اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 15328
بازدید دیروز: 44967
بازدید کل: 21063713

آیا نسخه‌های آینده بسته‌های xepersian و bidi بصورت تجاری عرضه خواهد شد؟

+4 رای
1,165 بازدید

آیا نسخه‌های آینده بسته‌های xepersian و bidi بصورت تجاری عرضه خواهد شد؟

سوال شده آذر 19, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان به ویژه آقای وفا. من پیشاپیش از جناب وفا کارن پهلو به خاطر کار ارزشمندشون در زمینه طراحی و توسعه بسته xepersian تشکر می کنم. باید گفت که فارسی نویسی با نرم افزار لاتک رو مدیون تلاش های ایشان هستیم. اما من به دلایل زیر مخالف تجاری سازی بسته مذکور هستم.
1. کل سیستم لاتک که البته بسته xepersian روی اون سوار میشه رایگانه. توسعه دهندگان این سیستم هیچ گاه از کاربران خودشون تقاضای مالی نکردند. باید دید آن ها چی کار کردند که الان چند ساله دارن این نرم افزار رو پشتیبانی می کنند اونم به صورت رایگان. شما هم اون راه رو برید.
2. قشر غالب جامعه ایران قشری متوسط هستند. در ایران هزینه کردن برای کتاب جا نیفتاده تا چه برسه به هزینه کردن برای یک نرم افزار اونم چیزی نزدیک به 400 هزار تومان ایران.
3. غالب استفاده کنندگان این بسته نرم افزاری دانشجویان هستند. اکثر دانشجو ها برای تامین هزینه های سرسام آور دانشجویی به خانواده ها وابسته هستند. به نظر من تامین این هزینه برای آن ها بسیار سخته.
اما پیشنهاد: طراحی بسته زی پرشین یک اختراع هستش. اختراعی که به زبان فارسی بسیار کمک می کنه. برای همین به نظر من این نهاد های فرهنگی ایران هستند که باید به این کار خدا پسندانه شما کمک کنند. این دانشگاه های ایران هستند که باید از پشتیبانی این پروژه حمایت مالی بکنند. همون دانشگاه هایی که با کمال پر رویی وقتی قراره دانشجویی پایان نامه اشو را تایپ کنه به هزار و یک دلیل اونو مجاب می کنند که باید این کار رو با لاتک انجام بدی. اما غافل از اینکه این نرم افزار که به خودی خود که با زبان فارسی سازگار نیست. این سوالو  از خودشون نمی پرسن که چه کسی این قابلیت رو فراهم کرده؟ توی این کشور بودجه های آن چنانی صرف همایش ها و کارهای بی خود میشه اما وقتی حرف از کمک به یک آدم لایق و مخترع که می رسه هزار و اندی بهونه می یارن. (خاک بر سر این جور مسول هایی). امیدوارم این اختراع توسط به اصطلاح مسئولین شناخته و حمایت مالی بشه. با تشکر
آقای ruhollah:
 قرار نیست زیپرشین پولی بشه و در حال حاضر زیپرشین به بلوغ رسیده به طوری که (به صورت رایگان) پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران به ویژه دانشجویان هست.
پیشنهاد می‌کنم توضیحات آقا وفا رو یک بار دیگر بخونید.
ruhollah: لاتک از دانشگاه‌ها، مجلات علمی، سازمانهای مختلف، افراد خصوصی، و نرم‌افزارهای تجاری دیگر fund دریافت می‌کنه. به غیر از این کاربران عادی هم donation می‌کنند. در کل لاتک یک رودخانه funding فعال داره. این سیستم برای زی‌پرشین جوابگو نیست چون هیچ دانشگاهی یا سازمانی دولتی یا خصوصی توی این ۸ سال کوچکترین کمکی به پروژه نکرده و نخواهد کرد. نرم‌افزارهای تجاری لاتک وجود دارند، بسیاری بسته‌ها و بسیاری از قلم‌ها تجاری هستند. اگر دنبال یک نمونه می‌گردید فقط ذکر pcTeX کافی است: http://www.pctex.com/

1 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

اگر قرار باشد من روی بسته‌های bidi و xepersian کار کنم، باید بصورتی هزینه‌های خودم رو تهیه کنم (پول کامپیوتر، پول برقی که صرف کار کردن روی بسته‌های bidi و xepersian با کامپیوتر می‌کنم و ...). بله، همه این‌ها هزینه دارد و من هم باید به طریقی هزینه‌های خودم رو اگر قرار است روی آن‌ها کار کنم، تأمین کنم.

این دو بسته از سال ۲۰۰۷ تا به حال بصورت کاملاً مجانی در اختیار شما قرار گرفته‌اند و من تمام هزینه‌های خودم را از جیب خودم پرداخت کرده‌ام.

در حال حاضر بسته bidi در نسخه 16.3 است و بسته xepersian در نسخه 15.6. این نسخه‌ها برای همیشه مجانی خواهند بود.

نسخه‌های رسمی جدید این دو بسته سالی یک بار بصورت تجاری منتشر خواهند شد. قیمت نسخه رسمی هر کدام از بسته‌ها برای یک سال ۵۰ دلار است و در بین سال نسخه‌های زیادی منتشر خواهند شد.

یک نمونه

بهروز در سال ۲۰۱۵ یک نسخه از بسته bidi و یک نسخه از بسته xepersian را می‌خرد. برای این خرید او مبلغ ۱۰۰ دلار را پرداخت می‌کند و به تمام بروزرسانی‌های این دو بسته در طول سال ۲۰۱۵ دسترسی خواهد داشت. اگر بخواهد به نسخه‌های جدید در سال ۲۰۱۶ نیز دسترسی داشته باشد، باید ۱۰۰ دلار دیگر برای سال ۲۰۱۶ پرداخت کند (۱۰۰ دلار برای هر یک سال).

آیا این قیمت عادلانه است؟

از نظر من این قیمت بسیار پایین و کاملاً عادلانه است. هزینه‌هایی که شما برای کلاس کنکور یا تست GRE یا مبالغ مختلفی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خاریجی می‌کنید، مبالغ نجومی هستند و قیمت بروزرسانی‌های این دو بسته در مقابل این مبالغ نجومی بسیار ناچیز است.

آیا مجبور هستیم که نسخه‌های جدید را بخریم؟

خیر. می‌توانید از نسخه‌های 16.3 بسته bidi و 15.6 بسته زی‌پرشین استفاده کنید. اما هیچ ضمانتی برای اینکه این نسخه‌ها کی از کار می‌افتند وجود ندارد و من هم هیچ مسئولیتی در قبال پشتیبانی نخواهم داشت. چنانچه دوست داشته باشم پاسخ می‌دهم و چنانچه دوست نداشته باشم، پاسخ نمی‌دهم. به همین راحتی!

آیا با خرید نسخه‌های جدید، پشتیبانی دریافت می‌کنیم؟

بله. از آغار سال ۲۰۱۵، من تحت هیچ عنوانی به پرسش‌هایی که مربوط به نسخه‌های مجانی بسته‌ها باشد، پاسخ نخواهم داد و چنانچه از نسخه‌های مجانی استفاده می‌کنید، خودتان باید مشکلتان را حل کنید. در عوض اشخاصی که نسخه‌های جدید را خریداری می‌کنند، پشتیبانی می‌شوند و وقت من صرف پاسخ دادن به این افراد می‌شود.

اگر هیچ شخصی نسخه‌های تجاری را نخرید چه اتفاقی می‌افتد؟

اتفاق خاصی نمی‌افتد. شما علاقه‌ای به استفاده از نسخه تجاری ندارید و من هم می‌توانم وقت، انرژی و منابع مالی‌ام را جای دیگری صرف کنم. به همین سادگی!

پس تکلیف نرم‌افزار آزاد چه می‌شود؟

من حدود ۸ سال این دو بسته را بصورت کاملاً مجانی در اختیار شما قرار گذاشتم و مشکل شما را بر مشکل خودم ارجح دانستم. هر سال بیش از ۵۰۰ بروزرسانی از هر کدام از بسته‌ها وجود داشت تا مشکلات شما حل شود اما من هیچ مسئولیتی برای اینکه همیشه بصورت مجانی کار کنم ندارم و اگر در قبال کاری که می‌کنم تقاضای پولی کم داشته باشم، تقاضای من کاملاً عادلانه است و دلیلی وجود ندارد که پاسخگوی کسی باشم.

قیمت بر اساس دلار آمریکا است؟

بله، قیمت‌ها براساس دلار آمریکا است و فقط دلار آمریکا، ارز قابل قبول است.

آیا تخفیفی برای دانشجویان وجود دارد؟

چنانچه استفاده از این دو بسته برای اهداف دانشجویی باشد (نوشتن تمرین، پایانامه و ...)، تخفیف ۵۰ درصدی وجود دارد. چنانچه نسخه دانشجویی را بخرید فقط تا زمانی که دانشجو هستید می‌توانید از آن استفاده کنید. پس از پایان دوران دانشجویی اگر باز هم علاقه داشتید از نسخه تجاری استفاده کنید، باید مابه‌تفاوت بین نسخه دانسجویی و نسخه کامل را پرداخت کنید.

پاسخ داده شده آذر 19, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
۱۰۰ دلار زیاد نیست؟ با ۱۰۰ دلار میشه ویندوز خرید اونم دائمی، البته از آنجایی که شما به تنهایی روی این پروژه کار میکنید شاید از دید شما پول کمی باشه اما برای کاربران خیلی زیاده، به نظرم مثه سایت sci-hub.org و یا libgen.org که برای دانلود مقاله به کار میرن، عمل کنیم. این سایتا وقتی به پول نیاز دارن، کل سایت رو میبندند و یک صفحه دونیت باز میکنند، و تا زمانی که به سقف تعیین شده نرسه سایت رو باز نمیکنن. به نظر بنده این کار مفیدتره. چون یه کاربر عادی که تو ایران زندگی میکنه و برای کارهای شخصی (نه تجاری) از زی‌پرشین استفاده میکنه این هزینه زیاده، میتونید یک نسخه تجاری هم کنارش بذارید و اونو با همین قیمت که فرمودید بفروشید.
یا اینکه حداقل این قیمت برای استفاده مادام العمر باشه، فک کنم اینجوری منصفانه تره. البته اینا از دیده منه کاربره، و اینم قبول دارم که شما هم برای این زحمتی که میکشید نیاز به پول دارید.
اما به نظر منه کاربر همون روش دونیتی که عرض کردم بهتره (ینی تا زمانی که اون مقدار هزینه لازم تامین نشه سایت تعطیل باشه و یا بسته‌ها به روز نشوند). باز شما تصمیم گیرنده اصلی هستید.
من پاسخ پرسش شما رو در پاسخم به روشنی دادم و گفتم که ۱۰۰ دلار مبلغ بسیار ناچیزی هست. برای هر شخصی که زیاد هست، می‌تونه نخره. هیچ اجباری در کار نیست. ۱۰۰ دلار برای یک سال تمام با همه بروزرسانی‌هاست و مممکنه در یک سال ۲۰۰ نسخه جدید از هر کدام از بسته‌ها وجود داشته باشه. هر شخصی که توان خریدش رو نداره، می‌تونه از دانشگاه یا موسسه‌ای که در اون کار می‌کنه بخواهد که براش اون رو بخره و اگر باز هم نشد می‌تونه از نسخه مجانی استفاده کنه. همونطور که در پاسخم گفتم من مسئولیتی در قبال کاربر ندارم.
واقعا جای تاسف داره که توی کل جامعه‌ی ایرانی، فقط یک شخص وجود داره که توی زمینه گسترش(به معنای Develope ) تک پارسی داره کار می‌کنه و تاسف‌بارتر این که اون شخص بیرون از ایران زندگی می‌کنه! . (تقریبا) همه ما دچار فرهنگ منحط «مصرف کنندگی» هستیم. فقط انتظار داریم دیگران کار کنند و ما استفاده کنیم  و تازه این رو زرنگی هم تلقی می‌کنیم!!  پیش‌تر از این، توی تالار قبلی به «وفا جان » گفتم که امروز پارسی نویسی در TeX رو وام‌دار تلاش‌های ایشون هستیم و باز هم تکرار می‌کنم و اگر حمل بر تملق و چاپلوسی نبود هر روز تکرار می‌کردم. بیشترِ ما، حتی به خودمون زحمت نمی‌دیم از ایشون بابت لطفی که به ما کردند سپاسگزاری کنیم. به جز معدودی از کاربرهای این تالار و تالار قبلی، کمتر کسی رو دیدم که با یک لحن قدرشناسانه، برای ایشون پیامی یا مطلبی بذاره. ما مردمی هستیم که «در تمام طول تاریخ» هیچ‌وقت قدر آدم‌های باارزشمون رو ندونستیم و فقط اون‌ها رو تخریب و سرزنش کردیم و در عوض برای افراد بی‌لیاقت و بی‌قابلیت دست زدیم و هورا کشیدیم. من اینجا قصد ندارم از ایشون تعریف یا تمجید کنم. ایشون هم نیازی به این تعریف و تمجیدها ندارن. این واقعیتیه که هر وقت با TeX کار می‌کنم بهش فکر می‌کنم. باید بدونیم که آدم‌ها ابزار کار ما نیستند که هر وقت لازم داشتیم ازشون استفاده کنیم، بلکه سرمایه‌های بسیار باارزشی هستند که اگه از دست برن، بعیده بشه به این آسونی‌ها دوباره اون رو به‌دست آورد...
آفرین بر a.madanipour. دستکم حرف دل من یکی رو شما زدی. امیدوارم کاربران زیپرشین قدر وفای نازنین رو بدونن و اگر به صورت فنی نمی تونن به ایشون کمک کنند، دستکم حرمت ایشون رو حفظ کنند و قدردان زحمات ایشون باشند. یادمان باشد که ما یک وفا بیشتر نداریم.

آقا وفا:
در حال حاضر به نظر میرسه که این کار بهترین کار است.
برای وفای گرامی آرزوی سلامتی، پیروزی و بهروزی دارم.
...