اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 6931
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20624276

چرا باید از لاتک به Lollipop مهاجرت کنیم؟

+2 رای
1,328 بازدید

با سلام و احترام

بنده هنوز به طور کامل متوجه تفاوت لاتک با Lollipop نشده ام و سوالم این است که تفاوت لاتک با Lollipop در چیست؟ (آیا تفاوت فقط در شیوه کدنویسی است؟) و چه قسمت هایی در لاتک در Lolipop کاربرد دارد؟ (به عنوان نمونه در سوالی که یکی از دوستان پرسیده بود جناب دکتر @وفا ذکر کردند که این بسته در Lollipop هم مورد استفاده است.)

هدف من از پرسیدن این سوال این است که در نهایت چرا باید از لاتک به Lollipop مهاجرت کنیم؟
و این که این پیشنهاد برای همه است یا فقط برای کسانی است که می خواهند به طور حرفه ای کاربا لاتک را ادامه دهند.

سوال شده اردیبهشت 3, 1395 توسط یوسف (1,642 امتیاز)

2 پاسخ

+5 رای
 
بهترین پاسخ

Lollipop لاتک نیست. در واقع این دو، دو برنامه کاملاً متفاوت هستند. دلایل مهاجرت به Lollipop می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱) Lollipop یک نرم‌افزار ایرانی توسط یک توسعه‌دهنده ایرانی است.

۲) لاتک مانند یک جنگل بی سر و ته است. در حالی که Lollipop یک سیستم تمیز و کوچک است که کار با آن بسیار راحت است.

۳) تداخل بین بسته‌ها و ... (آنچه که در لاتک وجود دارد) در Lollipop وجود ندارد.

۴) در Lollipop شما خودتان مشخص می‌کنید که شکل و نمایش خروجی به چه صورتی باشد بر خلاف لاتک که سلیقه مولف لاتک بر شما تحمیل می‌شود.

۵) در لاتک برای تغییر دادن کوچکترین چیز شما باید حداقل ۱۰۰۰ خط کد بخوانید و کد موجود تعریف شده در لاتک را بازتعریف کنید در صورتی که در Lollipop از آنجایی که Lollipop یک meta format است تغییر هر چیزی که مدنظر شماست بسیار راحت است.

۶) در لاتک از برنامه‌نویسی تک چیزی یاد نمی‌گیرید. بر خلاف آن در Lollipop نخست اینکه به برنامه‌نویسی تک نیاز ندارید. در واقع فلسفه Lollipop بر پایه نقل‌قولی از Alan Perlis در صفحه ۳۶۵ کتاب تک نوشته Knuth است:

When someone says, “I want a programming language in which I need only
say what I wish done”, give him a lollipop.

به اضافه اینکه در Lollipop می‌توانید برنامه‌نویسی تک را هم یاد بگیرید هر چند نیازی به آن نخواهید داشت.

۷) Lollipop به ایده Knuth و ماکروهای تک او وفادارتر از لاتک است.

۸) زمانی که Lollipop به تکامل برسد احتیاجی به توسعه بیشتر و تغییر نخواهد بود در واقع خروجی ۱۰۰ سال بعد با ۱۰۰ سال قبل هیچ تفاوتی نخواهد داشت در صورتی که در لاتک هر روز یک داستان جدید وجود دارد.

۹) Lollipop تنها فرمت موجود تک خواهد بود که پشتیبانی از زبان پارسی به صورت پیش‌فرض و بومی در آن وجود خواهد داشت.

۱۰) من به عنوان مولف زی‌پرشین دیگر از آن پشتیبانی نمی‌کنم بنابراین تا مدت خیلی کوتاه دیگری زی‌پرشین عملاً غیرقابل استفاده خواهد بود. همچین به پرسش‌های ربوط به لاتک و زی‌پرشین پاسخ نمی‌دهم. بنابراین اگر از لاتک استفاده کنید شما می‌مانید و مشکلات زی‌پرشین و متأسفانه خودتان به تنهایی باید مشکلات آن را حل کنید.

۱۱) بلاگ‌های موجود در لاتک در Lollipop وجود نخواهد داشت.

۱۲) Lollipop بر خلاف لاتک یک برنامه سبک و سریع است و زمانی که برای پردازش می‌گیرد بسیار کوتاه است.

و بسیاری دلایل دیگر ....

در پایان لازم می‌بینم به یک نقطه نظر ناآگاهانه اشاره کنم و در مورد آن صحبت کنم. تعدادی از افراد مانند آقای امین‌طوسی بر این باورند که Lollipop در حال حاضر دارای تمام امکانات لاتک نیست. متأسفانه این نظریه کاملاً ناگاهانه و غیرعلمی است. ممکن است که Lollipop دارای همه امکانات لاتک نباشد اما مگر لاتک هم از روز نخست دارای همه امکاناتی که الان داراست بوده است یا نمونه بهتراز آن زی‌پرشین است. آیا زی‌پرشین از روز نسخت دارای همه امکاناتی که امروز داراست بوده است؟ پاسخ خیر است و Lollipop هم در طول زمان امکانات بیشتری دارا خواهد بود.

تنها افرادی از تغییر خواهند ترسید و هنوز به استفاده از لاتک ادامه خواهند داد که تمایلی برای پیشرفت نداشته باشند و خود را در دنیای کوچک لاتک حیس کرده باشند.

پاسخ داده شده اردیبهشت 4, 1395 توسط وفا (24,380 امتیاز)
انتخاب شده اردیبهشت 5, 1395 توسط یوسف
وفا جان با تشکر از زحمتی که برای تولید یک سیستم که از اساس پارسی را پشتیبانی می‌کند، لکن نباید فراموش نمود که این هجرت نیز ذره ذره اتفاق خواهد افتاد و شاید امروز کاربران لاتک دست به چنین کاری نزنند همانطوری که سال‌ها قبل دل‌کندن از ورد برایشان ناممکن می‌نمود!
پس با کمی صبر در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد.
تنها سوالی که برای خودم باقی است تکلیف این بسته‌هایی که روی لاتک طراحی شده چه می‌شود؟ آیا باید از پایه دوباره بر مبنای لالی‌پات طراحی شوند؟
Lollipop احتیاجی به بسته‌ای نخواهد داشت. تمام بسته‌های لاتک بی‌مصرف خواهند بود. Lollipop یک meta format است به این معنی که استایل به شما نمی‌دهد اما ابزار قدرتمندی می‌دهد که حتی اگر برنامه‌نویسی با تک بلد نباشید بتوانید استایل مورد نظر خود را پیاده کنید.
وفا جان منظورم بسته‌هایی مانند ptext است؟
وفاجان دقیقاً منظور من هم همین است که چطور می‌توان سامانه‌ای داشت که تمامی نیازهای کاربران را برآورده کند؛ شاید فلسفه بوجود آمدن لاتک همین بود که یک سری کارها را برای کاربران آماده و راحت‌تر کند.
آیا لالی‌پاپ می‌تواند تمامی نیازها را برآورده نماید؟ و آیا طی سالیان آینده نیازی بوجود نخواهد آمد؟!
حداقل خود من گاهی اوقات به بسته قرآن نیازمندم --فارغ از هر ملیت و مذهبی-- پس چاره در اینگونه موارد چیست؟
اگر درست متوجه شده باشم شما تصمیم دارید سامانه‌ای را فراهم آورید که تمامی نیازهای کاربران پارسی و غیرپارسی را در خود داشته باشد و مانند خود تک دیگر بدون تغییر بماند؟.
وفا جان ممکن است کمی بیشتر درباره این متافرمت بودن توضیح بفرمایید.
بعبارت دیگر آیا همانند لاتک برای لالی‌پاپ هم می‌توان استایل تعریف نمود؟
meta format بودن یعنی اینکه Lollipop امکانات را بصورت عمومی قرار می‌دهد نه بصورت خاص. به عبارت دیگر، تغییر از یک حالت به حالت استایل بسیار ساده است. به عنوان مثال، Lollipop به شما محیط enumerate نمی‌دهد اما به شما این امکان را می‌دهد که آن را به هر سبکی که دوست دارید تعریف کنید مثلاً ممکن است بخواهید هر \item تورفتگی داشته باشد یا نباشد یا مقدار تورفتگی را خودتان تعیین کنید یا شکل نمایش شمارنده \item و غیره. در Lollipop هم می‌توان استایل تعریف کرد اما این استایل‌ها فقط مختص خود کاربر است در واقع هر کاربری بدون دانستن تک می‌تواند برای خودش استایل تعریف کند اما استایل به آن شکلی که برای لاتک وجود دارد وجود نخواهد داشت زیرا Lollipop خودش همه امکانات را دارا خواهد بود. اگر راهنما و مثال‌های آن را ببینی، بیشتر متوجه می‌شی.
ممنون
+2 رای

سلام
البته بهترین کسی که می‌تونه پاسخ شما رو بده آقا وفاست. اما براساس پست‌های قبلی آقا وفا میشه به این موارد اشاره کرد که مهم‌ترین وجه تمایز لالی پاپ نسبت به لاتک آزادی عمل کاربر در لالی پاپ نسبت به لاتک هست و همینطور آسان‌تر بودن کدنویسی در لالی پاپ نسبت به لاتک حتی برای افراد غیرحرفه‌ای. البته اگر پست اخیر آقای صفی اقدم رو دیده باشید باگی در لاتک هست که ظاهرا در لاتک قابل حل نیست اما در لالی پاپ این مشکل وجود نداره و چه بسا باگهای دیگر.
یک مورد دیگه که به ذهنم می‌رسه اینه که شما در لاتک از بسته‌های مختلف برای استفاده از قابلیت‌های متنوع لاتک استفاده می‌کنید که بعضا این بسته‌ها با هم تداخل دارند و همینطور بعضی از اونها دارای باگ حل نشده هستند و این بسته‌ها هریک دارای مقادیر پیش‌فرض هستند که شما بیشتر اوقات باید این تنظیمات رو برحسب سلیقه و نیازتون تغییر بدید اما در لالی پاپ این شما هستید که بر تک حاکمید.
در اینجا لازم می‌دونم از آقا وفا بابت تمامی زحماتی که می‌کشند قدردانی کنم و امیدوارم کاربران قدر ایشون رو بدونند و از ایشان نهایت استفاده رو ببرند.
امیدوارم اشتباهات بنده رو آقا وفا اصلاح کنند و مزیت‌های دیگر لالی پاپ رو به ما یادآوری کنند.

پاسخ داده شده اردیبهشت 4, 1395 توسط مسهر باقری (4,717 امتیاز)
ویرایش شده اردیبهشت 4, 1395 توسط مسهر باقری
سلام.
ممنون که وقت میذارید و پاسخ میدید،
من داشتم کم کم شروع میکردم به یادگیری زی پرشین و شروع نوشتن پایان نامم باهاش،که برخوردم به لالی پاپ.
خب، الآن سوال من اینه که من شروع کنم به یادگیری زی پرشین، یا از اونجایی که جناب دکتر وفا فرمودن "فلسفه لاتک از پایه اشتباهه" صب کنم تا ادیشن 2017 بیاد(ک زبان ارسی و راست چین رو پشتیبانی میکنه)؟!
گیج شدم،
از یه طرف مدت زمان طولانی باید صبر کرد، اونم برای نسخه ای که شناخته شده نیست و راهنمای زیادی مثل زی پرشین نداره، از طرف دیگه، یادگیری چیزی که از اساس فلسفش اشتباهه ممکنه کار بیهوده ای باشه!
پاسخ شما روشنه. کار پایان‌نامه‌ی خودتون رو با زیپرشین شروع کنید و انجام بدید.
شما همین الان هم می‌تونید از Lollipop برای نوشتن پایانامه خودتون به زبان پارسی استفاده کنید.
با سپاس بیکران از پاسخ شما،
موجب افتخار من است که در رابطه با لالی پاپ با مولف آن مستقیما پاسخ میگیرم.
خب، من الآن تصمیم گرفتم از لالی پاپ برای نگارش پایان نامم استفاده کنم، الآن چند تا سوال برای من ایجاد شده:
1- من هیچ آشنایی حتی با لاتک ندارم، یعنی در حال مطالعه برای استفاده لاتک بودم که با لالی پاپ آشنا شدم، پس از اون فایل راهنمای لالی پاپ که به زبان انگلیسیت چیزی نمیفهمم(نه اینکه چون انگلیسی است، چون از پایه توضیح داده نشده)، به عنوان مثال در بخش 1.2 از جزوه دستورالعمل لالی پاپ نوشته شده:
 "(You know, this section and the next look much better if you sort the manual.oix and
manual.cix files before you format the document the last time. Do put lines
\Writeopindex:no
\Writecsindex:no
somewhere in the top of the manual.tex file in order to prevent overwriting of these files after
you’ve sorted them.)"
ابتدای جمله نوشته شده "شما میدانید که..."، در صورتی که من به عنوان یک مبتدی هیچ آشنایی با تک،لاتک و لالی پاپ ندارم.
2- نسخه نهایی لالی پاپ و کتابی که شما در حال نوشتن و تکمیل آن در باب آموزش لالی پاپ هستید، چه زمانی حدودا! آماده میشه؟!
3- ممنون میشم اگه راهنمایی کنید برای یادگیری لالی پاپ و نگارش پایان نامم به عنوان یک مبتدی چیکار کنم.
پیشنهاد می‌کنم در حال حاضر راهنمای Lollipop را نخوانی چون همانطور که خودت گفتی این راهنما فرض می‌کند که مقدار قابل توجهی در مورد تک می‌دانی. پیشنهاد من این است که برای نوشتن پایان‌نامه پرسش‌های خودت را یم به یک در سایت مطرح کنی. این پرسش‌ها در مورد حروف‌چینی پایانامه باشد و من پاسخ می‌دهم که چگونه می‌توانی آنها را با Lollipop انجام بدهی. بعد از چند مدتی خودت باید آشنا شده باشی و بتوانی راهنما را بخوانی.

۲) نسخه نهایی Lollipop و کتاب به زودی آماده نمی‌شود.

۳) پرسش سوم شما را در بالا پاسخ دادم.
...