اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 10855
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20628200

چه بسته‌هایی هستند که فارسی‌تک از آنها پشتیبانی نمی‌کرده و اکنون bidi و زی‌پرشین پشتیبانی می‌کنند؟

0 رای
817 بازدید

در راهنمای نسخه ۳۰.۶ بسته Bidi نوشته شده که از بسته‌های زیر حمایت می‌کند:

amsmath, amstext, amsthm, array, arydshln, breqn, cals,
caption, color, colortbl, crop, cuted, cutwin, dblfnote draftwatermark, empheq, fancyhdr,
fancybox, fix2col, float, floatrow, flowfram, framed, ftnright, geometry, graphicx,
hvfloat, hyperref, lettrine, listings, mdframed, midfloat, minitoc, multicol, multienum,
newfloat, pdfpages, pstricks, quotchap, picinpar, ragged2e, rotating, sidecap, stabular,
subfig, subfigure, supertabular, xtab, tabls, tabulary, PGF & TIKZ, tocbibind, tocloft,
tocstyle, wrapfig, xcolor, xltxtra packages, amsart, amsbook, artikel1, artikel2, artikel3,
extarticle, flashcards, standrad article, boek, boek3, standard book, bookest, extbook,
extletter, scrlettr,standard letter, memoir, extreport, rapport1, rapport3, refrep, standard
report, scrartcl, scrbook

آیا کسی می‌داند که از کدام موارد فوق فارسی‌تک پشتیبانی نمی‌کرد؟

سوال شده شهریور 3, 1396 توسط محمود امین‌طوسی (3,818 امتیاز)
در مورد مشکل بسته fmultico از توزیع فارسی‌تک پرسش و پاسخ زیر را ببینید:

http://qa.parsilatex.com/26990

1 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

فارسی‌تک بر مبنای لاتک 2.09 بوده و بسته‌های زیادی قابل استفاده نیستند (در حدود ۶ یا ۷ بسته) زیرا که بیشتر بسته‌ها برای لاتک 2e نوشته شده‌اند. با نگاه کردن به کدهای فارسی‌تک می‌توانید ببینید که از تعداد کمی بسته آن هم بصورت بد و پر از اشکال پشتیبانی شده.

بسته‌های حمایت شده توسط farsitex

  • بسته به نام fmultico وجود دارد که نسخه تغییر یافته بسیار قدیمی بسته multicol است که آن هم دارای مشکل است. مشکل این است که فهرست مطالب و فهرست و تصاویر و کلا whatsitها بصورت عمومی برعکس چاپ می‌شوند. به عنوان مثال، اگر یک سند دوستونه با بسته fmulticol درست کنید در فرست مطالب ابتدا عنوان‌های ستون دوم (چپ) می‌ایند و سپس عنوان‌های ستون نخست (راست).

  • بسته دیگری نیز به نام fgraphicx وجود دارد که برای پشتیبانی از بسته graphicx نوشته شده اما با نگاه انداختن به محتویات آن متوجه می‌شوید که بسیار ابتدایی و کاملاً ناشیانه و پراشتباه نوشته شده است. به عبارت دیگر این بسته سرتاپا باگ خالص است.

  • بسته ffancyhe که از بسته fancyhead پشتیبانی می‌کند.

  • بسته fland که برای حروف‌چینی صفحه بصورت landscape است و احتمالاً از بسته landscape پشتیبانی می‌کند.

  • بسته fsuperta که از بسته supertabular پشتیبانی می‌کند.

  • بسته fletter که نسخه تغییریافته بسته letter است.

  • بسته fmakeidx که نسخه تغییریافته بسته makeidx است.

بسته‌های پشتیبانی شده توسط بسته‌های bidi و xepersian

در مورد بسته‌های bidi و xepersian بسته‌های حمایت شده چندین برابر بسته‌هایی است که در راهنما آمده است. راهنما آخرین بار در سال ۲۰۱۱ بروز شده است و از آنوقت تا به حال بسته‌های بسیاری حمایت شده‌اند. برای درک نسبتاً کاملی از بسته‌های حمایت شده کافی است فایل‌های .def هر دو بسته را ببینید. به عنوان مثال فایل graphicx-bidi-xetex.def به این معنی است که بسته‌های graphicx و graphics پشتیبانی می‌شوند. البته این هم باز تعداد کل بسته‌های حمایت‌شده نیست. بسته‌های دیگری نیز وجود دارند که مشکلی ندارند و یا اینکه مبتنی بر بسته‌هایی هستند که دو بسته bidi و xepersian از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه کیفیت پشتیبانی بین فارسی‌تک و بسته‌های bidi و xepersian

کافی است به کد دو بسته نگاه کنید تا متوجه کیفیت کد در دو سیستم بشوید. در فارسی‌تک متأسفانه مولفان حتی دانش ابتدایی از تک و چگونگی کارکرد آن نداشته‌اند و کیفیت کدهای آن بسیار پائین است. از طرفی دیگر بسیاری از کارها بصورت دیمی انجام شده اند که خود متأسفانه مشکلات فراوان دیگری را درست کرده است.

در آن طرف ماجرا کدهای بسته‌های bidi و xepersian با دقت بسیار بالا و وسواس زیاد نوشته شده‌اند. کدها همیشه بهبود یافته‌اند. برای حل مشکلات سعی شده است که منشأ اصلی مشکل نخست پیدا شود و به قلب مشکل حمله شود نه اینکه تیری در تاریکی پرتاب شود. گذشته از این تکنیک‌های بسیاری برای از بین بردن محدودیت تک در حروف‌چینی راست به چپ به کار رفته است.

اگر بخواهیم سیستم‌های حروف‌چینی پارسی مبتنی بر تک را بر حسب کیفیت کد به دو گروه تقسیم کنیم آنگاه «فارسی‌تک و زرنگار یا ریاضی‌نگار» در یک گروه و «بسته‌های bidi، xepersian و تک‌پارسی» در گروهی دیگر قرار دارند. تفاوت تک‌پارسی و بسته‌های bidi و xepersian در این است که تک‌پارسی هم از بسته‌های بسیار کمتری نسبت به بسته‌های bidi و xepersian پشتیبانی می‌کند. تک‌پارسی در خود موتور تک تغییر ایجاد کرده تا بتواند قابلیت‌های زبان پارسی را اجرا کند اما زی‌پرشین و بسته bidi تنها با برنامه‌نویسی به زبان تک این کار را انجام می‌دهند.

پاسخ داده شده شهریور 3, 1396 توسط وفا (24,380 امتیاز)
انتخاب شده شهریور 3, 1396 توسط محمود امین‌طوسی
مشکل بسته fmultico فارسی‌تک چیست؟
جناب آقای خلیقی با سپاس از توضیحات کامل و دو پرسش و پاسخ دیگر شما، نیازی نیست که خودتان را به زحمت بیندازید و توضیحات مبسوط بنویسید.
زحمتی که در نوشتن پاسخ‌های کامل متحمل می‌شوید مرا شرمنده می‌کند.

آنچه که فقط مایل بودم بدانم آن بود که از لیست بسته‌های مورد پشتیبانی توسط bidi کدامها توسط فارسی‌تک پشتیبانی نمی‌شدند.
مثلاً به گمانم امکان استفاده از PGF&TikZ در فارسی‌تک نبود.
یک ایده‌ای که برای موضوعی که در جریان هستید دارم - و بعدا توضیح خواهم داد - مرتبط با این پرسش است. باید بدانم کاربران فارسی‌زبان با پیدایش زی‌پرشین امکان استفاده از چه بسته‌هایی را پیدا کرده‌اند که قبلا در فارسی‌تک نداشته‌اند.
اطلاعات دقیق و صددرصدی هم لازم نیست. فقط نام تعدادی بسته مهم برای من کافی است.
به جز بسته‌هایی که ذکر کردم بسته‌های دیگری برای کاربران فارسی‌تک قابل استفاده نبودند. بنابراین پاسخ پرسش شما (کاربران فارسی‌زبان با پیدایش زی‌پرشین امکان استفاده از چه بسته‌هایی را پیدا کرده‌اند که قبلا در فارسی‌تک نداشته‌اند) همه بسته‌هایی است که در بسته‌های bidi و xepersian پشتیبانی می‌شوند منهای بسته‌هایی که برای فارسی‌تک ذکر کردم.  مقدار این بسته‌ها بیش از ۱۰۰ است که فکر نمی‌کنم به همه آن‌ها احتیاج داشته باشید ولی می‌توانید چند تا از مهمترین بسته‌ها را با یک مقایسه ساده پیدا کنید.
البته به غیر از بسته‌های پشتیبانی شده در بسته‌های bidi و xepersian تعدادی بسته مستقل دیگر نیز برای حروف‌چینی راست به چپ و پارسی نوشته‌ام.

bidi-at­begshi, bidi­con­tour, bidihl, bidi­page­grid, bidipresen­ta­tion, bidishad­ow­text, cr­box, ghab, im­sproc, round­box,tram, xe­color
...