اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 8240
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20625585

آیا استفاده از فارسی‌تک با وجود مزایای بیش از حد زی‌پرشین ضروری است؟

+2 رای
1,235 بازدید

با سلام
بسیاری از کاربران برای نگارش متون از فارسی‌تک استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه زی‌پرشین در حال حاضر به یک پختگی بسیار خوبی رسیده و بسیاری از بسته‌ها رو پشتیبانی می‌کنه و اگر بخواهیم مقایسه کنیم موارد متعدد زیادی را باید ذکر کنیم، آیا دلیلی برای استفاده از فارسی‌تک وجود دارد؟

این سوال را برای این مطرح کردم که دلایل استفاده از فارسی‌تک را بدانم. مثلا ممکن است کسی بیان کند که فلان کنفرانس فارسی‌تک می‌خواهد. بنابراین هرکس هر دلیلی دارد ذکر کند تا همه دلایل مستند یکجا باشد.

ممنون از همکاری همه

سوال شده بهمن 12, 1393 توسط فرشاد ترابی (2,843 امتیاز)

3 پاسخ

+2 رای

کاربران فارسی‌تک بسیار محدود می‌باشند و عده خیلی کمی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه فارسی‌تک محصول دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) بوده دلایلش می‌تونه به چند دسته تقسیم بشه:

  1. اینکه استاد یک دانشگاه زمان نوشتن رساله دکترای خودش از فارسی‌تک استفاده کرده و اون رو به شاگردان خودش توصیه کرده و احتمالاً خودش و شاگردانش از وجود زی‌پرشین یا دیگر نرم‌افزارهای دیگه باخبر نیستند.
  2. اینکه یک کنفرانس یا مجله به دلایل فنی فقط فارسی‌تک رو قبول می‌کنند و بروزرسانی قالب براشون (که به جای فارسی‌تک، از زی‌پرشین استفاده کنند) سخت و وقتگیره.
  3. فارسی‌تک برای دانشگاه صنعتی آریامهر یک موضوع حیثیتی هست چون محصول خودشونه بنابراین طبیعی هست که استادان و دانشجویان این دانشگاه برای استفاده از فارسی‌تک تعصب داشته باشند.
  4. عدم اطلاع از وجود زی‌پرشین.
پاسخ داده شده بهمن 12, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
ممنونم از پاسخ شما. دوستان عزیز اگر در این زمینه اطلاعی دارند لطفا بیان کنند. مثلا کدام نشریه‌ها ساختار فارسی‌تک دارند؟ آیا در شریف از وجود زی‌پرشین بیخبر هستند؟ آیا اجبار خاصی برای نوشتن تز با فارسی‌تک هست؟ لطفا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنید.

ممنون از همگی
+2 رای

جناب آقای ترابی
با سلام و احترام

بنده هم با نکاتی که جناب کارن‌پهلو بدان اشاره نموده‌اند کاملاً موافقم. با توجه به سابقه آشنایی نسبتاً دیرینه‌ام با تک (نسخه فارسی و فقط به عنوان یک کاربر بسیار معمولی و ساده) و با توجه به سوالات جنابعالی، چند مورد جزیی را ذیلاً ذکر می‌کنم.

۱) اجبار خاصی برای نوشتن پایان‌نامه و یا رساله با فارسی تک در چند دانشگاهی که من می‌شناسم، وجود ندارد. اما توجه داشته باشید که در دهه ۷۰ شمسی تا آنجایی که من می‌دانم دو نسخه مطرح فارسی برای تک وجود داشت. یکی فارسی تک بود و دیگری تک پارسی. فارسی تک گستره بیشتری یافت چرا که رایگان بود. بنابراین کاربران بیشتری برای آن، در دانشگاه‌ها پدید آمد، اعم استاد و دانشجو و کم‌کم راهنمای محلی بوجود آمد. این مورد اخیر به نظر بنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
۲) در مورد نشریات من خیلی مطلع نیستم. اما کنفرانس آمار ایران را داریم که بنده قدری با آن آشنایی دارم. یازدهمین مورد آن در دانشگاه علم و صنعت (۷ تا ۹ شهریور ۱۳۹۱) و دوازدهمین مورد آن (۳ تا ۵ شهریور ۱۳۹۳) در دانشگاه رازی برگزار شده است. در دستورالعمل تهیه مقاله هر دو کنفرانس قید «با یکی از نرم‌افزارهای FarsiTex برای مقاله‌های فارسی و یا LaTeX برای مقاله انگلیسی» آمده است. البته داوری راجع به این جمله را بنده به عهده خوانندگان گرامی می‌گذارم. کنفرانس بعدی ظاهراً در دانشگاه شهید باهنر کرمان است. شاید آقای سید احمد موسوی اطلاعات بیشتری داشته باشند.
۳) اما در مورد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق) هم مختصری عرض کنم. من در سال ۱۳۷۶ برای تهیه نسخه فارسی نرم‌افزار تک به دانشگاه شریف رفتم و به دنبال دکتر محمد علی معصوم‌نیا (فارسی تک را نمی‌شناختم) گشتم، اما ایشان را نیافتم. بالاخره به انتشارت دانشگاه مراجعه کردم و شخصی در آنجا به من گفت که ریاضی‌نگار دیگر پشتیبانی نمی‌شود و شما به شرکت داده‌کاوی مراجعه کن. بنده همین کار کردم و به این ترتیب با تک پارسی و آقای احمد یزدی‌پور آشنا شدم.
اخیراً هم کتابی به دستم رسیده است که چاپ سال ۱۳۹۳ و از انتشارات مؤسسه انتشارت علمی دانشگاه صنعتی شریف است. که با تک پارسی (قبلاً فقط می‌دانستم با لاتک است) حروف‌نگاری شده است. عنوان آن «تحلیل سری‌های زمانی: پیش‌بینی و کنترل» است که ترجمه دکتر محمدرضا مشکانی (استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی) است.

پاسخ داده شده بهمن 13, 1393 توسط سيدسعيد موسوی‌ندوشنی (1,164 امتیاز)
ممنون از اطلاعات خوب شما جناب آقای موسوی عزیز.
البته در تکمیل فرمایشات حضرتعالی عرض کنم که در همان دهه ۷۰ نگارش دیگری به نام «ریاضی‌نگار» که توسط دکتر معصوم‌نیا توسعه یافته‌بود هم وجود داشت و بنده از طریق همین نسخه با لیتک آشنا شدم. در دانشگاه تهران کسانی که با لیتک کار می‌کردند از همین نسخه استفاده می‌کردند. مشکل آن این بود که برای اجرا نیاز به قفل سخت‌افزاری داشت اما در حدود سال 1379 شخصا به دکتر معصوم‌نیا مراجعه کردم و ایشان فرمودند تمایل به آزاد گذاشتن این برنامه دارند. به همین دلیل نسخه بدون قفل آنرا به اینجانب تحویل دادند.

اما در مورد کنفرانس‌ها به نظر میاد که کنفرانس‌های چندانی نیستن که با تک‌فارسی کار می‌کنند و احتمالا آنها یا از وجود زی‌پرشین با خبر نیستند (که احتمالش بسیار پایینه) یا اینکه از قبل استایل‌های خود را با فارسی‌تک نوشته‌اند و کسی نیست که آنها را برایشان به زی‌پرشین تبدیل کند. اگر یک هماهنگی خوب صورت بگیرد و کسانی که با چنین کنفرانس‌ها یا نشریاتی در ارتباط هستند روی بحث فرهنگ‌سازی و پشتیبانی زی‌پرشین کار کنند، کم‌کم استقبال همگانی به سمت زی‌پرشین جلب خواهد شد.

باز هم از لطف شما ممنونم
منتظر پاسخ دیگر همکاران گرامی هستیم.
+2 رای

من سه تا دلیل به ذهنم می‌رسه:

  1. ترس از تغییر. خیلی از ما وقتی با نرم‌افزاری خو می‌گیریم و بهش عادت می‌کنیم و روش مسلط می‌شیم، مایل نیستیم به نرم‌افزار مشابه و جدیدترش مهاجرت کنیم؛ چون می‌ترسیم نحوه کار کردن باهاش رو یاد نگیریم و دچار مشکل بشیم.
  2. هزینه‌بر بودن. جاهایی مثل انجمن ریاضی ایران که هنوز با تک‌پارسی فارسی‌تک کار می‌کنه، اگر بخواد به زی‌پرشین مهاجرت کنه، باید قالب‌هاش رو به زی‌پرشین تبدیل کنه. این کار هزینه‌بر خواهد بود؛ پس تا زمانی که تک‌پارسی فارسی‌تک جوابگوی نیازهاش هست، دوست نداره مهاجرت کنه.
  3. ایجاد مشکل در فایل‌های قدیمی. کاربران فارسی‌تک اگر بخوان به زی‌پرشین مهاجرت کنن، یا باید با فایل‌های قدیمی‌شون خداحافظی کنن یا باید اون‌ها رو به زی‌پرشین تبدیل کنن و یا باید فارسی‌تک و زی‌پرشین رو در کنار هم داشته باشن که هر کدوم از این‌ها مشکلات خاص خودش رو داره.
پاسخ داده شده بهمن 14, 1393 توسط وحید دامن‌افشان (6,487 امتیاز)
ویرایش شده بهمن 14, 1393 توسط وحید دامن‌افشان
انجمن ریاضی ایران از فارسی‌تک استفاده می‌کنه نه تک‌پارسی!
بله. اشتباه شده بود. اصلاح کردم. ممنون.
وحیدجان ممنون از اطلاعات خوبتون.
به نظر میاد اگر انجمن ریاضی ایران را به زی‌پرشین تشویق کنیم تقریبا دیگه همه کم کم به سمت زی‌پرشین خواهند آمد.
فرشاد ترابی: چه احتیاجی به تشویق انجمن ریاضی هست؟ هر شخصی از هر چی که دوست داشته باشه استفاده می‌کنه. زی‌پرشین به اندازه کافی کاربر داره و نیازی به تشویق کسی نیست. مطمئن باش اگر روزی فارسی‌تک نیازهاشون رو برطرف نکنه حتماً خودشون میاند و از زی‌پرشین استفاده می‌کنند پس بدیهی است که نیازی به تشویق نیست.
بله همینطوره. ولی بعضی وقتها یک یادآوری برای تغییر نیاز است. درضمن کاشکی کاربران فرسی تک در این بحث شرکت میکردند تا از نظرات آنها بهرهمند شویم.
...