اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی texlive کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e font فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
6 نفر آنلاین
0 عضو و 6 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 6693
بازدید دیروز: 10871
بازدید کل: 20624038

چگونه می توان برنامه نویسی به زبان تک و ماکرونویسی را فراگرفت؟

0 رای
813 بازدید

من در حدود یک و سال نیم هست که با لاتک آشنا شدم و تقریبا یک سال هست که سعی می کنم اسنادم رو در لاتک آماد کنم و بنابراین یک کاربر مبتدی لاتک هستم. در این مدت به مشکلات ریز و درشت زیادی برمی خورم که می توان آن ها را با کدهای مختصری به زبان تک و یا یک ماکرونویسی برطرف کرد اما متاسفانه هنوز نتوانسته ام که این مهارت ها رو یاد بگیرم. سوالات اصلی من این ها هستند

1- اصولا تفاوت میان ماکرونویسی و برنامه نویسی به زبان تک چیست؟

2- یک کاربر مبتدی لاتک چگونه می تواند برنامه نویسی به زبان تک و ماکرونویسی را فرابگیرد؟

سوال شده تیر 30, 1396 توسط حسین رهنما (146 امتیاز)
ویرایش شده مرداد 2, 1396 توسط حسین رهنما
این سوال قبلا پرسیده شده است لطفا کمی تالار را جستجو نمایید.
@سید جواد: سلام، قبل از پرسیدن، جستجو کردم و چیزی نیافتم، لطفا اگر لینکی پیدا کردید، بگذارید تا سوالم را مخفی کنم. سپاس.
@سید جواد: پرسش و پاسخی که گفتید به سوال دوم من پاسخی داده است ولی پاسخی برای سوال اول نیست. :)
تفاوتی میان ماکرونویسی و برنامه نویسی به زبان تک وجود ندارد. ماکرونویسی نامی دیگر برای برنامه‌نویسی به زبان تک است.
این پرسش و پاسخ را ببینید:

http://qa.parsilatex.com/26850

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

پرسش شما و پاسخی که آقای محمد داده‌اند پرسش را به چند پرسش دیگر تبدیل می‌کند. هدف از این پاسخ، پاسخگویی به این پرسش‌هاست.

اصولا تفاوت میان ماکرونویسی و برنامه نویسی به زبان تک چیست؟

تفاوتی میان ماکرونویسی و برنامه نویسی به زبان تک وجود ندارد. ماکرونویسی نامی دیگر برای برنامه‌نویسی به زبان تک است.

یک کاربر مبتدی لاتک چگونه می تواند برنامه نویسی به زبان تک و ماکرونویسی را فرابگیرد؟

پاسخ به این پرسش بستگی دارد به اینکه شما چقدر می‌خواهید تک را یاد بگیرید. اگر هدف شما دانستن زیر و بم تک است، این پرسش و پاسخ را بخوانید.

اگر هدف شما تنها ماکرونویسی است پیشنهاد می‌کنم کتاب TeXBook را بخوانید و سپس کدهای بسته‌های دیگر را مطالعه کنید. فراگرفتن ماکرونویسی تنها با مطالعه کدهای بسته‌ها و نخواندن این کتاب ممکن نیست. تک مفاهیم نسبتاً پیچیده‌ای دارد که نخست باید آن‌ها را فرا بگیرید. به عنوان نمونه شما بدون خواندن این کتاب و با نگاه کردن به کد بسته‌ها اگر بخواهید گسترش ماکروها را فرا بگیرید موفق نخواهید شد زیرا که گسترش ماکروها بسیار پیچیده است. وقتی در مورد گسترش صحبت می‌کنیم ممکن است در کد سه \expandafter به کار رفته باشد حالا دلیل این کار چیست؟ از کجا بدانیم چه تعدادی \expandafter باید داشته باشیم؟

این تنها یک نمونه از پیچیدگی تک است. بنابراین پیشنهاد من این است که حداقل یک بار کتاب را بخوانید تا یک دانش ابتدایی از تک و دستورات بدوی آن داشته باشید و سپس به مطالعه کدهای بسته‌ها بپردازید. با این کار وقتی در کد بسته دستور \xdef را می‌بینید می‌دانید این دستور چه کاری انجام می‌دهد و در اون طرف داستان هم اگر مشکلی در فهمی از نحوه کار کردن یک دستور با خواندن کتاب داشته‌اید با مطالعه کد بسته‌ها متوجه مفهوم آن می‌شوید. بنابراین هر دو این‌ها با هم لازم هستند و همدیگر رو تکمیل می‌کنند.

فکر می‌کنم ذکر این نکته ضروری باشد که در ماکرونویسی گاهی اوقات لازم است بدانید رفتار تک در سطح خیلی ابتدایی چگونه است در این موارد باید زیر و بم تک را بدانید و تنها دانش ماکرونویسی کافی نیست.

پاسخ داده شده تیر 31, 1396 توسط وفا (24,380 امتیاز)
انتخاب شده تیر 31, 1396 توسط حسین رهنما
+1 رای

البته نظر من کمی متفاوت هست. من فکر می کنم بهتر است ماکرونویسی یا در حالت کلی تر تکنیک های پیشرفته تک و لاتک را در یک پروژه یاد بگیرید. مثلاً فرمت پایان نامه یک دانشگاه یا فرمت یک ژورنال را برداشته و کلاس مربوط به آن را خودتان بنویسید. کاری که تقریباً خود من انجام دادم و نکات خوبی تا الان یاد گرفته ام.

کتاب آقای دونالد کنوث که توسط آقای دکتر وفا در لینک http://qa.parsilatex.com/1375 معرفی شده است، کتاب حرفه ای این موضوع هست و خود ایشان هم توضیح داده اند که کتاب 5 بخش و هر بخش حدوداً 400 صفحه است. بنابراین شاید به درد همه نخورد (حتماً به درد خود من نمی خورد). با این حال افرادی که دنبال ماکرونویسی هستند ولی نه آنقدر حرفه ای و عمیق که کتاب آقای دونالد کنوث را بخوانند باید به چه منبعی مراجعه کنند؟ شاید دوستان در این زمینه هم نظر بدهند خوب و مفید باشد.

پاسخ داده شده تیر 31, 1396 توسط محمد (76 امتیاز)
بنده خودم اغلب با جستجو در اینترنت اطلاعات مورد نیاز خودم را بدست می آورم. مخصوصاً زیاد از اطلاعات سایت https://tex.stackexchange.com/ استفاده می کنم. با این حال سایت https://tex.stackexchange.com/ یک فروم پرسش و پاسخ است و بدست آوردن اطلاعات آموزشی در حالت کلی از این سایت ساده نیست. اگر پیشنهادهای دیگر و یا تجربه های شخصی دیگری هم هست بفرمایید.
من با شما مخالفم. پاسخ من را ببینید. فراگرفتن ماکرونویسی تنها با دیدن کد فرمت پایانامه دانشگاه یا بسته ممکن نیست. بله شما یک دانش بسیار سطحی از ماکرونویسی با این کار بدست می‌آورید اما کافی نیست.
(+1) ممنون از توجه شما و به اشتراک گذاشتن تجربه تان. :)
این پرسش و پاسخ را ببینید:

http://qa.parsilatex.com/26850
...