اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 30676
بازدید دیروز: 15572
بازدید کل: 21034098

نظرتون در مورد بسته biditimetable چیه؟

+1 رای
677 بازدید

من در حال توسعه‌ای بسته‌ای به نام biditimetable هستم که به شما اجازه می‌دهد تا بصورت خودکار برنامه هفتگی درست کنید. منظورم از خودکار این هست که مجبور نیستید جدول درست کنید و خودش بصورت خودکار متن شما را در جای مناسب قرار می‌دهد شما فقط باید به تک بگید که متنتون چیه و چه روزی در هفته و چه ساعتی هست. به عنوان نمونه، در فایل پیوست برای قرار دادن کلاس «آنالیز حقیقی» در روز چهرشنبه بین ساعت‌های ۲ تا ۲:۵۰ بعد از ظهر کد زیر رو نوشتم:

\lecture{آنالیز حقیقی}{اتاق ۲۱۰}{W}{14:00-14:50}

همانطور که مشخصه «اتاق ۲۱۰» مکان کلاس رو تعیین می‌کنه، «آنالیز حقیقی» نام درس هست، W روز هفته رو مشخص می‌کنه که در اینجا Wednesday یا همون چهارشنبه هستش و 14:00-14:50 زمان کلاس رو مشخص می‌کنه.

بسیاری از اجزای برنامه هفتگی قابل تغییر با دستورات ساده‌ای هستند بنابراین شخص استفاده‌کننده احتیاجی به دانستن تک در سطح عمیقی نداره.

یک نمونه از خروجی pdf رو ضمیمه کردم. هدفم این است که این بسته رو در روز فردوسی بزرگ (۱۵ می) برای فروش در فروشگاه پارسی‌لاتک قرار بدهم.

آیا پیشنهادی دارید؟ و یک سول: نحوه نشون دادن am و pm در پارسی به چه شکلی هست؟ آیا ۱۲ ظهر باید بصورت am نمایش داده بشه یا بصورت pm؟

فایل‌های پیوست
سوال شده اردیبهشت 10, 1396 توسط وفا (24,380 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره اردیبهشت 10, 1396 توسط وحید دامن‌افشان
سلام وفا. برای این بسته هم تشکر و خسته نباشی.
12:00:00 ظهر بصورت ۱۲ PM
البته ایران، PM یا AM نمی‌نویسن.
صبح یا بعداز ظهر یا عصر
(البته از نظر بعضی افراد عالم دینی (نمی‌دونم اسم‌شونو چی بگم)، صبح را بعد از شب بر خلاف عرف معمول که صبح را از طلوع افتات میگیم، مییگن که اصلا بحث ما نیست و ربطی نداره.)
البته توی برنامه‌ای که روی در اتاق اساتید دیده‌ام، یا بصورت ۲۴ ساعته می‌نویسن.
یا همون فرمت ۱۲ساعت. ولی از ترتیبش میشه فهمید.

اکثرا جدول بصورت این هست که یک جدول شامل روز (ستون) و ساعت (ردیف) هست و توی اون می‌نیسن و ساعت را فقط ردیف بالا می‌نویسن که این باعث میشه بحث ۲۴ ساعت نوشتن هم پیش نیاد. چون از ۸ صبح شروع و تا ۶ عصر معمولا هست.
اینو برای این گفتم که مدلی که اینجا میزنن رو گزارش بدم.
و اساتید معمولا کار مدیریتی (مثل مدیر گروه)، جلشه شورای دانشکده، یا پاسخ‌گویی در اتاق و ... هم دارن. نمی‌دونم اینا هم توی این برنامه شما هست یا نه.
چیزی که برام توی ذهنم میاد که مشکل‌ساز بشه، عرض ستون‌ها هست. البته مطمینم براش مثل قبل ایده‌ی خوبی داری.
از پاسخت سپاسگزارم. به نظر من «روز (ستون) و ساعت (ردیف)» گیچ‌کننده است یا من عادت دارم که روزها عمودی باشند و ساعت بصورت ردیفی ولی بهرحال این رو میشه خیلی راحت تحت یک دستور یا گزینه در بسته تعریف کرد تا به اون صورت حروف‌چینی بشه (منظورم اینه که هر دو حالت در بسته تعریف شده بشه و کاربر با فعال کردن یک گزینه حالتی رو که مورد پسندس باشه داشته باشه). البته این کار یعنی ماکرنویسی بیشتر برای من. معادل پارسی am و pm چیه؟ آیا در برنامه‌های هفتگی می‌نویسند ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر یا همون 10 am و 4 pm؟ با استفاده از این بسته میشه خیلی راحت فعالیت‌های دیگر مانند جلشه شورای دانشکده، یا پاسخ‌گویی در اتاق و ... تعریف کرد و به تک بگیم که هر کدوم با چه رنگی حروف‌چینی بشند تا قابل تشخیص باشند. همونوطوری که در فایل pdfی که پیوست کردم سه فعالیت تعریف شده با رنگ‌های مختلف. عرض ستون‌ها و ارتفاع ستون‌ها و خیلی چیزهای دیگر با دستور ساده‌ای قابل تغییر هستند مثلاً برای تغییر عرض ستون کافیه بنویسی \cellwidth{1cm} یا هر عدد دیگه‌ای.
چقدر زیبا....
او که ستون یا ردیف باشه هر طور صلاح می‌دونین. هر طوری که زیباتر و خواناتر باشه بهتر. باز خودتون بهتر می‌دونین.
am قبل از ظهر
pm بعد از ظهر
مثلا ویندوز رو که locale را روی persian می‌ذاریم، در taskbar (گوشه پایین سمت راست دسکتاپ) می‌نویسه:
ق.ض
ب.ظ
(اجازه بدین اینو روی کامپویتر مجازی یک چک کنم و خبر میدم خدمت‌تون.)
در برنامه هفتگی اکثرا یک جدول هست. ردیف اول که ساعت‌ها رو نوشتن. مثلا ۸-۱۰ و ۱۰-۱۲ و ...
توی سلول‌ها هم مثلا نوشتن:
آنالیز ریاضی و زیرش کلاسش.
مثلا:

آنالیز ریاضی
ساختمان فلان - کلاس ۱۰۲

ستون اول سمت راست نوشتن زیر هم: شنبه و یک شنبه و دو شنبه و ...
و خبری از am و pm و قبل از ظهر و بعد از ظهر نیست.

چه ایده جالبی که رنگ هر کدوم فرق کنه. ولی اکثرا پرنتر ها در ایران لیزری هست و رنگی نیست. :(
اما اگر امکانش هست، انجامش بدین. که کم کم راه بیافته و بقیه هم خوش‌شون بیاد.
قدرت زی‌پرشین و لاتک رو هم به مرور غیرلاتکی می‌بینن با این کار و علاقمند به استفاده میشن.
یک option هم بذارین زیرش که اختیاری باشه و زیر جدول بنویسه مثلا:
قدرت‌گرفته از زی‌پرشین و لاتک
AM = ب.ظ
PM = ق.ظ
در ویندوز هستن. البته منظورم این نیست این ملاک باشه. فقط جهت اطلاع.
سلام
خسته نباشید
به نظرم دوستان را با calendar.google.com آشنا کنین و خودتونو خلاص
شاید ایده های بهتری برای پرورش باشند.
یک مورد الان ذهنم رسید.
برنامه هفتگی برای کل دانشکده. اما معولا مسوول آموزش دانشکده اینو درست میکنه و یا export از برنامه آموزشی هست. که فکر نکنم تولیدش به در بخوره.
@vahid_22002
همین الان با سرویس‌های گوگل مشکل داریم. سایت اندرویدش نمیذاره بریم و میگه بخاطر قوانین امریکا و تحریم و ... و موارد دیگه. به نظرم مطمین نیست.
البته میشه این تحریم رو در زد. :)
بعضی وقتا کلاس رو در ستون جدا (بعد از اسم درس) می‌نویسن.
google.com
برنامه هفتگی استاد
چند نمونه میاره. لینک ندادم که بعدا نپره.
البته هیئت علمی‌های دانشگاه‌ها که این سایت از دانشگاه‌های مختلف هستن و باعث افتخار، وایسیم نظر بدن، خیلی بهتر میشه.
ممنونم. البته خود am و pm رو تحت دستورات \amName و \pmName تعریف کردم که به راحتی قابل تغییر باشند.
این بسته تنها در مورد برنامه فهتگی دانشگاهی نیست. کاربردهای زیادی داره. مثلاً میشه برنامه کنفرانس رو باهاش حروف‌چینی کرد.
من اگر جای شما باشم از همان سبک ۲۴ ساعته در نمایش ساعت استفاده می‌نمایم تا مشکلی نباشد.

آن چیزی که معمولا در ایران بیشتر رایج است در بین اساتید دانشگاه قرار دادن روزها در محور عمودی و زمان‌ها در محور افقی است؛‌ البته اینگونه هم که بکار رفته نازیبا نیست.

به نظر اتاق چپ چین شود زیباتر شود.
از توجه شما سپاسگزارم. فکر می‌کنم پاسخ شما را نیز در پائین پاسخ آقای دامن‌افشان داده باشم.

گزینه‌ای هم برای مکان محل فعالیت طراحی می‌کنم که با استفاده از آن کاربر بتواند آن را در جپ، راست و وسط قرار دهد.

1 پاسخ

0 رای

کار قشنگیه.
برنامه هفتگی‌ای که توی ایران مرسومه، معمولاً روزهای هفته رو به صورت یک ستون در سمت راست و ساعت‌های کلاسی رو به صورت یک ردیف در بالای جدول قرار می‌دن. در مورد ساعت هم من جایی ندیدم از عبارت‌هایی مثل صبح و عصر یا ب.ظ و ق.ظ استفاده کنن. بلکه به صورت مثلاً ۱۴-۱۶ می‌نویسن. یه نمونه واقعی که توی سیستمم داشتم رو اینجا می‌ذارم:
enter image description here

و یه پیشنهاد اینکه اگه متن داخل سلول‌ها هم از لحاظ افقی و هم عمودی وسط‌چین باشه، قشنگ‌تر می‌شه.

پاسخ داده شده اردیبهشت 10, 1396 توسط وحید دامن‌افشان (6,497 امتیاز)
سپاسگزارم. هرچند بعد از کمی فکر کردن به این نتیجه رسیدم که

۱) از اونجایی که این کار بصورت خودکار انجام میشه و دستی نیست حروف‌چینی باید بصورت grid typesetting باشه تا هر چیزی دقیقاً در مکان خودش قرار بگیره. بنابراین منطقی است که روزهای هفته بصورت عمودی و ساعت‌ها بصورت افقی قرار بگیرند. به جز این دو دلیل دیگر هم برای این کار وجود دارد بسته باید بصورت پیش‌فرض زمان را در بازه‌های یک ساعتی داشته باشد و نمی‌تواند تصور کند که تمام فعالیت‌ها در بازه زمانی دو ساعته هستند و دوم اینکه از آنجایی که تعداد ساعت‌ها ممکن است زیاد باشد پهنای متن برایش کافی نیست.

۲) طبق پیشنهاد شما دو گزینه‌ برای تعیین مکان متن داخل سلول (چپ، راست و وسط) در نظر می‌گیرم.

۳) گزینه‌ای به نام displaytimeformat طراحی می‌کنم که بتوان با استفاده از 12hour ساعت را بصورت ق.ظ و ب.ظ داشت و با استفاده از 24hour ساعت بصورت ۲۴ ساعته باشد.
...