اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
14 نفر آنلاین
0 عضو و 14 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 9306
بازدید دیروز: 19592
بازدید کل: 21366582

پروژه تولید قلم برای قلم پیش‌فرض زی‌پرشین

0 رای
1,572 بازدید

من چند وقتی است که دنبال یک طراح قلم می‌گردم که قلمی را طراحی کند که حالت‌های Regular، Bold، Italic، Bold Italic، Oblique، Bold Oblique، Outline، Outline Italic، Outline Oblique، Shadow، Shadow Italic، Shadow Oblique داشته باشد. در اصل ۱۲ قلم می‌شود. به افراد زیادی و سوابق کاریشان نگاه کردم تا اینکه به ۳۹ قلم استانداردسازی شده شورای عالی اطلاع‌رسانی نگاه کردم. این قلم‌ها خیلی خوب کار شده‌اند. با پرس و جویی که انجام داده‌ام متوجه شدم این قلم‌ها را شخصی به نام حسین زاهدی انجام داده است. تا جایی که من فهمیده‌ام، ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر هستند و قلم ایران نستعلیق یا نیریزی کار ایشان بوده است یا در آن مشارکت داشته‌اند و برای بسیاری از شرکت‌ها/سازمان‌ها قلم‌هایی را طراحی کرده‌اند. به نظرم ایده خوبی است که مشورت کنیم و قلمی که برای حروف‌چینی کتاب مناسب است را به ایشان سفارش دهیم که آن را برای ما تولید کنند و تحت مجوز GPL باشد تا بتوانیم آن را در CTAN قرار دهیم و به عنوان قلم پیش‌فرض زی‌پرشین از آن استفاده کنیم. برای گلیف‌های لاتین می‌توانیم از قلم Computer Modern و برای گلیف‌های پارسی از قلم Azin فارسی‌تک یا قلم پیش‌فرض تک‌پارسی استفاده نماییم. در این مورد باید ما به یک توافق برسیم که کدام قلم (Azin یا قلم پیش‌فرض تک‌پارسی) برای حروف‌چینی کتاب مناسب‌تر است یا اینکه از آقای زاهدی بخواهیم کلاً از نو خودشان یک قلم را بدون الگو گرفتن از هر قلمی طراحی کنند.

من در این رابطه دیروز با ایشان تماس گرفتم و در مورد مدت اجرای پروژه و هزینه آن پرسیدم. ایشان امروز پاسخ زیر را دادند:

درود بر شما
بله من می توانم برای تولید قلم طبق سفارش شما و همچنین عرضه
قلم های شخصی که در سایت شخصی اینجانب موجود است در خدمت شما باشم مانند
قلم پالیز که یک فونت متنی و کاربردی است و حالتها را دارا است. اما اگر
توضیحات بیشتر را در خصوص نوع قلم و یا نوع چیدمان حروف را بیشتر برای
بنده تشریح کنید ممنون می شوم همچنین در خصوص دستمزد و مدت اجرای خانواده
یک قلم باید به استحضار برسانم که معمولا برای اجرای یک قلم جدید حدودا
بین 2 ماه تا 5 ماه زمان لازم است. البته برخی پیشنهادات در مورد نوع
طراحی حروف که از طرف کارفرما به مجری طرح ارائه می شود نیز امکان دارد
زمان اجرا را افزایش دهد در خصوص دستمزد نیز موارد وجود دارد که در نوع
طراحی یک فونت دخالت مستقیم دارند که استفاده از کرنیگ ، اعراب و همچنین
حروف ترکیبی متعدد و نیز کشیدگیها را می توان نام ببرم بهر حال برای
گفتگوی بیشتر اگر تمایل داشتید می توانید با شماره تلفن 02144727204 تماس
بگیرید
با سپاس
حسین زاهدی

از اونجایی که من در ایران زندگی نمی‌کنم و نمی‌خواهم که ایشون بفهمه که من ایران نیستم چون ممکنه قیمت رو ببره بالا، می‌خواستم ببینم آیا یکی از دوستان می‌توانند با ایشان تماس بگیرند و در این مورد صحبت کنند و ببیند که ایشون خواهان چه هزینه‌ای هستند؟

و پرسش دیگر که می‌توانیم در اینجا به بحث بپردازیم این است که در مورد قلم چه کنیم؟ آیا از قلم Azin فارسی‌تک استفاده کنیم، از قلم پیش‌فرض تک‌پارسی استفاده کنیم یا کلاً قلمی از نو طراحی شود؟

من نمی‌دونم ایشون چقدر دستمزد می‌گیرند ولی فکر نمی‌کنم ستمزد ایشون پول کمی باشه. من می‌تونم قسمتی از دستمزد ایشون رو بدهم، برای بقیه دستمزد فکر نمی‌کنم بتوانیم امیدی به دانشگاه‌ها یا انجمن‌هایی مانند انجمن ریاضی داشته باشیم چون این‌ها بیشتر مصرف‌کننده هستند تا اینکه بخواهند بیاند و کمی کنند، بنابراین می‌ماند خودمان که هر خشصی اگر دوست داشت در حد توانش کمکی کند.

سوال شده آذر 2, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
ویرایش شده آذر 2, 1393 توسط وفا
من با آقای زاهدی تماس گرفتم. ایشان فرمودند که کار تولید قلم بستگی به حجم کار و نیازهای ما داره. مثلا ممکنه با یکسری تغییرات کوچک این کار انجام بشه اما ممکنه مجبور بشه تعداد بسیار زیادی گلیف طراحی کنه. بنابراین زمان و قیمت کار بستگی به توافق طرفین داره. در نهایت من به ایشان پیشنهاد کردم برای اینکه به توافق برسیم بهتره که یک نمونه از نیاز خودمان را برای ایشان بفرستیم تا اینکه ایشان بتوانند در مورد زمان و قیمت اظهار نظر کنند.
چیزی که من از صحبت‌های ایشان فهمیدم اینه که قیمت دستمزد ایشان کاملا وابسته به زمانی است که روی کار می‌گذارند. ظاهرا هم تجربه‌ی بسیار زیادی در تولید قلم دارند زیرا اکثر پروژه‌های تولید قلم کار ایشان بوده. به سایت ایشان رجوع کردم و قیمت‌های فونت‌های ایشان را دیدم. قیمت‌ها در حدود ۴۰ میلیون تومان است. این هم آدرس سایت ایشان
http://parsfont.com/Fonts-Fa1.htm
از ایشان پرسیدم که اگر بخواهد یک فونت را از صفر صفر شروع کنند چقدر دستمزد می‌خواهند که جواب ۳۰ میلیون تومان بود. اما بازهم تأکید کردند که اگر فونت پایه را داشته باشیم، دستمزد کمتر خواهد شد.
از اینکه زحمت کشیدید و با ایشان تماس گرفتید از شما سپاگذارم. قیمتی که ایشان دادند (۳۰ میلیون تومان) اگر برای ۱۲ قلمی باشد که در این پرسش مطرح کردم به نظرم قیمتی منصفانه است و از آن‌جایی که ایشون کارشون اینه، ارزشش رو داره. تصور می‌کنم قیمت‌های قلم‌های صفحه ایشون به ریال باشند نه به تومان. همانطور که گفتم برای گلیف‌های لاتین می‌تونیم از قلم Computer Modern استفاده کنیم و برای گلیف‌های پارسی از قلم پیش‌فرض تک‌پارسی یا قلم آذین. چیزی که مهم هست و باید بهش بیشتر توجه کرد اینه که هدف این پروژه تهیه یک قلم کامل و مناسب برای نشر هست. از اونجایی که من تا حالا کتابی رو به پارسی چاپ نکردم، از اینکه چجور قلمی برای نشر مناسبه اطلاعی ندارم ولی شما و سایرین باید تجربه‌های خوبی داشته باشید. موضوع بعدی اینه که چطور و از کجا می‌تونیم این ۳۰ میلیون تومان رو جور کنیم. تصور نکنم بتوانیم به کمک دانشگاه‌ها دل خوش کنیم.
از اونجاییکه این فونت قرار نیست از پایه طراحی بشه باید کمی با ایشان چونه زد و قیمت را پایین آورد. ولی با صحبتی که با ایشان داشتم بسیار خوش صحبت بودند و از قیمتها بسیار با اطلاع. قیمتهای روی سایت ایشان به ریال است و من در پست قبلی اشتباهی تومان نوشتم ولی قیمت ۳۰ میلیون تومان را مطمئن هستم. گفتند برای یک خانواده فونت و از ابتدای ابتدا بدون شکل قبلی. یعنی یک طراحی کاملا جدید.
من با اکثر کسانی که صحبت کردم فونتی تو مایه‌های نیلوفر یا زر را می‌پسندند. فونت نیلوفر بیشتر به درد چاپ روزنامه می‌خوره. نظر دیگر دوستان را هم بدانیم خوب است.
البته طراحی یک قلم از پایه هم ایده خوبی است چون دیگر فردا صحبتی پشتش نخواهد بود که کی از کی کپی کرده است. ایشون هنرمند هستند و باید اطلاعات خوبی از قلمی که برای نشر مناسب است، داشته باشند. همانطور که گفتم ۳۰ میلیون تومان قیمت منصفانه‌ای است اما اگر بتوان کمی هم تخفیف گرفت، خوب هست چون گروه ما یک گروه کاملاً داوطلبانه هست و در نهایت قلمی که ایشون درست خواهند کرد، بصورت کاملاً آزاد در اختیار سایرین قرار خواهد گرفت و خود ما نفع مالی در این کار نداریم.
من ایده‌ای دارم که دوست دارم بقیه اعضای سایت هم نظرشون رو بگن. به نظر من بهتره برای هر شخصی یک حق عضویت ماهیانه ناچیز در حد مثلا 2000 تومان در نظر گرفته بشه. وقتی افراد بابت چیزی پول پرداخت می‌کنند دیدگاهشون نسبت به اون موضوع از حالت شوخی و سرگرمی و وقت تلف کردن خارج می‌شه و به اون اهمیت می‌دن و پیگیری و جدیت به خرج خواهند داد. شاید این مسئله باعث بشه دوستان با موضوع، حرفه‌ای‌تر برخورد کنند.
از اینکه ایده‌تان را بیان کردید، از شما سپاسگذارم. اگر منظور شما کاربران این تارنمای پرسش و پاسخ است، تصور نمی‌کنم حتی تعداد کاربران به ۵۰ هم برسد و در کل طبق مبلغی که شما فرمودید، حدود ۱۰۰ هزار تومان جمع می‌شود. اگر منظورتان کاربران زی‌پرشین است، من آمار دقیقی ندارم اما تصویر نمی‌کنم عده کاربران زی‌پرشین به ۱۰۰۰ هم برسد حتی اگر تصویر کنیم که زی‌پرشین اینقدر کاربر دارد و همه هم این مبلغ را پرداخت کنند، در کل چیزی حدود ۲ میلیون تومان جمع می‌شود که یک پانزدهم مبلغی است که برای پرداخت دستمزد طراح قلم احتیاج داریم. خود من اگروقت داشته‌ام، روی قلم کار می‌کردم اما متأسفانه از یک طرف درس و از طرف دیگر کار، فرصتی برای این کار باقی نمی‌گذارد بگذریم از اینکه درگیر پروژه‌های دیگری نیز جز زی‌پرشین هستم.
به نظر من کارکرد قلم اصلی زی‌پرشین حفظ سادگی استفاده است و نیازی نیست که قلمی باشد که برای حروف‌چینی کتاب از آن استفاده شود. چه بسا هر ناشری از قلمهای خاص خودش استفاده کند، لذا به نظرم اگر طراحی مبتنی بر یک قلم آزاد باشد کفایت می‌کند. قاعدتا ایشان باید با مجوز قلمها آشنا باشند و شاید بتوانند چند قلم آزاد مناسب را پیشنهاد کنند.
گاهی اوقات فردی محصولی که برای پیمانکار تولید می‌کند، این حق را برای خودش قائل می‌شود که آنرا به افراد دیگر هم بفروشد. ممکن است ایشان نمونه قلمهایی داشته باشند که خودشان صاحب اختیار آن باشند و همینکه این گروه یکی را به عنوان قلم پایه بپسندد بتوانند کار را شروع کنند.
تنها قلم‌های آزادی که می‌شناسم، قلم‌های علمی و آذین فارسی‌تک، قلم پیش‌فرض تک‌پارسی و قلم‌های فارسی‌وب (مانند نازلی) است. قلم‌های دیگر (مانند لوتوس یا نازنین و ...) مشکل قانونی دارند و با سیاست تک‌لایو که فقط نرم‌افزارهای آزاد را می‌پذیرد، افزودنشان به تک‌لایو غیرممکن است.
یعنی موافق هستید که نیاز به یک قلم طراحی شده از صفر نیست؟
قلم‌های IranNastaliq  و نبی هم فونت‌هایی هستند که ایشان طراحی کرده و آزاد اعلام کرده‌اند. اما این دو فونت مناسب نیستند. درضمن با صحبتی که با ایشان داشتم ظاهرا دارند روی نگارش سوم فونت IranNastaliq  کار می‌کنند.
آیا فونت‌های شورای عالی اطلاع رسانی آزاد نیستند؟
سرور امین‌طوسی، منظورم این نبود و من در این رابطه نظر خاصی ندارم. فکر نمی‌کنم تفاوتی بکند. باید دید کدام در طولانی مدت به نفع است. من در طول عمرم بیشتر از دو سه خط حروف‌چینی پارسی نکرده‌ام بنابراین تجربه‌ای در این رابطه ندارم. نظر پیشین من تنها در ارتباط با گفته شما بود که فرمودید می‌توان از قلم‌های آزاد استفاده نمود. به هر حال هر روشی که پیش گرفته شود، مهمتر آن است که قلم‌ها مشکل کپی‌رایت نداشته باشند چون افزودنشان به تک‌لایو کار را سخت خواهد کرد.
قلم‌های شورای اطلاع رسانی آزاد نیستند، خیر. حتی اگر قانون کپی‌رایت در ایران اجرا شود، طراحان اصلی قلم خیلی راحت می‌تونند شورای عالی اطلاع رسانی و همین آقای زاهدی را به دادگاه بکشند و خسارت سنگینی از آنها بگیرند. بیشتر این قلم‌ها قلم‌های تجاری هستند که شرکت برنا رایانه بصورت کاملاً غیرقانونی آنها را توزیع کرده است و یا تغییر داده است و کاری که شورای عالی اطلاع رسانی انجام داده، فقط قلم‌های برنا رایانه را اصلاح کرده است اما این در اصل موضوع که این قلم‌ها غیرقانونی هستند هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند. قلم‌های ایرماگ هم دقیقاً همینطور است و از آنجایی که بهنام در کانادا زندگی می‌کند اگر شخصی هویت واقعی‌اش را بداند و از او شکایت کند، او هم باید خسارت سنگینی را برای نقص حق کپی‌رایت بدهد. بله در ایران استفاده از قلم‌ها مشکلی ندارند ولی طبق عرف بین‌المللی این قلم‌ها غیرقانونی هستند. تک‌لایو در اینگونه موارد بسیار سخت‌گیر است هر چند آنها از شخصی شکایت نمی‌کنند.
به عنوان مثال، قلم لوتوس کار شرکت Linotype است و یک قلم کاملاً تجاری است. کاری که برنا رایانه و شورای عالی اطلاع‌رسانی انجلم داده است این است که قلم‌ها را بصورت غیرقانونی توزیع کرده‌اند و تغییر داده‌اند. قلم اصلی لوتوس در مکان زیر برای فروش قرار دارد:http://www.linotype.com/1183/lotusarabic-family.html
این قلم‌ها چقدر هم گران هستند. هر حالت قلم تقریبا 168 پوند. مجموعه کاملش میشه 336 پوند چون فقط دو حالت طراحی شده. اما اگر مجموعه کامل می‌داشت
یعنی مجموعه 12 فونت کامل تقریبا برابر با 2000 پوند میشد! قیمتش در حدود 10 میلیون تومان میشه که یک سوم قیمت آقای زاهدی می‌شه.
البته این فونت خیلی قدیمیه و بسیاری از گلیف‌ها رو نداره.
سلام
بنظر شما چطوره گروه مثل سایت ویکیپدیا که هروقت به منابع مالی نیاز داشت یک بنر به بالای صفحه اضافه میکرد و مقدار کمک موردنیاز و مقدار کمک جمع آوری شده رو همون بالا اعلام میکرد، عمل بکنه؟
بااحترام
این قیمت‌ها فقط قیمت استفاده شخصی هست. یعنی اینکه فقط شما یک نسخه از قلم‌ها رو می‌خرید و فقط خودتون اجازه دارید ازش استفاده کنید. در حالی که قیمتی که زاهدی داده برای اینه که کلاً حق امتیاز قلم‌ها رو هم واگذار کنه.
کاری اداری، حضوری، صحبت و ... بود، من انجام میدم.
چند روزی می‌شه که کمپینی به اسم «قلم فارسی آزاد»، شروع به کار کرده:
http://pfont.ir/
من توی توییتر چند تا سوال ازشون پرسیدم که می‌تونید در اینجا ببینیدشون:
https://twitter.com/vdamanafshan/status/546380879988146176
https://twitter.com/vdamanafshan/status/546382590223998976
گویا دو تا از مسئولان کمپین، از مدیران ویکی‌پدیا هستن.
...