اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
20 نفر آنلاین
0 عضو و 20 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 22607
بازدید دیروز: 36769
بازدید کل: 21227973

حذف لوگوی سیمرغ از برچسب دی‌وی‌دی پارسی‌لاتک

0 رای
583 بازدید

با سلام

چرا دیگر روی دی وی دی پارسی لاتک آرم سیمرغ قرار ندارد؟

enter image description here

سوال شده مرداد 15, 1394 توسط farzad (5 امتیاز)
ویرایش شده مرداد 16, 1394 توسط وحید دامن‌افشان

2 پاسخ

+2 رای

سلام،
دلایل اصلی که لوگوی زی‌پرشین از برچسب روی DVD حذف شده است به قرار زیر است:

  • لوگوی سیمرغ زی‌پرشین توسط آقای خلیقی (کارن پهلو) ایجاد شده و حق استفاده از آن با ایشان است. طی صحبت‌هایی که پس از DVDهای قبلی، با ایشان داشته‌ایم، ایشان استفاده از این لوگو را در سایت پارسی‌لاتک ( و نه DVD پارسی‌لاتک) مجاز دانسته‌اند.
  • DVD پارسی‌لاتک شامل مجموعه ابزار مختلفی است و ممکن است نقایصی داشته باشد که مایل نیستیم اشکالات آن به پای زی‌پرشین نوشته شود.
پاسخ داده شده مرداد 16, 1394 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
0 رای

من پرسش شما را به تازگی دیده‌ام و بنابراین به همین خاطر دیر پاسخ می‌دهم.

آقای امین‌طوسی گفتند:

... طی صحبت‌هایی که پس از DVDهای قبلی، با ایشان داشته‌ایم، ایشان استفاده از این لوگو را در سایت پارسی‌لاتک ( و نه DVD پارسی‌لاتک) مجاز دانسته‌اند.

در اینجا منظور از «ایشان» من هستم. متأسفانه من درستی گفته ایشان را تأیید نمی‌کنم. در گذشته لوگوی سیمرغ بصورت یک سیمرغ ساده سیاه رنگ بود که آقای امین‌طوسی از من سوال کردند که آیا می‌توان رنگ سیمرغ را تغییر داد و پاسخ من مثبت بود. در نسخه جدید سیمرغ، سیمرغ تنها می‌تواند با رنگ طلایی درج شود و امکان تغییر رنگ در آن نیست. برای اطلاعات بیشتر این پرسش و پاسخ را ببینید.

اینکه تعدادی تشخیص داده‌اند لوگوی زی‌پرشین را حذف کنند، تصمیم خودشان است و این تصمیم هرگز با من در میان گذاشته نشده و من هم خرده‌ای بر آن نمی‌گیرم. با این وجود این پرسش پیش میاد که لگوی تک و تک‌لایو چه می‌کند روی دی‌وی‌دی؟

از نظر من حذف لوگوی زی‌پرشین تلاشی برای حذف هویت ایران پیش از اسلام و هر آنچه که به آن ارتباط دارد است چرا که از دید این گوه تمام پیشرفت ایران مربوط به ایران پس از اسلام است و ایران پیش از اسلام یک کشور عقب‌مانده از دید این گروه است! شاهد آن هم حذف تاریخ پیش از اسلام از کتاب‌های تاریخ درسی مدرسه است.

تنها هدف من از ایجاد زی‌پرشین و کار بر روی آن عشقی بوده است که به سرور و مولایم فردوسی بزرگ و همچنین عشق به ایران داشته‌ام و اگر لوگوی آن توسط عده‌ای از روی دی‌وی‌دی حذف شد، اتفاق مهمی نیافتاده است.

پاسخ داده شده آبان 16, 1394 توسط وفا (24,380 امتیاز)
ویرایش شده آبان 16, 1394 توسط وفا
وفای عزیز
بنظر من که اینگونه نیست و همانطور که دکتر امین‌طوسی فرمودند نیتشان خیر بوده است لکن همین ایراد را می‌توان به لوگوی لاتک و تک‌لایو که روی دیسک آمده است گرفت.
بهرحال من که اینگونه می‌اندیشم و گمان هم نمی‌کنم که به صرف قرار گرفتن لوگوی شرکت یا محصولی روی یک متن یا برچسب نشان‌دهنده وابستگی مطلق به آن شرکت و ... باشد بخصوص در این حالت خاص.
به نظرم اگر از دید شما مانعی ندارد از طراح برچسب دیسک بخواهیم که لوگوی زی‌پرشین را در طراحی قرار داده و زین پس برچسبی که روی دیسک‌ها می‌آید اینگونه باشد.
با آرزوی موفقیت و تشکر همیشگی بابت زحماتی که برای زبان پارسی می‌کشید.
ای کاش حرف‌های شما اندکی به حقیقت نزدیک بود و ای کاش حداقل برای من باورکردنی بودند!
طی صحبت تلفنی که من با دکتر امین‌طوسی داشتم، حرف‌های تلفنی‌شان همان‌هایی هستند که در پاسخ‌شون گفتن.
من مدتی مریض بودم و پست دی‌وی‌دی‌ها را نامنظم و حتی با تاخیر چند روزه انجام میدادم. اون موقع دکتر امین طوسی و گروه از من خواستن که دیگه مسوول پست نباشم. و اگر پست کردم، با لوگوی زی‌پرشین و گروه پارسی‌لاتک حتی نباشه. تا این حد حساس به این موضوع خدشه‌دار نشدن هویت زی‌پرشین و پارسی‌لاتک هستند و بحث دیگری در میان نیست.
وفای عزیز؟ خواهشی کوچک داشتم خدمت‌تون.خواهشا با دید منفی به موضوع نگاه نکنید.
ببخشین، من عددی نیستم بخام نصیحت کنم و ... . ولی من چیزی منفی هم در مورد موضوعی به دهنم رسید، سعی می‌کنم تا مجبور نشدم، به زبان نیارم و نگویم.
ازتون خواهش می‌کنم، از دید منفی‌تون کم کنین تا مسأله به نتیجه برسه.
@وفا: به هر کسی و هر چیزی که می‌پرستم، قسم می‌خورم که نیت‌مون جز اون چیزی که در پاسخ آقای امین‌طوسی اومده، نبوده و نیست.
لوگوی زی‌پرشین مال شماست و فقط و فقط شما اجازه استفاده و بهره‌برداری از اون رو دارید؛ مگر اینکه این اجازه رو به دیگران هم بدید.
در حال حاضر ۱۳۰-۱۴۰ هزار تا فایل داخل دی‌وی‌دی وجود داره. ترسیدیم اگه یه مثال اشتباه یا یه راه‌حل اشتباه داخل دی‌وی‌دی باشه، شما ازمون انتقاد کنید که با اجازه کی محصول ناقص تولید می‌کنید و لوگوی من رو می‌ذارید روش.
ضمن تایید فرمایش آقا وحید توضیحاتی دیگری هم در خصوص نظر آقا وفا لازم است به عرض برسانم.
۱- از اینکه آقا وفا در خصوص بودن یا نبودن لوگوی زی‌پرشین روی دی‌وی‌دی حساس نیستند، ممنونم. دلیل اصلی حذف لوگو از DVD، عدم اطمینان از رضایت ایشان بوده است که به این ترتیب مشخص شدایشان مشکلی با درج لوگو ندارند.
جهت تکمیل بحث مواردی دیگر هم ذکر می‌کنم:
۲- اگر به پاسخ من مراجعه فرمایید خواهید دید که نگفته‌ام آقا وفا درج لوگو روی DVD را غیرمجاز دانسته‌اند، بلکه گفته‌ام ایشان آنرا در سایت مجاز دانسته‌اند. در آوریل ۲۰۱۳ بحثهایی پیش آمده بودم و قرار بر این شد که هر جا زی‌پرشین به عنوان محصول پارسی‌لاتک ذکر شده اصلاح شود و مواردی دیگر که نیاز به ذکر آن در اینجا نیست. با این حال ایشان باقی ماندن لوگوی زی‌پرشین در سایت را اجازه دادند. از این صحبت ایشان نمی‌توانستم نتیجه بگیرم که اجازه استفاده از لوگو در DVD را هم داریم.
در ۴ آوریل ۲۰۱۳ ایشان چنین نوشتند:
----------------
۱) Persian TeX Group گروه مخصوص کاربران یا یک user group نیست، این یک گروه است که منحصراً مخصوص توسعه بسته‌هاست و کاری با تالار یا کاربران بصورت عمومی ندارد.

۲) از آنجایی که گروه پارسی‌لاتک و Persian TeX Group در حال حاضر دو گروه کاملاً متفاوت هستند، می‌توان اعضای تالار، مدیران، اشخاصی که دی‌وی‌دی تک‌لایو را تهیه می‌کنند و سایر موارد مشابه را اعضای گروه پارسی‌لاتک دانست.
----------------
چون تهیه DVD جزو کارهای گروه در نظر گرفته شده بود و در آن موقع مقداری تنش ایجاد شده بود، ترجیح می‌دادیم از هر کاری که موجب تنش بیشتر باشد پرهیز کنیم و یکی از این موارد درج لوگوی زی‌پرشین روی DVD بود که به نظر می‌رسید نبودن آن مشکل کمتری داشته باشد.

البته بنا با مطالب بالا آماده‌سازی DVD‌ و از جمله برچسب روی آن در اختیار اعضای گروه پارسی‌لاتک بوده است و می‌توانسته‌اند تا آنجا که خلاف قوانین مجموعه داخل آن نباشد هر کاری انجام دهند.

۳- تهیه کنندده اصلی برچسب DVD تاکنون من بوده‌ام (البته آقا هادی هم در زمان‌هایی همکاری داشته‌اند) اما مسئولیت حذف و درج و ... با من بوده است. وقتی تغییرات اساسی در آن می‌دادم به دفعات برچسب‌های آماده شده را برای سایر دوستان ارسال می‌کردم و نظر آنها را هم جویا می‌شدم. آقا وفا دلیل حذف را «تلاشی برای حذف هویت ایران پیش از اسلام» قلمداد کرده‌اند. صرفنظر از اینکه نظر من در خصوص ایران پیش از اسلام چیست که خود بحث مفصلی است، اما در این مورد چنین انگیزه‌ای وجود نداشته است. حتما بیشتر دوستان نمونه مقاله مرا که در DVD است دیده‌اند. من در چندین مقاله و در پایان‌نامه خودم از تصاویر بیستون استفاده کرده‌ام.
در همه فایلهای راهنمای DVD‌ و  در اسلایدها از لوگوی زی‌پرشین استفاده کرده‌ام. تا قبل از مباحث سال ۲۰۱۳ لوگو در صفحه اول و یا عنوان صفحه به عنوان آرم گروه پارسی‌لاتک می‌آمد اما پس از آن، لوگو در هنگام معرفی زی‌پرشین و یا در هنگام معرفی آقای خلیقی ذکر می‌شد، به نحوی که خواننده گمان نبرد این لوگوی گروه است یا زی‌پرشین مال گروه پارسی‌لاتک است. می‌توانید موضوع را از هر کسی که DVD را تهیه کرده است جویا شوید.

۴- در خصوص رنگ لوگو هم مطالب مختلفی هست که به نظرم نیازی به طول دادن بحث نیست. قاعدتا اگر از لوگوی زی‌پرشین به عنوان نماد آن خواسته باشیم در جایی استفاده کنیم باید مطابق نظر صاحب اثر باشد.

۵- در خصوص پرسش «این پرسش پیش میاد که لگوی تک و تک‌لایو چه می‌کند روی دی‌وی‌دی؟» داخل DVD تک‌لایو + مثالهای پارسی‌لاتک + چندابزار + فیلم  آموزشی و ... است که محتوای اصلی همان تک‌لایو است. لذا بودن لوگوی آن تعجبی ندارد.
در نسخه‌های قبلی برچسب نوشته بودم: «حروف‌چینی پارسی در لاتک با‍ زی‌پرشین». این جمله باعث می‌شد که بسیاری گمان کنند با این مجموعه فقط می‌توانند فارسی کار کنند و امکان نوشتن اسناد انگلیسی را ندارند. در نسخه سال ۹۴ اگر دقت بفرمایید نوشته‌ام: «حروف‌چینی پارسی و لاتین در» و در جلوی آن لوگوی تک‌لایو و بعد کلمه زی‌پرشین و در پایین LaTeX2e آمده است. به این معنی که با این مجموعه می‌توانید حروف‌چینی پارسی و لاتین در LaTeX2e  در تک‌لایو را داشته باشید و این مجموعه شامل زی‌پرشین هم هست که امکان فارسی‌نویسی را به شما می‌دهد.

مجددا از زحمات آقای خلیقی در توسعه زی‌پرشین تشکر می‌کنم.
...