اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
12 نفر آنلاین
0 عضو و 12 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 19091
بازدید دیروز: 20074
بازدید کل: 21269253

چگونه می‌توان فاصله عکس و متن درج شده را همواره حفظ کرد

+2 رای
736 بازدید

با سلام
فایل پیوست را ملاحظه کنید. در این فایل یک عکس درج شده که برای توضیحات آن نیز با استفاده از دستور put یک متن به آن اضافه شده است. اما هنگامی که سایز شکل تغییر می‌کند، جای نوشته‌ها طبیعتا عوض می‌شود که این باعث به هم ریختن شکل می‌شود. از آنجا که این عمل ممکن است با تغییر پهنای متن هم اتفاق بیفتد، آیا راهی وجود دارد که این فواصل همگی نسبی باشند و با تغییر اندازه شکل خود به خود جای جدید متن‌ها هم محاسبه شود؟


توضیحات اضافه شده:

معمولا برای قراردادن متن درون شکل از دستور put(x,y) با اعداد ثابت استفاده می‌شود که در آن x و y اعداد ثابتی هستند. در فایلی که پیوست کردم، جای متن در شکل در جای درست خود قرار دارد. اما چنانچه به عنوان مثال سایز شکل که با دستور width=0.4\textwidth تنظیم شده عوض شود یا پهنای متن تغییر کند، در اینصورت جای نوشته درون متن تغییر خواهد کرد و در مثال فوق کلمه Ash‌ در جای دیگری قرار می‌گیرد که مطلوب نیست.

می‌توان متن مورد نظر را در یک پردازنده گرفیکی درون شکل قرار داد اما این هم مطلوب نیست زیرا ممکن است بخواهیم فونت متن را عوض کنیم که در اینصورت باید فونت متن‌های درون شکل را هم با فونت پایه یکسان کنیم.

با توجه به این توضیحات مواردی که باید تنظیم شوند، متغیرهای x و y‌ هستند که در آرگومان put‌ قرار دارند. این متغیرها باید به گونه‌ای باشند که با تغییر سایز شکل، مختصات جدید خود را بازیابی کنند تا کلمه مورد نظر دقیقا در جای قبلی قرار بگیرد.

فایل‌های پیوست
سوال شده آبان 17, 1393 توسط فرشاد ترابی (2,843 امتیاز)
ویرایش شده آبان 18, 1393 توسط فرشاد ترابی
توضیحات شما کافی نیست. متغیرهای شما چه مواردی هستند؟ آیا می‌توانید مثالی بزنید که به جای استفاده از اعداد ثابت در آن از متغیرهای به شکل a, b, c, ... استفاده کنید؟ و توضیح دهید که با هر کدام از این متغیرها چه اتفاقی باید بیفتد؟
معمولا برای قراردادن متن درون شکل از دستور put(x,y) با اعداد ثابت استفاده می‌شود که در آن x و y  اعداد ثابتی هستند. در فایلی که پیوست کردم، جای متن در شکل در جای درست خود قرار دارد. اما چنانچه به عنوان مثال سایز شکل که با دستور width=0.4\textwidth تنظیم شده عوض شود یا پهنای متن تغییر کند، در اینصورت جای نوشته درون متن تغییر خواهد کرد و در مثال فوق کلمه Ash‌ در جای دیگری قرار می‌گیرد که مطلوب نیست.

می‌توان متن مورد نظر را در یک پردازنده گرفیکی درون شکل قرار داد اما این هم مطلوب نیست زیرا ممکن است بخواهیم فونت متن را عوض کنیم که در اینصورت باید فونت متن‌های درون شکل را هم با فونت پایه یکسان کنیم.

با توجه به این توضیحات مواردی که باید تنظیم شوند، متغیرهای x و y‌ هستند که در آرگومان put‌ قرار دارند. این متغیرها باید به گونه‌ای باشند که با تغییر سایز شکل، مختصات جدید خود را بازیابی کنند تا کلمه مورد نظر دقیقا در جای قبلی قرار بگیرد.
@فرشاد ترابی: در چنین موقعیت‌هایی که لازمه در قسمت نظرات، توضیحاتی برای روشن‌تر شدن سوال‌تون بدید، بهتره به جاش، توضیحات رو به خود سوال اضافه کنید. برای این کار، رسم بر اینه که در انتهای متن سوال‌، عبارتی مثل ##به‌روزرسانی رو بنویسید و بعد زیرش، توضیحات اضافی رو اضافه کنید و بعد توی نظرات بنویسید که متن سوال رو به‌روز کردم. این‌طوری کاربران بعدی بدون مراجعه به قسمت نظرات می‌تونن کاملاً متوجه منظورتون بشن. وقتی هم از عبارت به‌روزرسانی استفاده می‌کنید، ما می‌فهمیم که توضیحات زیرش، بعدها اضافه شده. به طور کلی، قسمت نظرات جای بیان کردن توضیحات و نکات مهم نیستند.
و یه نکته دیگه در مورد برچسب: بهتره تا جای ممکن از برچسب‌های کوتاه (حداکثر ۳ کلمه) استفاده کنیم. مثلاً اگه من بودم، برچسب «موقعیت عکس» رو می‌زدم.
بسیار عالی. من متن توضیحاتم را به سوالم اضافه کردم. اما برای آنکه فرصت آموزشی این توضیح شما برای دیگران هم حفظ بشه، نظر خودم را تغییر ندادم تا تذکر شما برای دیگران معنی داشته باشه.
یه نکته دیگه: طبق صفحه راهنما، اگه در متن پرسش‌ها و پاسخ‌ها، کدهای داخل‌خطی رو بین علامت ` قرار بدید، چپ‌چین و زیبا نمایش داده می‌شن. مثال: همین توضیحات آخر پاسخ پایین آقا وفا.

1 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

من با نمونه زیر و تغییر ابعاد مشکلی نداشتم:

\documentclass{article}
\usepackage{picture,color}
\usepackage{graphicx}
\newsavebox\MyGraphicBox
\newcommand{\autofig}[5]{%
\begin{figure}
\centering
\sbox\MyGraphicBox{\includegraphics[width=#1,height=#2]{#3}}%
\begin{picture}(\wd\MyGraphicBox,\ht\MyGraphicBox)
\put(0,0){\copy\MyGraphicBox}
\put(0.75\wd\MyGraphicBox,0.80\ht\MyGraphicBox){\textcolor{red}{\scriptsize\bfseries #4}}
\end{picture}
\caption{#5}
\end{figure}}

\begin{document}
\autofig{0.8\textwidth}{0.7\textwidth}{fig}{Ash}{Something}

\end{document}

آرگومان اول دستور \autofig پهنای تصویر، آرگومان دوم درازای تصویر، آرگومان سوم نام فایل تصویر، آرگومان چهارم متن تصویر و آرگومان آخر متن دستور \caption است. من نمونه را با pdflatex آزمایش کردم. در صورتی که می‌خواهی از xelatex استفاده کنید باید فایل تصویر خود را تغییر دهید.

پاسخ داده شده آبان 17, 1393 توسط وفا (24,380 امتیاز)
انتخاب شده آبان 17, 1393 توسط فرشاد ترابی
الان در خروجی شما یک کلبه هست که در قسمت دود آن کلمه Ash نوشته شده.
حال اگر شما پهنای عکس را برابر با 0.8\textwidth‌ انتخاب کنید، کلمه Ash  سمت راست دیواره نوشته خواهد شد نه روی دود کلبه. نمی‌دونم منظورم را خوب گفتم یا خیر.
لطفاً پاسخ ویرایش‌شده را ببینید.
واقعا زیبا بود. ممنونم.
...