اولین بار است که به اینجا می‌آیید؟ راهنمای سایت را بخوانید!
Close Sidebar
وب‌سایت پرسش و پاسخ پارسی‌لاتک جایی برای پرسش و پاسخ درباره سیستم حروف‌چینی لاتک و بسته زی‌پرشین است. در اینجا می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید و به سوال‌های دیگران پاسخ دهید.

محبوب‌ترین برچسب‌ها

رفع خطا جدول مراجع xepersian ریاضی‌نویسی شکل فونت فهرست مطالب شماره‌گذاری منابع bidi پانویس بیب‌تک tikz تک‌لایو parsilatex بیمر اسلاید زی‌پرشین پاورقی سربرگ bibtex نماد فرمول‌نویسی رسم شکل قالب ارجاع‌دهی biditexmaker هدر ویرایشگر beamer واژه‌نامه اندازه فونت texstudio عنوان فصل ماتریس اعمال نشدن تغییرات در پی‌دی‌اف رسم جدول bidipresentation شماره صفحه حاشیه رنگ عنوان شکل اسلاید فارسی محیط قضیه گراف مکان شکل tikzpicture حروف‌چینی کد شماره فصل enumerate tabriz_thesis نمایه align زیرنویس شکل کادر itemize listings الگوریتم عدم اجرا نیم‌فاصله متن لاتین و فارسی فهرست اشکال بسته فاصله بین خطوط قالب پایان‌نامه فرمول نصب تک‌لایو فارسی‌تک hyperref شماره فرمول glossaries کپشن نمودار حروف‌چینی چندستونی فونت فارسی و انگلیسی ماکرونویسی خروجی biditools شماره پاورقی پیوست‌ فاصله‌گذاری فرمول چندضابطه‌ای لاتک سوال امتحانی subfigure extrafootnotefeatures header texmaker pdf tex biditufte-book تصویر شمارنده texlive2015 longtable زیرنویس خطا رسم نمودار شماره‌گذاری صفحات پایان نامه دیاگرام فهرست جداول میک‌تک texlive2016 تنظیم جدول kashida texworks caption اندیس lollipop iust-thesis multicol فصل‌نویسی شعر سوال چهارگزینه‌ای بولد تورفتگی آکولاد اعداد فارسی فاصله عمودی xindy چپ‌چینی اوبونتو میکروسافت ورد قاب geometry texlive fancyhdr تک لایو 2015 عنوان بخش به‌روزرسانی بسته aimc46 صفر توخالی فرمول طولانی بیرون‌زدگی کاما وسط‌چینی پوستر شماره گذاری فاصله سطرها نوشتافت شکست خط tex-programming فونت اعداد pgfplots قرآن tabriz-thesis ایتالیک winedt جستجوی معکوس xelatex فلش جایابی تصویر tcolorbox قالب کتاب پاراگراف‌بندی بازیابی اطلاعات هایپرلینک فهرست نمادها شمارنده فصل font محیط ریاضی رسم کادر جداکننده جدول طولانی فهرست تصاویر شماره‌گذاری فرمول algorithm2e فونت بولد proof equation bidipoem eps جدول افقی عکس به‌روزرسانی پانویس چندستونی کمک مالی فاصله خطوط حروف‌چینی شعر زیرشکل minipage قلم پانویس پاراگرافی ltrfootnote پیوست computeautoilg متن فارسی و انگلیسی فرمول چندخطی neveshtuft غلط‌گیری املایی تک‌پارسی پیکان لاتکس tabular baselineskip شماره قسمت قسمت عنوان جدول
16 نفر آنلاین
0 عضو و 16 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 33544
بازدید دیروز: 15572
بازدید کل: 21036966

انتخاب رنگ از بسته xcolor یا xecolor؟

+1 رای
1,737 بازدید

متوجه شدم که بین رنگ‌های پایه تعریف شده بین دو بسته xcolor و xecolor تفاوت وجود دارد. منظورم با گزینه rgb بسته xcolor است. زیرا که تفاوت رنگی در گزینه cymk احتمالا باید به خاطر ملاحظات چاپ بوده و قابل توجیه است. لکن نمیدانم که چرا در حالت قرمز/سبز/آبی هم این تفاوت وجود دارد!! البته اگر با گزینه cymk چک کنید متوجه می‌شوید که این تفاوت خیلی شدیدتر می‌شود لکن همانطور که اشاره گردید چون در چاپ رنگ‌های اصلی با صفحه نمایش متفاوت است خوب این تفاوت طبیعی به نظر می‌رسد و ....

به کد زیر و خروجی آن توجه فرمایید تا منظور سوال را دریابید.

\documentclass{article}

\usepackage[rgb]{xcolor}
\usepackage{xecolor}
\usepackage{pgffor}
\setmainfont{Yas}

\def\testcolor#1{\textxecolor{#1}{xecolor} {\color{#1}{xcolor}}}

\begin{document}
\foreach \x in {red,yellow,green,brown,black,blue,cyan,magenta,lime,pink,purple}
    {\x : \testcolor{\x}\par}
\end{document}

enter image description here
سوالی که باقی می‌ماند این است که بالاخره بسته xcolor را بکار بریم یا بسته xecolor؟ حداقل انتظار نگارنده این بود که در این رنگ‌های پایه این دو بسته یکسان عمل کنند.

پی‌نوشت:
متاسفانه من خیلی هم از رنگ و ... سر در نمی‌آورم و لذا نمی‌توانم بگویم که کدام یک از مثلا رنگ‌های سبز، سبز اصلی است!

فایل‌های پیوست
سوال شده شهریور 4, 1394 توسط سید جواد (4,427 امتیاز)

2 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

اینکه بین رنگ‌های xcolor و xecolor تفاوت وجود دارد، مشکل بسته نیست. مولف بسته xcolor دوست داشته رنگ‌هایش را آنگونه تعریف کند و من اینگونه بنابراین دلیلی وجود ندارد که دو بسته در تعریف رنگ همانند هم عمل کنند. اینکه شما می‌خواهید رنگ در هر دو بسته به یک صورت باشد، این مشکل شماست و خودتان باید رنگهای مناسب و دلخواه خود را برای بسته xecolor تعریف کنید.

اما در پاسخ به اینکه آیا باید از بسته xcolor استفاده کرد یا بسته xecolor، باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. بسته color از \special برای رنگ کردن استفاده می‌کند اما بسته xecolor رنگ را به عنوان یکی از ویژگی‌های قلم تعریف می‌کند.
  2. در متون راست به چپ، رنگ کردن متنی که در بیش از یک سطر قرار می‌گیرد با بسته color مشکل دارد، در این مورد خاص باید از بسته xecolor استفاده کرد که این مشکل را ندارد.
  3. اگر هدف رنگ کردن چیزی است که کاراکتر قلمی نیست که از آن استفاده می‌کنید (خط‌های ایجاد شده توسط دستورات \hrule و \vrule و ...)، در اینجا بسته xecolor نمی‌تواند آن را رنگی کند و باید از بسته color استفاده کرد.
پاسخ داده شده شهریور 6, 1394 توسط وفا (24,380 امتیاز)
انتخاب شده شهریور 6, 1394 توسط سید جواد
خیلی ممنون از پاسخ مبسوط.

اگر ادبیات سوال موجب رنجش خاطر شما است عذرخواهی می‌کنم لکن من تنها بدنبال این بودم که شما به عنوان طراح بسته، خود این تفاوت رنگی را پاسخ دهید تا علت آن نیز در کنار بسته زیبای شما ثبت گردد. شاید تصور ذهنی من نادرست بوده است که در رنگ‌های پایه باید که دو بسته یکسان عمل کنند!

بهرحال از این پاسخ بر می‌آید که از نظر جنابعالی ملاک رنگ زبیایی و خوانایی آن است و نه فقط تعریف صوری آن. برای مثال در رنگ قرمز تنها طیف رنگی قرمز انتخاب شود و دو رنگ آبی و سبز بدون استفاده ماند.

باز هم از پاسخ عالمانه و دقیقتان متشکر
شما باعث رنجش من نشدید اما اگر من باعث رنجش شما شدم، پوزش می‌خواهم.
+1 رای

تفاوتی که در رنگ مشاده می‌کنید به علت تفاوت در تعریف هرکدام از رنگ‌ها است. به عنوان مثال، در xecolor، رنگ سبز به صورت ۵۰٪ سبز تعریف شده (که کمی خوانا تر است)، ولی در xcolor به صورت ۱۰۰٪ سبز. همچنین purple در xecolor به صورت (0.5,0,0.5) تعریف شده ولی در xcolor به صورت (۰.۷۵و۰و۰.۲۵) تعریف شده.

هردوبسته امکان تعریف رنگ جدید و انتخاب رنگ rgb را دارند. به عنوان مثال در بسته xecolor:

\definergbcolor{newgreen}{00EE00}%
{\xecolor{newgreen} some text...}
\textxecolor{newgreen}{some text}

پارامتر دوم دستور تعریف رنگ، کد هگز رنگ می‌باشد. بسته xcolor درصد رنگ را به صورت عددی بین ۰ تا ۱ می‌گیرد ولی xecolor به صورت کد هگز. بنابراین رنگ بالا با بسته xcolor به صورت زیر تعریف می‌شود:

\textcolor[rgb]{0,0.93,0}{some text}
پاسخ داده شده شهریور 4, 1394 توسط حسن ذاکری (185 امتیاز)
ممنون از توجهتان لکن در واقع سوال اصلیم را باید بدین گونه بیان کنم:
تصور من این بود که دکتر خیلقی عزیز بسته xecolor را بدین گونه توسعه داده‌اند تا فقط مشکل بسته xcolor در محیط راست به چپ حل شود و بعلاوه تعدادی رنگ نیز تعریف کرده‌اند. اما حال که چنین نیست باید این سوال را مطرح کرد که رنگ‌های یکسان در دو بسته که در بالا چند نمونهٔ آن آمد کدامیک زیباتر است؟

بهرحال برای تشکر از زحماتتان و دقت نظرتان در مطالعه بسته‌ها یک رای مثبت به پاسختان دادم --علت این است که در خصوص این سوال بهترین پاسخ را طراح بسته xecolor می‌توانند بدهند که همان علت چنین انتخاب‌هایی است--. امیدوارم ایشان نیز این سوال را ببینند و پاسخشان را مرقوم نمایند.
ممنون از لطف شما. زیباتر بودن که طبیعتاً سلیقه‌ای است، و یک طراح گرافیک بهتر می‌تواند نظر دهد. ولی علت تفاوت را باید منتظر آقا وفا باشیم.
البته این بسته مشکل xcolor را حل نمی‌کند، چون این مشکل بنیادی است. این بسته تنها قابلیت رنگی کردن متن را به شما می‌دهد.
منظور از مشکل را در نظرات پرسش زیر می‌توانید دریابید:
http://qa.parsilatex.com/10642
سید جواد: من کوچکترین مشکلی نمی‌بینم. تنها مشکل اینجاست که شما نمی‌تونید مشکل خودتون رو درست کنید.
...