اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
12 نفر آنلاین
0 عضو و 12 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 11522
بازدید دیروز: 20074
بازدید کل: 21261684

فونت «پارسی نویس» - parsinevis

+2 رای
382 بازدید

فونت «پارسی نویس» یک ویرایش از Scheherazade New است که برای متن‌هایی که در آن‌ها عبارت‌های ریاضیاتی نوشته‌شده، مناسب‌تر است.


چگونه می‌توان این فونت را دریافت کرد؟

enter image description here

(متن‌ها و عبارت‌های نوشته‌شده در تصویر، بی‌معنی هستند.)


سوال شده شهریور 18, 1402 توسط سجاد کاظمی (286 امتیاز)
ویرایش شده مهر 11, 1402 توسط سجاد کاظمی
این فونت به صفحه «ویکی‌پدیا:قلم‌های فارسی با مجوز آزاد» اضافه شد.
yun.ir/f53mda

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

فونت جدید «پارسی نویس» از TeX Live قابل دریافت است.
کافی است TeX Live خود را بروز کرده و از این فونت در نوشتارهای پارسیِ خود استفاده کنید.


توضیح دربارۀ فونت

این فونت، یک ویرایشِ ساده از Scheherazade New است. ویرایش‌هایی از جمله «تغییر جای نقطه‌ها» و «تغییر عددها برای هم‌آهنگی بیشتر و مناسب بودن برای محیط ریاضی» انجام شده تا فونت برای نوشتارهای پارسی، در کنار زیبایی، ساده‌تر و کاراتر باشد.

اطلاعات license را می‌توانید از صفحه parsinevis در CTAN بخوانید.


پاسخ داده شده شهریور 18, 1402 توسط سجاد کاظمی (286 امتیاز)
ویرایش شده شهریور 19, 1402 توسط سجاد کاظمی
+1 رای

گونۀ ۲.۰

  • در گونۀ دوم این فونت، شکل حروف کمی ویرایش شده. اگرچه در ظاهر یک ویرایش جزئی است، اما باعث شده تا در عین حفظِ زیباییِ فونتِ پایه (Scheherazade New)، حروف جدید، ظاهری ساده‌تر و خواناییِ بیشتری داشته‌باشند.

enter image description here

پاسخ داده شده مهر 11, 1402 توسط سجاد کاظمی (286 امتیاز)
سلام جناب کاظمی
تا جایی که به یاد دارم، فونت‌های بیشتری از شما دیده بودم ولی هر چه می‌گردم پیدا نمی‌کنم. آیا پرسش و پاسخ‌های مربوط به آن فونت‌ها را حذف کرده‌اید؟
ضمناً در CTAN اثری از راهنما و نحوه استفاده از فونت وجود ندارد. مشخص نیست که با چه دستوری باید از فونت استفاده کرد. لطفا یک راهنمای مختصر به CTAN اضافه بفرمایید.
مورد دیگر هم این‌که جایی به تفاوت دو فونت پارسی‌نویس و پارسی‌متن از نظر نویسنده اشاره نشده است. طبعاً کاربر با توجه به سلیقه خود یکی را انتخاب می‌کند ولی جا دارد که نویسنده فونت هم نظر خود را ابراز کند.
با تشکر از زحمات شما
درود بر شما.

فونت‌های قبلی با اینکه در ایران از نظر استفاده، مشکلی نداشتند، اما از نظر لایسنس، از اعتبار درست و حسابی برای اضافه شدن به تک‌لایو برخوردار نبودند. بعد از ساخت و انتشار، طبق گزارش یکی از کاربران به CTAN (که درست هم عنوان کرده بودند)، معلوم شد که فونت‌های پایه (که ویرایش روی آن‌ها انجام شده‌بود) خود اعتبار و لایسنس مشخصی نداشتند. به همین دلیل همگی حذف شدند. (در تک‌لایو و CTAN توسط مدیران سایت و برنامه، در این سایت و گیت‌هاب توسط بنده).

ساخت دو فونت فعلی برای این بوده که کاربران، به همراه تک‌لایو، فونت پارسی هم دریافت کنند و به طور پیش‌فرض، از قابلیت نوشتن پارسی بعد از نصب تک‌لایو برخوردار باشند. ضمناً در طراحی اعداد این دو فونت نکاتی مثل عدد صفر، ممیز، اندازه نسبت به حروف انگلیسی، ... در نظر گرفته شده. تعداد پرسش‌هایی که در این سایت فقط درباره همین موارد پرسیده شده، قابل توجه است.
اندازه و ارتفاع فونت‌ها نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شده که بدون استفاده از Scale، با فونت لاتین و نمادهای TeX هماهنگ باشند.

برای استفاده، فقط به دستورات عادی فراخوانی فونت نیاز دارید.
settextfont
settextdigitfont
setmathdigitfont

فونت پارسی نویس یک ویرایش از یک فونت دیگر است، با ظاهری برگرفته از نسخ. فونت Scheherazade New طراحی زیبایی برای حروف عربی دارد، اما پیچیدگی‌هایی دارد که باعث میشد فونت برای متن‌های عادی پارسی یا حداقل متن‌هایی که عمده کاربران این سایت با آن سر و کار دارند، آنقدرها مناسب نباشد.
برای همین، از پیچیدگی‌های آن کاسته شد، کمی حروف آن ویرایش شد، و برای استفاده در مواردی که پیش‌تر ذکر شد، مناسب‌تر شد.

فونت پارسی متن، با اینکه ویژگی‌هایی از خط نسخ دارد، کمی امروزی‌تر است. بعلاوه ویژگی سایه‌دار شدن فونت را هم در خود دارد. یعنی با استفاده از ویژگی‌های stylistic sets و فعال کردن گزینه shdw، بدون نصب فونت دیگر و در همان فایل فونت، می‌توانید فونت را سایه‌دار کنید.

در بسته‌های هر دو فونت، فایل پیش‌نمایش با فرمت‌های pdf و tex قرار داده شده که می‌توانید برای آشنایی بیشتر آن‌ها را مشاهده کنید.
درود بر شما
من فایل پیش‌نمایش را دیدم ولی باز هم مشخص نیست که چگونه باید گزینه‌های جانبی فونت را مشخص کرد. این را در قالب سوالی مطرح خواهم کرد.

پرسش مرتبط:
https://qa.parsilatex.com/38926/
...