اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی tcolorbox پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 11101
بازدید دیروز: 44967
بازدید کل: 21059488

چگونگی استفاده از دستور nomencl.

0 رای
1,833 بازدید

درود.آیا میتوان از دستور nomencl در متن اصلی پایاننامه و درون یک فصل پایاننامه یا مقاله استفاده کرد؟میشود از nomencl جوری استفاده کرد که علائم و اختصارات و توضیحات مربوط به آنها درون یک فصل بیاید،بجای آنکه در ابتدای یا انتهای پایاننامه یا مقاله بیاید؟
پ.ن.:اینترنت را زیر و رو کردم تقریبا،چیز خاصی دستگیرم نشد.بهرحال میپذیرم که ممکن است سرچ من خوب نبوده باشد.

فایل‌های پیوست
arm.jpg
سوال شده خرداد 19, 1394 توسط محمدرضا میقانی (17 امتیاز)
برچسب گذاری دوباره خرداد 19, 1394 توسط وحید دامن‌افشان
منظورتون از اینکه در متن اصلی بیاید چیست؟ اگر منظورتون این هست که در جایی که شما می‌خواهید (مثلا فصل اول یا ...)، بلی. قابل انجام است اما اگر منظورتان این است که هر یک از علائم در محل خاصی بیایند، خیر. اگر می‌خواهید از nomencl استفاده کنید، منظورتان را واضح بنویسید تا راهنماییتون کنیم.
بله،میخواهم فهرست اختصارات بجای آنکه ابتدا (یا بعضا انتها) ی کار بیاید،در فصلی که من میخواهم بیاید.فرض کنید میخواهید در فصل اول قسمت اول توضیحاتی راجع به مدل میدهید، سپس در قسمت دوم فصل اول فهرستی از نمادهای بکار رفته در مدل ریاضیتان بهمراه توضیحات پارامترها و متغیرهای مربوط به آن ارائه کنید،آیا با nomencl امکان اینکار هست؟
تا اونجایی که من اطلاع دارم، نمی‌شه برای هر فصل، به طور مجزا تعریف کرد. اما می‌توانید در فصلی که برای اختصارات اختصاص می‌دهید، بخش‌های مجزایی داشته باشید. به طور مثال، بخشی از پایان‌نامه خودم رو آوردم که با این روش حروفچینی کرده‌ام. ببینید آیا آنچه که نیاز دارید، بدین شکل است:
http://8pic.ir/images/av7cqyq9kpgvc8q8qtrs.png
بله،چیزی بسیار شبیه این،فقط میخواهم این فهرست علائم و اختصارات، خودشان یک فصل جداگانه نباشند،بلکه درون یک فصل، قرار بگیرند.مثلا بخش دوم فصل اول...

1 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

برای استفاده از بسته nomencl پس از فراخوانی بسته، با استفاده از دستور زیر می‌توانید یک فقره به علایم و اختصارات اضافه کنید:

\nomenclature[A]{علامت مورد نظر}{ 
توضیحات مربوط به علامت آورده شده 
}

در صورتی که نیازی به دسته بندی علائم ندارید، ورودی اول (‍A) لازم نیست اما در صورت نیاز، این ورودی، گروه علامت مورد نظر می‌باشد. برای استفاده از دسته بندی، به طور مثال فرض کنید شما، چند دسته علائم و اختصارات دارید (به طور مثال، گروه اختصارات، اپراتورها، نمادها، بالانویس و پایین نویس دارید). حال کافی است برای هر یک، یک کاراکتر لاتین اختصاص دهید و سپس با استفاده از دستور زیر (که در دیباچه متن می‌نویسید) ، دسته‌بندی را انجام دهید:

\renewcommand{\nomgroup}[1]{%
 \ifthenelse{\equal{#1}{A}}{\item[\textbf{اختصارات}]}{%
 \ifthenelse{\equal{#1}{O}}{\item[\textbf{عملگرها}]}{}}{
 \ifthenelse{\equal{#1}{L}}{\item[\textbf{زیرنویس‌ها}]}{}}{
 \ifthenelse{\equal{#1}{U}}{\item[\textbf{بالانویس‌ها}]}{}}{
 \ifthenelse{\equal{#1}{S}}{\item[\textbf{نمادها}]}{}}

 }

که از این پس، گروه ‍A مربوط به اختصارات، ‍O مربوط به عملگرها، ‍L مربوط به بالانویس‌ها، ‍U برای بالانویس‌ها و ‍S برای نمادها خواهد بود و در دستور اول با توجه به گروه مطلوب، باید استفاده شود.
پس از تعریف علائم و اختصارات مورد نیاز، کافی است در محلی که مناسب است، برای حروفچینی علائم و اختصارات، دستور زیر را وارد کنید:

\printnomenclature

لازم به ذکر است که برای تولید علائم و اختصارات باید دستور \makenomenclature را در ابتدای متن خود بنویسید. با این دستور، موتور تک کلیه علايم و اختصارات را آماده پردازش می‌کند. پس از پردازش متن توسط موتور زی‌تک یا هر موتوری که استفاده می‌کنید، باید دستور زیر را بر روی فایل خود (که به طور فرض در اینجا file.tex می‌باشد) در اجرا کنید تا فایل مربوط به علائم و اختصارات تولید شود:

makeindex file.nlo -s nomencl.ist -o file.nls

حال کافی است دو بار دیگر، فایل متن خود را با استفاده از موتور زی‌تک یا موتوری که استفاده می‌کردید، اجرا کنید تا این علائم و اختصارات به طور مطلوب حروف‌چینی گردد.
مثالی از حروف‌چینی علائم را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:
enter image description here

پاسخ داده شده خرداد 19, 1394 توسط مسعود یزدانی (2,135 امتیاز)
انتخاب شده خرداد 19, 1394 توسط محمدرضا میقانی
من از TeXWorks استفاده میکنم.در منوی آبشاری موتورها،گزینه ، makeindex  وجود دارد ولی وقتی آنرا اجرا میکنم با پیام زیر روبرو میشوم:
Couldn't find input index file thes nor thes.idx.
Usage: makeindex [-ilqrcg] [-s sty] [-o ind] [-t log] [-p num] [idx0 idx1 ...]
جهت کمک به درک راحتتر،فایل های کد کمینه ام را هم اضافه کرده ام...
میتوانم حدس بزنم که مشکل آن است که شما برنامه makeindex را برای تولید نمایه (پیش‌فرض ویرایشگر شما) استفاده کرده‌اید. برای استفاده به منظور تولید اصطلاحات باید استایل nomencl.ist به عنوان و رودی makeindex داده شود. راحتترین کار هم همان استفاده از ترمینال یا محیط cmd ویندوز است.
بنده به مشکل خورده بودم و پس از جستجو توانستم مشکل خودم را حل کنم. مشکل من در اجرای آخرین دستور گفته شده بود. به همین دلیل ویدیویی جهت آموزش وارد کردن فهرست علائم یا اختصارات در وبلاگ خودم قرار دادم که دوستان می توانند استفاده کنند. امیدوارم کمک کننده باشد.
...