اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
12 نفر آنلاین
0 عضو و 12 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 17692
بازدید دیروز: 20933
بازدید کل: 21186294

راهنمایی جهت رسم یک شکل با استفاده از دستورات لاتک

–1 رای
2,762 بازدید

با سلام
چگونه می توان شکل پیوست شده را با استفاده از دستورات لاتک رسم کرد؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

فایل‌های پیوست
ron.jpg
سوال شده خرداد 25, 1394 توسط روناک (56 امتیاز)
ویرایش شده تیر 6, 1394 توسط روناک

1 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

با استفاده از بسته Tikz می‌توانید این شکل را رسم کنید. برای نمونه، من بر اساس شکل شما، یک شکل شماتیک رسم کرده‌ام تا متوجه نحوه عملکرد این بسته شوید:

\documentclass{book}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{tikz}
\usetikzlibrary{positioning,calc}        
 \tikzstyle{block} = [draw,rectangle,thick,minimum height=2em,minimum width=2em,fill=green!10!white]

\begin{document}
\begin{figure}[htbp] %  figure placement: here, top, bottom, or page
   \centering
\begin{tikzpicture}[scale=1, auto, >=stealth,node distance=2cm,align=right]
    \node[block](b1){$b1$ Long block 3} ;
    \node[block,right =of b1.east](b2){$b2$} ;
        \node[block,right of= b2](b5){$b5$} ;
    \node[block,above of= b2](b3){$b3$} ;
    \node[block,above of= b5,xshift=1cm](b6){Long Block} ;  
    \node[block,below = of b1.west,anchor=west](b8){$b8$ Long block 4} ;
    \node[block,below = of b2.west,anchor=west](b9){$b9$} ;
    \node[block,below = of b5.west ,anchor=west](b7){B7 Block} ;
    \node[block,below = of b9.west ,anchor=west](b10){new Block} ;
    \node[block,right = of b10 ,anchor=west,xshift=-1cm](b11){new Block2} ; 

    \draw[->,thick](b1.north)--node{H2}(b3.west);
    \draw[->,thick](b6.south)--(b6.south|-b7.north);
    \coordinate (aux) at ($(b6.south)+(0.5,0)$) ;
    \draw[->,thick](aux)--(aux|-b11.north);
    \draw[<->,thick](b8)--(b9); 
    \draw[->,thick](b6.south west)--(b2) ;
    \draw[->,thick](b2)--(b3) ;
    \coordinate (aux1) at ($(b1.south)+(0.5,0)$) ;
    \coordinate (aux2) at ($(b1.south)-(0.5,0)$) ;  
    \draw[->,thick](aux1)--(aux1|-b8.north) ;
    \draw[<-,thick](aux2)--(aux2|-b8.north) ;
\end{tikzpicture}
   \caption{example caption}
   \label{fig:example}
\end{figure}
\end{document}

که خروجی آن به صورت زیر خواهد بود:
enter image description here
در این کد، چند بخش وجود دارد که به ترتیب به آنها خواهم پرداخت:
۱- فراخوانی بسته Tikz و کتابخانه‌های مورد نیاز‌: در دیباچه متن پس از فراخوانی بسته Tikz، باید با استفاده از دستور زیر کتابخانه‌های مورد استفاده این بسته را با استفاده از دستور زیر فراخوانی کرد‌ (به عنوان نمونه در این مثال از دو کتابخانه positioning جهت استفاده از موقعیت اطراف اشکال و از کتابخانه ‍‍calc جهت محاسبه موقعیت‌ها استفاده شده است)

\usepackage{tikz}
\usetikzlibrary{positioning,calc}        

۲- تعریف استایلهایی که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد (این بخش اختیاری است و می‌توان هر جا در متن برنامه به استایل تعریف شده رسید، آن را با تعریف آن جایگزین نمود) با استفاده از دستور زیر می‌توان تعریف نمود (به عنوان نمونه استایل بلوک که در برنامه به کرات مورد استفاده قرار گرفته است، در اینجا تعریف گردیده است):

 \tikzstyle{block} = [draw,rectangle,thick,minimum height=2em,minimum width=2em,fill=green!10!white]

۳- گام بعدی ایجاد محیطی جهت رسم شکل مورد نظر است: بدین منظوراز محیط tikzpicture استفاده می‌گردد. در کد فوق، جهت استفاده از این شکل به صورت یک جسم معلق و استفاده از زیرنویس، این محیط در محیط figure نوشته شده است. بدین ترتیب، ساختار کلی رسم شکل در محیط tikzpicture به صورت زیر خواهد بود:

\begin{figure}[htbp] %  figure placement: here, top, bottom, or page
   \centering
\begin{tikzpicture}[scale=1, auto, >=stealth,node distance=2cm]
% draw your picture here
\end{tikzpicture}
   \caption{example caption}
   \label{fig:example}
\end{figure}

لازم به ذکر است که در ابتدای این محیط برخی ویژگی‌هایی برای آن تعیین شده است که به ترتیب، مقیاس فاصله در رسم (\draw)، تعیین محل برچسب‌ها به صورت خودکار (auto)، نوع سر پیکان (‍>=stealth) و فاصله استاندارد در نظر گرفته شده میان اشکال است.
۴- رسم اشکال: رسم اشکال با استفاده از دستور \node انجام می‌پذیرد. به عنوان نمونه، از میان اشکال رسم شده، تعریف یکی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

\node[block,below = of b2.west,anchor=west](b9){Block $b9$} ;

در تعریف این شکل، نشان می‌دهد که در کشیدن این شکل از استایل block که قبلا تعریف کردیم،‌ استفاده شده است. همچنین بخش دوم نشان می‌دهد که این شکل در پایین شکل b2 (اندازه گیری شده از سمت غربی آن) رسم می‌گردد و مبدا مختصات برای رسم این شکل نیز در بخش غربی آن خواهد بود. در ادامه نام این شکل (b9) آورده شده است و سپس در کروشه، نوشته داخل این بلوک آورده شده است.

۵- رسم اتصالات: برای رسم اتصال میان دو شکل از دستور \draw استفاده می‌گردد. برای نمونه برداری را که از شکل b1 به شکل b2 رسم شده است به صورت زیر است:

\draw[->,thick](b1)--node{H}(b2);

همانگونه که مشاهده می‌شود، ابتدا استایل‌ (جهت فلش و اندازه خط) مربوط به این خط به عنوان ورودی داده شده است. سپس در ادامه مختصات اولیه خط و در نهایت مختصات نهایی خط آورده شده است. لازم به ذکر است که اگر نیاز داشتید که بر روی خط برچسبی رسم شود، کافی است پس از ‍‍-- یک شکل (با استفاده از دستور node، همانگونه که در کد فوق ملاحظه می‌گردد) رسم کنید و برچسب را درون کروشه جلوی آن قرار دهید.

برخی مواقع در ترسیم اتصالات نیاز به تعریف مختصات به صورت مستقل هستیم. برای تعریف مختصات، می‌توان از دستور \coordinate استفاده نمود:

\coordinate (aux1) at ($(b1.south)+(0.5cm,0)$) ;

که در آن نشان می‌دهد که مختصاتی با نام aux1 در مکانی که به اندازه ۰.۵ سانتیمتر از جنوب شکل b1 در راستای محور افقی فاصله دارد ایجاد گردیده است.

این کلیتی بود از آنچه نوشته شده است. برای اطلاع بیشتر از نحوه ترسیم اشکال به مستندات بسیار کامل بسته
tikz مراجعه کنید که با استفاده از دستور زیر در ترمینال (محیط پایه یونیکس) و یا cmd ویندوز قابل دسترسی است:

texdoc tikz
پاسخ داده شده خرداد 25, 1394 توسط مسعود یزدانی (2,135 امتیاز)
انتخاب شده خرداد 25, 1394 توسط روناک
ممنون از راهنمایی کاملتون.
...