اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
12 نفر آنلاین
1 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 4755
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20622100

رسم گراف ذوزنقه‌ای بین دو خط افقی

0 رای
830 بازدید

باسلام میخواستم گرافی که در فایل ضمیمه هست رو رسم کنم اما با دوتا مشکل روب رو شدم.
یک:اینکه نامگذاری های بالای خط افقی تا a10برام میاد مابقی خورده نمیشه،این اتفاق برای خط افقی پایین هم میوفته.
دو:اشکال ذوزنقه رو تونستم رسم کنم اما مشکل اینه که هر گوشه ذوزنقه دایره نشان دهنده راس در گراف ظاهر میشه.
میخواستم راهنماییم کنید که برای اینکه دایره ها نباشه باید چکار کنم.
باتشکر

فایل‌های پیوست
Untitled.png
IMG_20170210_190433_701.JPG
سوال شده بهمن 22, 1395 توسط nazanin_safari (5 امتیاز)
ویرایش شده بهمن 22, 1395 توسط وحید دامن‌افشان
لطفاً توجه کنید که برچسب‌ها کلمات کلیدی پرسش شما هستن. پس به جای وارد کردن «شکل 1.» در کادر برچسب، از کلمات و عبارت‌های مرتبط استفاده کنید. من این بار رو درست کردم براتون.
با سلام
لطفا فایل کمینه که خودتان رسم کرده اید را به صورت سوال ضمیمه کنید تا ما اشکالات آن را بر طرف کنیم، رسم مجدد شکل بسیار زمان بر خواهد بود.
کسی که سوالی داره، لااقل لازم نیست نگران کار خودش باشه؟ آیا خروجی فایلی که ضمیمه کرده اید، این تصویر است؟ شما حداقل یک بار این فایل خود را اجرا می کردید. فایل شما چند خطا واضح دارد.
لطفا تصویری از خروجی نهایی که مایل هستید به دست بیاید هم به صورت سوال ضمیمه کنید،

در صورتی که تغییرات خواسته شده را اعمال کردید از طریق پاسخ به این نظر بنده را مطلع بفرمایید
من تازه شروع به کار کردم به استفاده از نرم افزار لاتک.اونقد مهارت ندارم که بتونم خطاهای برنامه رو بگیرم.مسلما اگه این همه توانایی داشتم از شما کاربران کمک طلب نمیکردم.و برای نگرانی کار به اطلاعتون برسونم که چون وقت کافی ندارم فقط شب میتونم چک کنم.
مابقی اطلاعاتی که خواسته بودید رو به صورت سوال ضمیمه کردم. لطفا راهنماییم کنید.
من اطلاعات اضافه شده ای نمی بینم، همان شکل و فایل قبلی فقط در صورت سوال است
فایل خروجی برنامه ای که نوشتم عکس اولیه است که دارای پسوند png می باشد
شما در صورت سوال فرمودید که شکل را رسم کردم، وقتی کسی تونسته رسم کنه یعنی ابتدائیات اون رو بلد هست در ثانی، قرار است ما خطایی یا اشتباهی از شما را برطرف کنیم و مشکل شما حل شود، آن هم از روی دوستی و میل به حل مشکل دوستی که مانند خودمان است، قرار نیست در هر سوال به دوستان کل لاتک را اموزش دهیم، اینکه در یک سوال تقاضای یک فایل کمینه داشته باشیم و اینکه شما دقیقا چه می خواهید فکر نکنم تقاضای زیادی باشد.

من نمی دونم شما چطوری از این فایل این خروجی را گرفتید، اما بزرگترین خطای این فایل این هست که حتی \begin{document} نداره.

حال از توجه شما به پیام ها ممنونم.
 درصورتی که بتوانم پاسخ سوال شما را خواهم داد.
ممنون از لطفتون.این فایل ی قسمت از فایل پایان نامه است به همین دلیل شاید اجرا شده

1 پاسخ

0 رای

با سلام

رسم قسمتی از شکل مورد نظر شما در زیر آمده است، می توانید با پیروی از روش استفاده شده در این پاسخ شکل خود را کامل کنید. با توجه به اینکه برای رسم ساده تر ذوزنقه ها مولفه x نقاط حروف گذاری شده کاربرد دارد، پیشنهاد می شود جداگانه مکان هر نقطه را تعیین کنید، البته برای سادگی در رسم و عدد گذاری از یک متغیر ثابت برای رسم این نقاط استفاده شده است.

\documentclass[a4paper,12pt]{report} 
\usepackage{tikz,amsmath}
\usepackage{xepersian} 
\settextfont{Yas}
\setdigitfont{Yas}
\begin{document}
\begin{figure}
\begin{tikzpicture}[scale=1,font=\small]%font command \tiny \scriptsize \footnotesize \small \normalsize
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
\def\xa{0}
\def\ya{4.5}
\def\za{0.09}
\def\dis{0.4}
\draw[very thick] (0,4) --  (\textwidth,4) {};
\node at  ({\xa+1*\dis},\ya){$a_3$ };  
\node at   ({\xa+2*\dis},\ya){$a_1$};
\node at ({\xa+3*\dis},\ya){$a_2$ };
\node at ({\xa+4*\dis},\ya){$a_4$ };
\node at ({\xa+5*\dis},{\ya-\za}){$b_1$};
\node at (\xa+6*\dis,\ya){$a_5$};
\node at (\xa+7*\dis,{\ya-\za}){ $b_2$ };
\node at (\xa+8*\dis,{\ya-\za}){$b_3$};

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
\def\xb{0}
\def\yb{-0.5}
\def\zb{0.09}
\draw[very thick] (0,0) --  (\textwidth,0){};
\node at  ({\xb+1*\dis},\yb){$c_1$ };  
\node at   ({\xb+2*\dis},\yb){$d_1$};
\node at ({\xb+3*\dis},\yb){$c_3$ };
\node at ({\xb+4*\dis},\yb){$c_2$ };
\node at ({\xb+5*\dis},{\yb-\zb}){$c_4$};
\node at (\xb+6*\dis,\yb){$d_2$};
\node at (\xb+7*\dis,{\yb-\zb}){ $c_6$ };
\node at (\xb+8*\dis,{\yb-\zb}){$d_3$};
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
%Trapezius #1
\draw (0.1,3.85)--(\xa+8*\dis,3.85)--(\xa+8*\dis,0.3)--({\xa+3*\dis},0.3)--(0.1,3.85);

%Trapezius #2
\draw ({\xa+2*\dis},3.75)--({\xa+5*\dis},3.75)--({\xb+2*\dis},0.2)--({\xb+1*\dis},0.2)--({\xa+2*\dis},3.75);%x_a_1    x_b_1   x_d_1   x_c_1   x_a_1

%Trapezius #3
\draw ({\xa+3*\dis},3.2)--(\xa+7*\dis,3.2)--(\xb+6*\dis,0.1)--({\xb+4*\dis},0.1)--({\xa+3*\dis},3.2);%x_a_2  x_b_2    x_d_2    x_c_2    x_a_2
\end{tikzpicture}
\end{figure}
\end{document}

نتیجه اجرای کد بالا به صورت شکل زیر است:

enter image description here

پاسخ داده شده بهمن 25, 1395 توسط یوسف (1,642 امتیاز)
ویرایش شده بهمن 26, 1395 توسط یوسف
به پاسخ پرسش دقت بفرمایید:

کد موجود در این پاسخ را یک کد کمینه می گویند، این کد فقط آنچه موضوع سوال است را در بر می گیرد و مولفه اضافی ندارد، همچنین به تنهایی و بدون خطا قابل اجرا است. در صورتی که سوال محتوی چنین کدی باشد، پاسخ به آن بسیار ساده تر خواهد بود و مقدار کمتری از وقت پاسخ دهنده را می گیرد و پرسش کننده زودتر به پاسخ سوال خود می رسد.

از شما در خواست می کنم پیش از پرسیدن سوال جدید دو قسمت راهنما و قوانین سایت را مطالعه بفرمایید.
تشکر.واقعا ممنونم.
در صورتی که پاسخ داده شده پاسخ مورد نظر شما است، لطفا تیک کنار پاسخ (سمت راست پاسخ) را بزنید تا پرسش شما از لیست پرسش های بدون پاسخ دلخواه بیرون بیاید.
عالی بود متشکرم
عذر میخوام طول خطی که زیر اندیسها نوشته شده چجوری افزایش بدم.چون وفتی همه اندیس هارو مینویسم طول خط کوتاه است
طول این خط به اندازه طول صفحه است و بزرگتر کردن آن موجب می شود شکل از حاشیه بیرون بزند. شما می توانید با تغییر متغیر dis که در ویرایش پاسخ به آن اضافه شد، حروف اندیس دار را به هم نزدیک تر کنید. علاوه بر این با استفاده از دستورهای مربوط به اندازه فونت مانند \small در ابتدای محیط tikz و با دستور font  می توانید اندازه نوشته ها را کوچکتر کنید تا نوشته ها در تصویر جای بگیرند. دستورات دیگر هم به صورت توضیحات در همان خط نوشته شده است.
...