اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 12293
بازدید کل: 20629719

چگونه بسته‌های زی‌پرشین (xepersian) و بی‌دی (bidi) را به روش دستی (manual) به آخرین نسخه ارتقا دهیم؟

0 رای
2,900 بازدید

با توجه به روزرسانی بسته‌های بی‌دی و زی‌پرشین در CTAN و عدم امکان استفاده Tex Live Manager در ویندوز برای این بروز‌رسانی‌ها ساده‌ترین روش چیست؟
توجه: معمولا تک‌لایو از سالی به سال دیگر بسته شده (freeze) و Tex Live Manager این بروزرسانی‌ها را به شکل اتوماتیک انجام نمی‌دهد و باید از روش دستی استفاده کرد.
پرسش‌های زیر روش مناسبی در اختیار قرار نمی دهد

سوال شده مرداد 19, 1396 توسط محمد رحمانی (150 امتیاز)
ویرایش شده مرداد 19, 1396 توسط محمد رحمانی

1 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

بسته‌های زی‌پرشین و بی‌دی بطور مرتب به‌روزرسانی شده و اشکالات آنها حذف می‌شود اغلب نیاز است با یک روش دستی ساده آنها را در توزیع نصب شده آپدیت کرد. این راهنما یک روش اسان بدون اینکه توزیع اصلی آسیب ببیند را نشان می‌دهد. در این راهنما توزیع تکلایو ۲۰۱۷ و ویندوز ۱۰ استفاده شده‌است.


یک. دانلود آخرین نسخه بی‌دی و زی‌پرشین

آخرین نسخه بسته‌های زی‌پرشین و ذی‌دی را از لینک‌های زیر دریافت نمایید
- bidi
- xepersian

از گیت‌هاب هم می توان بسته‌ها را دریافت کرد. در زمان نوشتن این پست شماره نسخه زی‌پرشین ۱۸.۹ و بی‌دی ۳۰.۹ بود.
در اینجا این فایل‌ها در پوشه c:\temp قرار داده‌ شده‌است.
محتوای پوشه بالا


دو. استخراج فایل‌ها از فایل dtx

ابتدا فایل‌های دریافتی (bidi.zip, xepersian.zip) را از حالت فشرده خارج کنید. دو پوشه زیر تولید می‌شود

c:\temp\bidi
c:\temp\xepersian
  • پنجره Command Prompt را در ویندوز باز کرده وارد پوشه c:\temp\bidi شده و دستور زیر را اجرا کنید

استخراج محتوای bidi.ins

  • به پوشه c:\temp\xepersian وارد شده و دستور زیر را اجرا کنید

استخراج محتوای xepersian.ins


سه. انتقال بسته‌های تولیدی به ساختار پوشه محلی در توزیع تک‌لایو

در این مرحله باید فایل‌های تولیدی را به محل مناسب در ساختار پوشه‌بندی تک‌لایو منتقل کرد. برای اینکه توزیع اصلی آسیب نبیند و در صورت اشکال بتوان به‌روزرسانی را لغو کرد در اینجا از پوشه محلی توزیع استفاده شده است. فرض کنید تک‌لایو ۲۰۱۷ در پوشه d:\texlive\2017 نصب شده باشد.

  • پوشه محلی در این مثال d:\texlive\texmf-local خواهد بود. ساختار این پوشه مثل پوشه توزیع اصلی است به ترتیب فایل‌های جدید را به پوشه‌های زیر منتقل کنید. اگر پوشه‌ها وجود ندارند آنها را بسازید.

  • انتقال زی‌پرشین نسخه جدید به ساختار پوشه‌بندی
    محتوای پوشه c:\temp\xepersian به پوشه زیر کپی شود:
    D:\texlive\texmf-local\tex\xelatex\xepersian

  • انتقال بی‌دی نسخه جدید به ساختار پوشه‌بندی
    محتوای پوشه c:\temp\bidi به پوشه زیر کپی شود:
    D:\texlive\texmf-local\tex\xelatex\bidi‍


چهار. به روز کردن کردن پایگاه‌‌ اطلاعات توزیع تک‌لایو

آخرین مرحله این است که حافظه یا پایگاه اطلاعات توزیع تک‌لایو را به روز کنیم تا توزیع تک از بسته‌های جدید مطلع شود برای این کار در پنجره Command Prompt دستور زیر را اجرا نمایید:
texhash
مشاهده خواهید کرد که TeX Database به روز خواهد شد.
به روز رسانی Tex Database


لغو به روزرسانی

اگر پشیمان شدید می توانید با حذف پوشه‌های جدید که در texmf-local ایجاد کردید و اجرای مجدد texhash در پنجره Command Prompt به روز رسانی را لغو نمایید.


توجه

نکته یک. اگر تک‌لایو را به شکل admin نصب کرده‌اید باید پنجره Command Prompt را برای اجرای دستورات بالا به صورت admin باز کنید
نکته دو. اگر میخواهید ببینید که تک‌لایو از آخرین نسخه بی‌دی و زی‌پرشین استفاده می کند دستور زیر را در بخش preamble فایل خود قرار داده .log فایل را پس از کامپایل کردن ببینید. شماره نسخه بسته‌های استفاده شده در فایل log قابل رویت است.

پاسخ داده شده مرداد 19, 1396 توسط محمد رحمانی (150 امتیاز)
انتخاب شده مرداد 19, 1396 توسط محمد رحمانی
رای منفی: اگر اشکالی در این پاسخ وجود دارد لطفا گفته شود. اگر جای بهبود دارد  شخص کمک کند به بهبود. در هر حال هدف توسعه و پیشرفت پارسی‌لاتک است. رای منفی بدون ذکر دلیل و بدون توضیح در جهت اصلاح پاسخ کمکی نخواهد کرد.
با سلام و تشکر بابت زحمات شما،
۱- در این چند سال هیچ وقت چنین شیوه‌ی بروزرسانی توسط آقای خلیقی گفته نشده است و در خصوص درستی آن نظری ندارم. روشی که به گمانم درست است در بند آخر خواهد آمد.
۲- به گمانم فایل dtx باید با xelatex پردازش شود و نه latex.
۳- بهتر است از روش پردازش فایل dtx استفاده نشود،
الف) به این دلیل که ممکن است کاربر به هر دلیلی، مثلا نداشتن قلم Iranian Sans خروجی درست نگیرد.
ب) برای تولید فایل راهنمای کاربری، برای bidi مطابق تست من، حداقل ۳ بار باید زیلاتک روی dtx اجرا شود تا فهرست و نمایه و ... درست شود.
ج) فایلها به صورت پوشه پوشه نیستند. در پرسش و پاسخ http://qa.parsilatex.com/24175 آقای خلیقی گفته‌اند که پردازش فایل ins. پوشه‌ها را به درستی تولید می‌کند، اما من مشکل دارم!
۴- آنچه که از ایشان به یاد دارم، آن است که بهتر است به جای آدرس دهی دانلود فایل zip. فایل tds.zip. برای دانلود آدرس داده شود.
این فایل فشرده حاوی پوشه‌های درستی است که در صورتی که در پوشه texlive\20XX\texmf-dist کپی شوند و texhash‌ اجرا شود، بروزرسانی انجام شده است.
البته قابل بازگشت نیست، مگر اینکه نسخه قبلی بسته مربوطه در مسیرهای درست جایگزین شود.

آگر آنچه نوشته‌ام ایراد دارد، لطفا دوستان تذکر دهند.
سلام و سپاس بابت یادداشت شما
۱. در خصوص پردازش تفاوتی بین xelatex و latex در اینجا وجود ندارد. حداقل تست اینجانب چیزی را نشان نداد
۲. این روش فایل‌های اصلی را جانویسی (overwrite) نمی‌کند پس در هر زمانی به‌روزرسانی قابل بازگشت است.
۳. توصیه این است که فایل .ins پردازش شود و در پاسخ دکتر کارن‌پهلو در پست اشاره شده نیز همین روش توصیه شده‌است.
۴. امکان نوشتن یک فایل بچ وجود دارد که ساختار مشابه را در پوشه لاتک محلی ایجاد نماید.
۵. روش فوق بر روی ویندوز ۱۰ و تک‌لایو ۲۰۱۷ تست و موفقیت آمیز بود
۶. لغو به‌روزرسانی به سادگی امکان پذیر است
۷. در مورد فایل راهنما پی.دی.اف همراه است و من دقیقا متوجه منظور شما نشدم
۸. دکتر کارن‌پهلو در پست اشاره شده گفته‌اند از makectanzip در لینوکس استفاده شود و برای ویندوز خواسته‌اند شخص دیگری کار را انجام دهد. بچ‌فایل ارسالی در پست اینجانب http://qa.parsilatex.com/26631/ همین کار را با تفاوت اندکی انجام میدهد. فرصت باشد انشالله من یک نمونه معادل makectanzip برای ویندوز می‌نویسم
- به گمانم وقتی روش راحت‌تر و مطمئن‌تر استفاده از فایل‌های .tds.zip. هست، استفاده از شیوه مستلزم پردازش، توصیه نمی‌شود.
- بخشی که برای من در مورد درستی روش شما جای سوال است آن است که شما با پوشه texlive\texmf-local کار می‌کنید و نه با  texlive\20XX\texmf-dist. امیدوارم آقای خلیقی و یا دیگر دوستان نظر بدهند.
- در مورد فایل پی‌دی‌اف راهنما، بله همراه با بسته هست اما در صورت پردازش فایل dtx از بین می‌رود و نسخه جدید پردازش شده جایگزین می‌شود.
البته می‌توان نسخه اصلی را نگه داشت و جایگزین کرد.
- به دلیل استفاده از عبارات فارسی در راهنمای زی‌پرشین، قاعدتاً از بسته‌هایی استفاده شده که ناچار از پردازش بسته با زیلاتک هستیم.
لطفا یک بررسی بفرمایید و ببینید فایل راهنمای بسته‌های زی‌پرشین و bidi حاصل از پردازش شما درست هستند یا خیر. فایل اصلی راهنما را هم که حتما دارید که مقایسه فرمایید.
- امکان لغو راحت به‌روزرسانی، مزیت خوب روش پیشنهادی شماست :)
- درصورت تهیه فایل معادل makectanzip برای ویندوز، بی‌زحمت اطلاع رسانی نمایید.
- به نظر پردازش .ins یعنی

xelatex bidi.ins
latex bidi.ins

فقط از یک فایل dtx فایل‌های بسته را می سازد بنابراین بعید به نظر می‌رسد که تفاوتی داشته باشد. dtx در اینجا می تواند معادل یک فایل فشرده از کل بسته باشد.

- راهنمای تک پردازش ins فایل را توصیه می کند
- تفاوت texlive\texmf-local با texlive\20XX\texmf-dist را من در سوالی دیگری پرسیده‌ام که توضیح خواهم داد اما کوتاه اینکه اولی برای نصب بسته‌های انتخابی و یا آزمایشی و یا به‌روزرسانی شده‌ی کاربر است و دومی محل نصب توزیع اصلی. تِک ابتدا پوشه محلی و سپس پوشه توزیع اصلی را برای بسته‌ها جستجو می کند. بنابراین مثلا اگر بسته زی‌پرشین را در پوشه محلی شما نصب شده باشد، استفاده می شود در حالیکه بسته قبلی در پوشه توزیع اصلی باقی می ماند و استفاده نمی شود.
...