استفاده می‌کنید!
البته قطعا بنده می‌دانم که به چه دلیل سمت لاتک آمده ام و عدم تطابق نظر من با شما دلیل بر نادرست بودن نظر من نمی‌شود.
به هر حال این یک نظر در جهت بهبود کار آینده شما بود که به ذهن بنده رسید (البته با پیشنهاد یکی از اساتید بزرگوار دانشگاه علم و صنعت آن را عنوان کردم). و شما هم با توجه به عنوان سوال (افزایش مخاطب لالی پاپ) برای ارتقای آن و گسترش استفاده از آن نباید روی نظرات خود پافشاری کنید بلکه سلیقه کاربر را باید در نظر بگیرید.
همین نظر شما با پاسخ شما در بالا تناقض جدی دارد. وقتی شما هنوز به اندازه کافی حتی در لاتک تبحر ندارید، چگونه می‌توانید تئوری بدهید؟ من به شما پاسخی منطقی دادم حال آنکه شما هیچ پاسخی ندارید. شما حتی به اندازه یک کاربر ساده از تک نمی‌دانید!
...