اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 8266
بازدید دیروز: 44967
بازدید کل: 21056653

یک تازه کار با ورد کار کند یا زی پرشین بیاموزد؟

0 رای
1,162 بازدید

با عرض سلام و ادب به اعضای محترم

قبلاً روی یک کتاب الکترومغناطیس با یکی از اساتیدم کار کردم؛ با word و mathtype کار کردم. با توجه به فرمول ها و شکل خیل سخت بود، واقعاً دردسر کشیدم.
الآن می خواهم یم کتاب با موضوع "میدان وامواج" بنویسم. حقیقت امر این که هنوز با تک کار نکردم و واقعاً چیز زیادی نمی دانم. به علاوه انتظاراتی که دارم با word و mathtype برآورده نمی شود. البته کتابی از دکتر سینا خراسانی استاد دانشگاه شریف با عنوان "مکانیم کوانتومی کاربردی" هست که ایشان خودشان کار تایپش را انجام داده اند و با word و mathtype هم کار کرده اند وخیلی هم تمیز و مرتب است اما مثلا کتاب میدان و امواج دکتر عریضی استاد دانشگاه علم و صنعت هم با word و mathtype کار شده و خیلی نا مرتب است و اصلا در حد یک استاد دانشگاه نمی باشد.
حقیقت امر این است که کتاب قبلی هم که استاد من خودش روش کار کرده بود و من عمدتاً کار ویرایشش رو انجام دادم در حد کتاب دکتر عریضی بود.

راهنمایی کنید و نظر دهید که من با همان word و mathtype ولی با حوصله ی بیشتر و یک قالب مناسب کار کتنم یا بروم و آموزش و کار با زبپرشن را شروع کنم؟

با تشکر

سوال شده مرداد 6, 1395 توسط irani66 (17 امتیاز)
با سلام
من فقط جهت آگاهی شما عرض کنم که
۱) «مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف» با TeX کار می‌کند. اگر علاقه‌مند بودید، من می‌توانم اسامی دو کتاب از آنها را که شخصاً دیده‌ام، خدمت شما عرض کنم.
۲) کتاب ریاضی آقای دکتر سیاوش شهشانی استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف توسط «انتشارات فاطمی» با TeX حروف‌نگاری شده است.
۳) یک تعداد از کتاب‌های «مرکز نشر دانشگاهی» با TeXحروف‌چینی شده است.
۴) نمونه‌هایی هم در این سایت موجود است که مدیریت تدوین آن به عهده آقای وحید دامن‌افشان بوده است.
خیلی ممنون از جواب شما

فرض کنید که من هیچ چیزی  نمی دانم و الآن بهتر از کجا برای آموزش شروع کنم؟
فیلم های LATEX مکتبخونه خوب هست؟
من فیلم‌های Latex مکتبخوبه را ندیده‌ام. ولی فیلم‌های (mp4) آقای دکتر فرشاد ترابی (دانشگاه خواجه نصیر) می‌پسندم و دانشجویان زیادی از آن استفاده کرده‌اند. می‌توانید از آنها  استفاده کنید. لینک فایل‌ها در همین سایت هم هست.
پیروز باشید.
تشکر از راهنمایی های شما
شکلهای موجود در صفحۀ زیر را ببینید و خود قضاوت کنید که آیا میتوان با MS-Word چنین طراحیهائی کرد یا نه.
http://tex.stackexchange.com/questions/158668/
سلام آقا نیما

طرح ها فوق العاده هستند و حتماً چنین کاری را نمی توان با word انجام داد ولی خودتان به حجم کدهایی که برای هر طرح نوشته شده است هم نگاه کنید.خیلی زیاد است و اگر یک کتاب قرار باشه مثلاً 100 یا 150 تا از این طرح ها داشته باشه چی می شه؟!
من برای طرح های کتاب با یک نفر که توی کار گرافیک هست صحبت کردم و قرار شده یک مبلغی بگیره و با کیفیت بالا این کار را انجام بده.

خودتون تصریح می فرمایید که در این زمینه اگرچه تک از ورد قوی تره و در مجموع نمی توان به آن به دید محیطی برای نمودارهای پیچیده و طرح های گرافیکی نگاه کرد.
درسته؟
اولین مورد صفحۀ قید شده برنده آن مسابقه است. اگر به اولین کامنت آن پست که خود نویسنده گذاشته دقت کنید با این کلمات شروع میشود:
It would not be an ...

1 پاسخ

0 رای

سلام
دوست من، برای حروف‌چینی کتاب‌های علمی به هیچ عنوان سراغ مایکروسافت ورد نرید. به شما اکیداً توصیه می‌کنم که کارتون رو با زیپرشین انجام بدید. برای شروع یادگیری لاتک ابتدا مقدمه‌ای نه چندان کوتاه بر لاتک یا به انگلیسی lshort رو بخونید. برای یادگیری زیپرشین هم آقای فرشاد ترابی یکسری ویدیوی آموزشی تهیه کرده بودند که اگر همین سایت رو بگردید احتمالاً آن را خواهید یافت.
تا اونجا که بنده اطلاع دارم، مرکز نشر دانشگاهی و انتشارات فاطمی و (احتمالاً) انتشارات دانشگاه شریف با تک پارسی کار می‌کنند اما زیپرشین یه چیز دیگه و یه سر و گردن بالاتره!

پاسخ داده شده مرداد 6, 1395 توسط مسهر باقری (4,717 امتیاز)
سلام

تشکر از پاسخ شما
بازم سؤال (البته سطح مقدماتی و پایین)

1-از کجا می توانم فایلی را که گفتید تهیه کنم؟
2-الآن من دقیقاً نمی دانم باید چه کار کنم. ببینید انتشاراتی که می خواهد کتاب را چاپ کند "نشر دانشگاهی شعبه ی دانشگاه خوارزمی" می باشد. خوب فرض کنید من همه ی کارها را با زیپرشین انجام دهم و کتاب را آماده کنم، آن وقت سؤال من این است که ممکن است انتشارات بگوید نمی تواند با این (چی باید بگم؟؟؟) قالبی که من کتاب را آماده کرده ام، آن را چاپ کند؟ یا نه می توانند این کار را با وجود این که تک پارسی کار می کنند انجام دهند. نمی دانم مثل از زیپرشین به تک پارسی قابل کانورت می باشد؟

لطفاً اگر سؤالاتم خیلی پرت است راهنمایی کنید.
۱- اگر توزیع تکلایو رو نصب داشته باشید، یه command prompt  باز کنید و درونش بنویسید: texcdoc lshort
البته در گوگل هم می‌تونید سرچ کنید: latex + lshort.
۲- انتشارات از شما فایل خروجی یعنی فایل pdf رو می‌خواد (با حفظ ضوابط و قالب مورد نظر انتشارات) و اگر در قالب اون انتشارات با زیپرشین حروفچینی کنید مشکلی وجود نداره.
۳- تا اونجا که می‌دونم قابل تبدیل نیست.
آدرس تهیه فایل‌های آموزشی
http://wp.kntu.ac.ir/ftorabi/onlinecourses.html
شما به ناشر جهت چاپ کتاب فایل pdf تحویل می‌دهید. ناشر دنبال این نیست که مولد فایل  pdf چیست.
تشکر
فکر کنم الآن دقیقاً منظورتان را فهمیدم. چون وقتی کتاب قبلی رو توی word کار کردیم، انتشارات پس از یک سری نکاتی که داد ما تصحیح کردیم، نهایتاً یک فایل PDF از ما گرفت.
پس اگر هم شما گفتید که مثلاً انتشارات نشر دانشگاهی یا انتشارات دانشگاه شریف با تک پارسی کار می کنند، منظورتان این بوده است که در خود مجموعه ی انتشارات وقتی می خواهند مار صفحه آرایی انجام دهند دیگر به استفاده از تک پارسی روی آورده اند.
درست فهمیدم؟؟
جناب دکتر موسوی ندوشنی از پاسخ شما هم ممنونم
بله. حروفچینی و صفحه آرایی در تک و اگر خودتان کار حروفچینی و صفحه آرایی رو انجام بدید که دیگر مشکلی وجود نداره.
از شما بابت راهنمایی هایتان ممنونم
...